Håller på och målar vad som ska bli en täcksida, är en MDF-skiva som jag först mattat ned, målat två gånger med Sadolin snickerigrund V, och slipat försiktigt mellan varje lager, för att sedan måla två lager med Sadolin Snickerifärg V Super.
Varje gång har små "spån" gett ojämnheter i färgen, vilka slipats ned, men jag upplever att jag aldrig slipat bort grundfärgen.
Jag läste och funderade.. Mdf brukar inte vara något problem, jag har varit med om färg som aldrig täckte men då var det färgen det var fel på. Ordentliga torktider, borsta bort slipdammet ordentligt.
Hoppades på att få lära mig något nytt fel en kan göra.. Min amatörtanke är att det låter klokt med grundfärg igen, du kan ju ha slipat väl entusiastiskt.
Mdf av industrikvalitet är aldrig så där på ytan. Om man däremot putsar bort ett par millimeter kommer lite grövre struktur fram (som din bild).
Man ska inte behöva spärra mdf för att måla. Grunda, slipa av, toppa.
Mdf i byggvaruhusen är billigare/ lägre densitet men det ska ju gå att måla. Tycker jag.
Det är lite svårt att se på bilderna vad som hänt. Uppkommer felen på samma ställe varje gång? Är det inte bara skräp från rollern? All MDF går att måla på oavsett kvalitet, man skapar bara sig lite mer jobb med en sämre sort. I de fall man djupfräser dekorer etc är det ju önskvärt med en kvalitet som inte reser sig så mkt, men att du skulle putsat dig till den punkten i skivan är knappast möjligt. Skivan kan ju vara dålig rätt igenom dock och ge dig problem. Byggvaruhusens MDF är av en sämre sort, inget snack om det. Samt att deras förvaring kanske inte är den bästa, egentligen ska de ligga på varmlager. Men som @sinuslinus säger, den ska gå att måla på oavsett, och jag har heller aldrig varit med om att det inte går. Det bör också nämnas att jag pratar om sprutlackering med syrafärg, det är klart att V-slip och liknande inte beter sig likadant. Jag skulle kunna tänka mig att den sådana väter på mer, med lite mer jobb som följd. Hoppas att det löser sig med en omstart!
Pandemin har ju tagit fram lite annorlunda sortiment
Verkligen Men man får vara glad att det faktiskt går. Vi jobbar mkt med melaminskivor, vissa dekorer har 15v lev tid, innan pandemin kanske 2-3 veckor. Samt prishöjningar på ca 50%.
Jag tror du skulle slipat betydligt mer mellan lagren grundfärg, och lagt dem väldigt tunt. Jag tror det var så jag gjorde med lite dörrar jag gjorde i MD att från Bauhaus.
Drog av den lätt med excenteedlipen, tänkte att färgen skulle ha svårt att fästa annars, orginalytan var ju blank och väldigt glatt.
Det gjorde du rätt i, den bör slipas innan lack. De skivor som inte behöver det benämns putsade hos lev. Det är med 100% inte de som finns på bygghandeln. Jag slipar dock dessa också innan lack, det är så liten tid av ett projekt.
Verkligen Men man får vara glad att det faktiskt går. Vi jobbar mkt med melaminskivor, vissa dekorer har 15v lev tid, innan pandemin kanske 2-3 veckor. Samt prishöjningar på ca 50%.
Jag jobbar med elektronik, vi har i princip 52v ledtid på allt nu, och allas lager börjar ta slut.
Och vår leverantör av kylning har 72v på grund av att de inte får tag på fläktar
Jag gick på föräldraledighet nyss, får se om det löst sig någorlunda till när jag ska jobba igen 2023.