Byggahus.se
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då köper man naturligtvis inte en plasma som kräver 27 A. Nu köpte TS grisen i säcken och får ta konsekvensen att antingen dimensionera sin anläggning efter detta eller byta plasma.
Problemet är ju att det inte framgår någonstans att den drar 27A....

F
GoForIt GoForIt skrev:
Problemet är ju att det inte framgår någonstans att den drar 27A....
Det står garanterat på maskinens märkskylt.

F fsn skrev:
Men när man ser det är maskinen redan köpt.

Typskylt på en Parkside-maskin med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fsn skrev:
Jo, troligen (har som sagt var inte maskinen här rent fysiskt..)
Men inte f-n river man upp förpackningen och lusläser en produkts märkskylt..??
Kraven ska ju liksom framgå i information på kartongen och manualen- Och avviker de från normal standard så bör det även framgå i reklamen..

(ursäkta min kritiska ton, som självfallet riktar sig till säljaren - det vill säga LIDL i detta fall..)

F
M Mats_R skrev:
Men när man ser det är maskinen redan köpt.

[bild]
Tom 28A.

japp, och det är jävligt dåligt att dom inte har specifikationerna i reklambladet eller ens på lådan.

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
F
GoForIt GoForIt skrev:
Jo, troligen (har som sagt var inte maskinen här rent fysiskt..)
Men inte f-n river man upp förpackningen och lusläser en produkts märkskylt..??
Kraven ska ju liksom framgå i information på kartongen och manualen- Och avviker de från normal standard så bör det även framgå i reklamen..

(ursäkta min kritiska ton, som självfallet riktar sig till säljaren - det vill säga LIDL i detta fall..)
lämna tillbaka skiten då, dom tar säkert tillbaka den.

Bjuder på en bild från filmen man fick se i den ”onlinekurs” som medföljde min plasmaskärare.

Det är väl en normalt förekommande storlek på säkring som finns i de flesta hem? :rofl:

Elinstallation med säkringsdosor och en persons hand, grå bakgrund med prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men skär, det gör maskinen iaf utmärkt! Jag har kört min korta stunder på 10A utan att smälla ngn säkring. Men främst kör jag genom en 3-fas byggcentral avsäkrad på 16A.

Men nu är säkringarna ju bara kopplingsplintar så det fungerar nog bra ;)

• Haha
Panor82
  • Laddar…
F
V Vardagsrum skrev:
Bjuder på en bild från filmen man fick se i den ”onlinekurs” som medföljde min plasmaskärare.

Det är väl en normalt förekommande storlek på säkring som finns i de flesta hem? :rofl:

[bild]

Men skär, det gör maskinen iaf utmärkt! Jag har kört min korta stunder på 10A utan att smälla ngn säkring. Men främst kör jag genom en 3-fas byggcentral avsäkrad på 16A.
Ja, det är inte alls ovanligt med ännu större säkringar än så i hus utanför europa. Det är övervägande 1-fas som gället och riktigt feta säkringar, inte sällan en bit norr om 100A.

F fsn skrev:
Ja, det är inte alls ovanligt med ännu större säkringar än så i hus utanför europa. Det är övervägande 1-fas som gället och riktigt feta säkringar, inte sällan en bit norr om 100A.
Hur ser kabeldimensioneringen ut då undrar man lätt..?

[EDIT] Här är länken till utbildningsfilmen förresten, om någon vill förkovra sig :cool:

https://www.cmc-creative.de/training/373212_2104.html

Lite trådlyft här, men kan man "nöta ut" en säkring?
Jag har 16A i garaget och har haft problem med att plasmaskäraren smäller säkringen rätt ofta (typ var 5:e minut). Säkringen har nog gått ett 50-tal gånger...

Nu verkar det dock som att den går mycket tidigare, jag kan knappt börja skära innan den smäller...

anders07 anders07 skrev:
Lite trådlyft här, men kan man "nöta ut" en säkring?
Jag har 16A i garaget och har haft problem med att plasmaskäraren smäller säkringen rätt ofta (typ var 5:e minut). Säkringen har nog gått ett 50-tal gånger...

Nu verkar det dock som att den går mycket tidigare, jag kan knappt börja skära innan den smäller...
Dvärgbrytare slits. Om ett verktyg bryter säkringen upprepade gånger skulle jag kassera verktyget.

F
T Tobbe_C skrev:
Dvärgbrytare slits. Om ett verktyg bryter säkringen upprepade gånger skulle jag kassera verktyget.
Verktyget är gjort för en global marknad där man har mer än 16A säkring.

T Tobbe_C skrev:
Precis som fsn, säger, läs lite högre upp så ser du mer om problemet med denna lilla box...

Jag får byta ut säkringen då och se om det hjälper.

anders07 anders07 skrev:
Precis som fsn, säger, läs lite högre upp så ser du mer om problemet med denna lilla box...

Jag får byta ut säkringen då och se om det hjälper.
Fast säkringen sitter ju där för att säkra kabeln. Att dra 28A på 2,5kvd är inte direkt lämpligt.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.