1 804 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Hitta regel för fäste av fönsterbräda på nya fönster med bredare foder
Har precis fått nya fönster monterade som har bredare foder än de äldre. Det gör att jag misstänker att regeln som fönsterbrädans konsol tidigare var fäst i numera är bakom fodret. Märkena som syns på bilden är alltså inte där konsolen skruvats in utan där själva stöddelen låg emot (den typ av konsol).
Hur hade ni gjort? Fäst konsolen genom fodret eller finns det någon annan uppenbar lösning?
Hur hade ni gjort? Fäst konsolen genom fodret eller finns det någon annan uppenbar lösning?
Der verkar vara gips och jag har högst amatörsmässigt knackat för att se om jag kan hitta reglar men kan bara tydligt identifiera de som går lodrätt på sidan av fönstret. Däremot så behöver konsolerna sitta tätare varandra ca 40-50 cm. Ska hålla upp en ganska tung stenskivaH håbbe1961 skrev:
Du har en liggande regel som fönsterkarmen vilar på du får skruva i den eller i fönsterkarmen ev. Får du lossa fodret så du kommer rätt o inte hamnar i sprickan mellan karm o regel att bara skruva i fodret utan något bakom håller inte
Ja precis. Där fodret sitter nu var där konsolen var placerad i väggen förut så ganska säker på att den liggande regeln är prick där under.Bo arnold skrev:
Känns som en smidig lösning om den funkar! Du menar att jag då skulle fästa brädan i de lodrätta reglerna på sidan av fönstret och sen bör brädan hålla för att sätta upp konsolerna i? Då antar jag att skruven först går igenom brädan men sen också in i gipset. Annars behövs en ganska tjock bräda. Eller behöver brädan motsvara konsolskruvens längd?H håbbe1961 skrev:
Sorry för kanske självklara frågor för många - men inte för mig! Lär mig dock

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns massa andra konsoler som skruvas fast med fler mindre än en storCecEle skrev:
Känns som en smidig lösning om den funkar! Du menar att jag då skulle fästa brädan i de lodrätta reglerna på sidan av fönstret och sen bör brädan hålla för att sätta upp konsolerna i? Då antar jag att skruven först går igenom brädan men sen också in i gipset. Annars behövs en ganska tjock bräda. Eller behöver brädan motsvara konsolskruvens längd?
Sorry för kanske självklara frågor för många - men inte för mig! Lär mig dock![]()
Liknande trådar
-
Var hitta lamputtag/takdosa äldre variant för mittstolpe, jordat?
El -
Var kan jag hitta insats till dessa hål för dörrstopp?
Fönster & Dörrar -
Regelverk till terrass för infällning av badtunna
Altan & Uteplats -
Var kan jag hitta information
Vatten & Avlopp -
Var hittar jag fyrkantig täckbricka 22 mm till rörgenomföring element....
Värme allmänt