63 480 läst · 306 svar
63k läst
306 svar
Lönar det sig att elda?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Jag har utomhusgivare, så tempsänkning/ dygn gör nog ingen skillnad. Ja, jag eldar som du säger, och på kvällarna behöver jag inte elda då spotpriset går ner ganska bra över natten.F Fredrik-1980 skrev:Då är det bra att ha ha det fullt öppet. Då kan du trycka upp och ner temperaturen direkt på menyn i pumpen själv på kvällen och morgonen eller när du är ute.
Om du eldar så bör du elda hela tiden mindre brasa. Så gjorde man förr när det var folk hemma.
Inte tända brasan och elda hårt och låta det slockna. Det är inte bra att elda på morgonen och sedan igen på kvällen.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Nej 900 st.. överdriv inte.useless skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Källa på det? Jäklar i min lilla låda alltså, måste vara flera som dör av skogsbränder än av Coronauseless skrev:
Det är en stor sanning med modifikation..Nancy Biäng skrev:
Då en rapport gett sken av att 900 svenskar där varje år av vedeldning.. Men det framgår aldrig i rapporten om hur de räknat eller om det är som många tror, dvs att det gäller i tätortsnära bostäder där rök och sot kommer nära grannar mm.
samt att det inte är själva vedeldandet som dödar utan isåfall restprodukterna av detta..
Detta var det jag ifrågasätta..
Och fick då en liten svans av miljöhysteriker på mig...
Man bör bara ha utomhusgivare för värmepump. Resten sköter kurvan om.Nancy Biäng skrev:
Du kan nattsänka och det kommer att fungera eftersom det styrs av temperaturen på returvattnet och utetemperaturen.
Man behöver ingen innegivare, om det finns ändå brukar de mest ställa till besvär
https://sverigesradio.se/artikel/6081939Nancy Biäng skrev:
Sen ska man såklart inte överdriva problemet. Det är skillnad på att 'folk dör' och 'folk dör för tidigt' och vi har renare luft i samhällena nu än på många hundra år. Men faktum kvarstår - Vedeldning släpper ut skadliga partiklar och gaser.
Att värma upp motsvarande luft som går till förbränning av ved är nästan försumbar. Gjorde en överslagsräkning på min kamin på 7kW. Om det är -20 C och +20 C inne går det ungefär åt 0.2 kW att värma den luft som kommer utifrån. Alltså blir netto effekten 6.8kW istället.Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Tänk på att elda "rätt". Blir det sot på glaset eller ryker mycket ur skorstenen öka luftflödet. Om man "snålar" med luft får man ut mindre värme ur veden och det sotar mer.
Kontentan är alltså att man sparar en massa pengar på att elda med dessa elpriser, framförallt om man har timpris.
D Dublin skrev:
Tack det var hyggligt av dig. Nu åker jag till landet över julhelgerna och ska se om jag kan få med ett släp ved tillbaka till stan, men tack för erbjudandet!D Dublin skrev:
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Nej, jag har inte tänkt byta till inomhusgivare.F Fredrik-1980 skrev:
Man byter normalt sett inte till innegivare. De värmepumpar som har innegivare har det som ett komplement för att finjustera kurvan automatiskt. Huvudregleringen sker fortfarande med utegivare och kurva.
Fördelen är att värmepumpen bromsar när man eldar och gasar på igen när man slutat elda så man slipper att värmepumpen kör på som vanligt fast det är för varmt inne eller att man behöver fippla med inställningarna manuellt.
Fördelen är att värmepumpen bromsar när man eldar och gasar på igen när man slutat elda så man slipper att värmepumpen kör på som vanligt fast det är för varmt inne eller att man behöver fippla med inställningarna manuellt.
Det gör det, som så mkt annat.useless skrev:
Men detta är väl den vanliga tveksamma rapporten där man räknat på vedeldning, gamla pannor mm i glesbefolkat Norrland och sedan omsatt det som om det vore i trångbodda Stockholm?
Bla ingen hänsyn till att dessa partiklar knappast finns i en hög koncentration där de produceras och knappast alls där majoriteten befinner sig.
Att julhandla i sthlm lär sannolikt vara mer riskfyllt.