Byggahus.se
Är det bara jag som pysslar?

Barnen är helt nöjda med wellpappen, underhöll 4.5åringen medans jag fick sova lite till.

Men nu är halvön redo för tjänstgöring som serveringsbord på julafton.

Kökshalvö med träskiva och gröna skåpluckor klar för att användas som serveringsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön kökshalvö med träskiva redo för servering, i ett kök med klinkergolv och juldekorationer.
Skapa konto

En grön halvö-möbel redo att användas som serveringsbord i ett kök.
Skapa konto

• Gilla
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag som pysslar?

Barnen är helt nöjda med wellpappen, underhöll 4.5åringen medans jag fick sova lite till.

Men nu är halvön redo för tjänstgöring som serveringsbord på julafton.

[bild]
[bild]
[bild]
Då gick det att få till en godkänd målning då till sist?

mowatom skrev:
Då gick det att få till en godkänd målning då till sist?
Jepp! Ska återkoppla i tråden :)

Kan också meddela att det inte är tänkt att man ska koppla ihop två luckor som inte börjar längst ner.
Tog någon timme att få ihop den dubbla låda luckan till höger.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Städat och nu avslutar vi kvällen med god dricka och zz Top

• Vardagsrum med TV som visar en video, två glas dryck på bordet och ljudanläggning vid sidan.
    Skapa konto
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Självklart måste man helga annandag jul med att riva i hallen inför golvbyte framöver. Men klart att man stöter på överraskningar då andra varit där tidigare och kladdat med el. En liten förebild på befintligt resultat från tidigare ägare...
Orenoverad hall med oslipat golv och vit innerdörr, synligt kabelförläggning och undertak av plank.
Skapa konto

Och märk väl den högst intelligenta dragningen av elen som inte var en överraskning, men väl illa för det.
Hall under renovering med avslöjande av dåligt utförd eldragning längs en vägg.
Skapa konto

Och när jag tog bort höljet så fick man se denna fantastiska lösning.
Oorganiserad elektrisk kabeldragning och öppen eluttag på en vägg med flagnande blå och gröna färger.
Skapa konto

Asså...Ska man stämma jävelskapet som utfört detta är den första tanken som flyger i huvet som en flipperkula? Man får tydligen vara glad att man ännu finns till här på jorden. SATFLÄSK PÅ ANNANDAGEN! Nog har jag svurit tidigare över denna tokfan till "elektriker" men detta har tagit priset. Hittills... Nåväl tur att man ser detta och har möjlighet att rätta till det. BORT BORT med detta och ny dragning ska det bli.
Dags för nästa överraskning! "PLÅTREGLAR!! I ETT TORP!" (Läs med samma indignation som Karl Bertil Jonssons pappa Tycho utbrister :Jag har närt en kommunist vid min barm")
Renoveringsprojekt med synliga elkablar dragna längs takbjälkar i ett hus under ombyggnad.
Skapa konto

Men men. Bara att kapitulera och för att inte behöva riva badrummet så får jag fortsätta låta de få finnas till som varnagel inför kommande generation. Men självfallet kommer det att bli träreglar och panel framöver.
Den smäckra innerdörren!... Den har jag ropat in på auktion på Sothebys i London för det facila priset av 4350 € exkl frakt, -och gångjärn. Handtaget fick jag köpa till också... Momsen ska på också kom jag på.
Jajustja! Höll på att glömma. Han hade ju spikat dit ett undertak av plank också. Jag ska kolla under morgondagen om spiken har gått farligt nära någon sladd:sick: Nog var den lång nog att gå genom röret i alla fall.
En närbild av en klumpig elinstallation med synliga PVC-rör och trasiga träplank, tecken på amatörmässigt arbete.
Skapa konto

Jaja. Nya tag i morgon med lite inköp hos brägårn först.

• Wow
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Spottar till garageporten på plats :)

• Garage med nyinstallerade spottar ovanför porten i skymningen med parkerad bil.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Äntligen fick man smita från julfirandet och greja lite...
Lånade en provtryckningspump och kopplade på min kulvert jag dragit till garaget.

Provtryckningspump kopplad till kulvert och mätutrustning för att övervaka trycket, placerad på en röd behållare.
Skapa konto

I andra änden satte jag en kulventil för att kunna lufta rören.
Snodde även utetermometer från huset för att kontrollera att det var frostfritt i rören.

Provtryckningspump kopplad till kulventil vid kulvert, med en utetermometer som visar temperatur nära en blå låda.
Skapa konto

Båda klarade trycktestet så nu kan jag färdigställa det jag tänkt göra nu.
Kommer köra vidare med min LLVP ett tag till men det är skönt att veta att allt är ok när det väl är dags att installera en fläktkonvektor i garaget...

Tummen upp framför en provtryckningspump ansluten till rör med mätare och kulventil.
Skapa konto

Dagens lärdom blev dock att inte blåsa rören med tryckluft utan något att samla upp det i för det var en hel del vatten kvar... :rofl:

Golv i tvättstuga med synligt vattenläckage, tvättmaskin, skopa och hunds matplats.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Äntligen fick man smita från julfirandet och greja lite...
Lånade en provtryckningspump...
Hmmpfff, låna...

Tapetserat.

Det är väl inte min favoritsyssla direkt.

Hur sjutton får man våden efter fönstren att stämma med ovan- och -underdelarna? Bah.

• Ny tapetserad vägg med mönster kring fönster, arbetsbord och verktyg syns.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
U
F Fluxor skrev:
Tapetserat.

Det är väl inte min favoritsyssla direkt.

Hur sjutton får man våden efter fönstren att stämma med ovan- och -underdelarna? Bah.
sätter man inte ovan- och underdel sist och linjerar mot både höger och vänster?

U Utsliten och utdömd skrev:
sätter man inte ovan- och underdel sist och linjerar mot både höger och vänster?
Ja, jag vet ärligt talat inte vad som är 'rätt'. Jag blev förbannad och lodade högersidan (kom från vänster) och det fick bli som det blev...

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
U
F Fluxor skrev:
Ja, jag vet ärligt talat inte vad som är 'rätt'. Jag blev förbannad och lodade högersidan (kom från vänster) och det fick bli som det blev...
jag har inte heller nån aning hur man ”egentligen” gör. Jag har bara tapetserat 2 gånger men då sparade jag alla småbitar till sist. Lättare att anpassa de små bitarna än de stor tycker jag :)

F Fluxor skrev:
Hmmpfff, låna...
Mitt motto brukar ju vara "att varje nytt projekt kräver en ny maskin" MEN hade lite svårt att motivera denna kostnaden... ;)

U Utsliten och utdömd skrev:
jag har inte heller nån aning hur man ”egentligen” gör. Jag har bara tapetserat 2 gånger men då sparade jag alla småbitar till sist. Lättare att anpassa de små bitarna än de stor tycker jag :)
Det går inte att göra så med mönsterpassning tyvärr. Men jag får ju inte till det ändå i och för sig...

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.