Håller inte med alls. Awelco är ytterst svaga. Skulle faktiskt säga att det är riktig skit. Köp nåt annat billigt/billigare och få mer för pengarna/betala mindre för nåt lika svagt eller lägg till och köp nåt riktigt. Denna dyrare svets (också skräp) har en intermittens på 10% [länk] . Den du vill köpa anger inte ens intermittens. Köp inget med mindre än 20%. Jag trodde aldrig jag skulle skriva det… men vad fan, bättre du köper motsvarande från Lidl.
ha var ute och lekte med min idag
svetsade en liten stekspade..
rostfritt.. Så det skulle ha varit helst en tig för att få det riktigt snyggt.. Men lagat är det iallafall.. kopparplåt inunder..
Rouge es 150i går att få för 3999 på typ jula. Är den mycket sämre?
Hittade ännu bättre pris på tyska amazon: [länk]
€351+€23
De har även den större modellen 200i Pro för €420 eller den mindre 150i (dock utan Pro) för €265 + 23 i frakt.
Vad innebär Pro?
Pro betyder vad jag förstår att den har PFC. Jag skulle absolut säga att det vill man ha på en rätt effektkrävande 1-fas maskin men nån elkunnig kan absolut utveckla det.
Har för mig att Lidl brukar köra nån svets under januaris verktygsvecka så kanske värt att vänta tills dess då dessa är billigare än Julas/Biltemas billigaste.
Å andra sidan så kanske ESAB-svetsen ger så mycket bättre resultat att man inte ger upp.
Samtidigt så ser ju Stanley-svetsen för dryga 1000-lappen (man får ju hjälmen på köpet) ut att ha fått väldigt bra recensioner...
Om man skulle vilja testa TIG-svetsning som den dyrare ESAB maskinen har stöd för, vad behöver man för extra utrustning då? Det ser ju ut som att man bara behöver handtaget med slang, men tittar man på ET-varianten (där man får "allt som behövs" för TIG) så är den nästan dubbelt så dyr?
Å andra sidan så kanske ESAB-svetsen ger så mycket bättre resultat att man inte ger upp.
Samtidigt så ser ju Stanley-svetsen för dryga 1000-lappen (man får ju hjälmen på köpet) ut att ha fått väldigt bra recensioner...
Om man skulle vilja testa TIG-svetsning som den dyrare ESAB maskinen har stöd för, vad behöver man för extra utrustning då? Det ser ju ut som att man bara behöver handtaget med slang, men tittar man på ET-varianten (där man får "allt som behövs" för TIG) så är den nästan dubbelt så dyr?
ET varianten har HF-tändning. Det är i princip en högspänningspuls på 12-15000V som överbygger luftgapet och tänder. På en pinnsvets så är man tvingad till nån form av kontakt-start. Utöver det så har ET en inbyggd gasventil som startat och stoppar gasen, du har möjlighet att ställa pre- och post gas. På en pinnsvets så behöver du ett handtag med en ventil, ofta en vridventil…. väldigt mycket medeltid. ET har slope up och slope down på effekten, den har möjligheten att koppla in en pedal (kan även vara möjligt på pinnsvetsen, vet inte riktig där) .
Min absoluta uppfattning är att skall man svetsa TIG och ha nåt utbyte av det öht så skall det vara inbyggd ventil och HF-start.
ESAB Rogue pro ger dig bättre svetegensksper och båttre tändning, köp den inte för möjlihjeten att svetsa TIG. Det går fö att få till hjälpligt på alla pinnsvetsar om man bara fixar ett handtag och en flaska argon.
Min absoluta uppfattning är att skall man svetsa TIG och ha nåt utbyte av det öht så skall det vara inbyggd ventil och HF-start.
Håller med, funderade på skrap-Tig först men kom till insikt att jag skulle ångra mig om jag "snålade". Så jag köpte en Esab buddy tig 160 som var den billigaste av ett välkänt märke.
Men det var ändå 6000 kr för svetsen och hela kalaset inkl. hjälm och gasflaska slutade på ca 12000 kr.
Men då har jag jobbat som svetsare i många år och ville ha en svets hemma när jag slutade i svetsyrket. Kanske inga pengar man vill lägga ut för att prova på lite.
Håller med, funderade på skrap-Tig först men kom till insikt att jag skulle ångra mig om jag "snålade". Så jag köpte en Esab buddy tig 160 som var den billigaste av ett välkänt märke.
Men det var ändå 6000 kr för svetsen och hela kalaset inkl. hjälm och gasflaska slutade på ca 12000 kr.
Men då har jag jobbat som svetsare i många år och ville ha en svets hemma när jag slutade i svetsyrket. Kanske inga pengar man vill lägga ut för att prova på lite.
Den har utgått, motsvaras den av Rogue ET idag?
Har lite svårt att motivera mig att lägga mer pengar, samtidigt vill man ju inte ha något som brakar ihop lagom till garantin gått ut.
Man ska kanske titta mer på Esab ES 150i ändå. runt 3000 kr är dubbelt mot Jula, men nästan 1000 kr billigare än 180i Pro.
Hur långt klarar man sig på 150A när man ska pinnsvetsa?
Har lite svårt att motivera mig att lägga mer pengar, samtidigt vill man ju inte ha något som brakar ihop lagom till garantin gått ut.
Man ska kanske titta mer på Esab ES 150i ändå. runt 3000 kr är dubbelt mot Jula, men nästan 1000 kr billigare än 180i Pro.
150 A räcker långt. Med rätt förberedelser av materialet kan du sedan lägga sträng på sträng och till slut fått ihop plåtarna till ditt fraktfartyg. I princip
Om man tittar på Esabs Rogue ESxx pinsvetsars datablad så ser Du att Pro versionerna har mycket högre verkningsgrad pga PFC (Power Factor Compensation dvs att spänning och strömförbrukning ligger i fas Cosinus phi = 0.99). Dina säkringar löser ut på verklig ström/tid och vill Du ha ut maximal effekt krävs PFC. ES150i med svetsström 150A har en maxström på säkringen på 30A vilket är samma som för ES200iPro med 200A svetsström.
En ES180i vid 180A svetsström har säkringsström på max ca 38A jämfört med ES180iPro som förbrukar ca 26A under samma betingelser.
Så att köra dessa maskiner kräver insikt i ditt elsystem.
Glöm inte bort intermitensfaktorn som tidigare nämnts att de skall vara angivna vid 40 graders omgivningtemperatur för jämförelse mellan maskiner.
Jag skulle faktiskt avråda från det. Då tycker jag du skall prova dig fram med 1000-1500kr ”skit” med vetskapen att det kan braka ihop när som helst. Rogue 180 Pro är instegsmodellen i sverige. Jag tror tom det är så att det bara är Jula som säljer 150.
Rogue är ersättningsserien till Buddy men med ett rätt ordentligt steg upp vad gäller egenskaper och även kvalitet skulle jag säga. Jag har själv en Buddy 145 pinnsvets. Den är liten och det är väl i princip det enda jag uppskattar med den, jag är inte superimponerad även om den fungerar som den skall, då jag har tillgång till betydligt bättre grejer så har jag väl bränt 2-3 pinnar med den.. Jag tror absolut att en Esab Buddy fortfarande är vassare än en Stanley eller Lidl..