592 040 läst · 13 159 svar
592k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Det där stämmer inte. Bergvärmepumpar är designade för ett konstant uttag från borrhållet med samma COP. Förändringar som du beskriver det gäller luftvärmepumpar.Magnus Filip skrev:
Har också en gammal ärvd familjeklenod till belysning i granen (kombinerat med modernare LED).Fotografen skrev:
Tror att den kan vara från 60-talet och jag inspekterar dem varje år av rädsla att den ska ha börjat bli farlig med åldern. Än så länge verkar både sladdar och lamphållare klarat sig. 20kr kostade den enligt den handskrivna prislappen, så det var nog ingen billig grej på den tiden.
För de som byter kyl och frys för att spara pengar brukar jag tycka det är rimligt att nämna att spillvärmen faktiskt kommer till nytta. Iallafall vintertid och för de med direktverkande el. Alla prylar bör man göra en livscykel analys på map kostnad och miljöbelastning. Innan man skrotar nåt.
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 701 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 701 inlägg
Tyvärr inte min BV. Vid -6C ute går den 24/7, efter något dygn -1,9 kb in -4,7 ut, hände redan förra veckan. Vid kallare än -6C så blir det kallare inne eller elpatron som i sin tur minskar COP ännu mer.Boilerplate4U skrev:
Hösten Kb in +6C ut +2 så mycket högre COP. Troligen runt 25% sämre. Så trist är det vara "inborrad" med gammalt hål.
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 701 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 701 inlägg
Ta det lugnt du sparar mycket totalt jämfört med direktverkande el. Jag utgår från vad jag har gjort för att minska elförbrukning, ok hade kanske kunnat spara 2-3% mera. Men de 60-70% ska du vara glad för.O OMathson skrev:Tyvärr inte min BV. Vid -6C ute går den 24/7, efter något dygn -1,9 kb in -4,7 ut, hände redan förra veckan. Vid kallare än -6C så blir det kallare inne eller elpatron som i sin tur minskar COP ännu mer.
Hösten Kb in +6C ut +2 så mycket högre COP. Troligen runt 25% sämre. Så trist är det vara "inborrad" med gammalt hål.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 684 inlägg
Ja, det är nog fler än du som lider av för klent hål. Om man ligger på konstant -4 in och -6 ut under en längre tid finns risk för permafrost och i värsta fall stopp i kollektorn pga infrysning. Även COP dalar ordentlig då.O OMathson skrev:
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 701 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 701 inlägg
Konstant har jag som lägst -2,2 in och -5,0 ut i slutet av vintern efter långa gångtider. Går man in på SGUs karta finns det massor med BV hål och många är äldre när man räknade med relativt billigt el tillskott. Nu när Sverige börjar få effektproblem så blir det ju inte så bra. Hade jag och många med mig installerat idag hade det varit djupare och BV för att klara DUT utan patron.Boilerplate4U skrev:
Jo idag, men hur många år har du kört din vp?O OMathson skrev:Konstant har jag som lägst -2,2 in och -5,0 ut i slutet av vintern efter långa gångtider. Går man in på SGUs karta finns det massor med BV hål och många är äldre när man räknade med relativt billigt el tillskott. Nu när Sverige börjar få effektproblem så blir det ju inte så bra. Hade jag och många med mig installerat idag hade det varit djupare och BV för att klara DUT utan patron.
O
OMathson
Husägare
· Stockholm
· 2 701 inlägg
OMathson
Husägare
- Stockholm
- 2 701 inlägg
Hålet 18 år. Nya pumpen 1,5år. Den gamla pumpen Nibe f1215-7 visade inte decimaler men ofta -1 in. Nya 1245-7 just nu -1,7 In -4,3 ut. Kb Cp 70%, rena filter, hål tot 140m, aktivt ca 130m, berg börjar direkt, massor med hål hos olika grannar ca 20m runt om.A AndersS skrev:
Sveriger behöver inte bara el utan även effekt, mest på vintern.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Men om man verkligen vill spara el kan man ju köra med levande ljus i granen. Kanske svårt att köpa nya ljushållare i och för sig. (Kanske bäst att läsa det finstilta i hemförsäkringen först.)
Jo du, gått på reklamen! Det är långt ifrån konstant.Boilerplate4U skrev:
Ägna tid att sätta dig in i systemet du har om du har mer intresse. Enklast är väl att kolla temp på inkommande brine?