Mest troligt är att ditt gamla element var 230V så du har en fas, nolla och skyddsjord från "väggen".
Ditt nya element kräver två faser, skyddsjord och nolla (=400V) så du behöver dra fram en ny fas från centralen, något en elektriker med behörighet bör göra!
Det gamla elementet är för 400v, precis som alla andra element i huset.
[bild]
Anledningen till att jag ska byta ut det är termostaten som krånglar. Termo (Gnosjö) har inga reservdelar kvar till den här modellen.
Alla andra element, ca 5-15 år gamla, har tre kablar.
Elinstallationen är för övrigt från 1977-80, huset från 1914.
Då får du använda brun, svart och grön/gul i din nya sladd och isolera den oanvända blå. När du har grön/gul rätt kan koppla brun och svart som du vill.
Då har du två faser men ingen nolla så du behöver ändå en ny tråd...
Det går att skippa nollan till detta element. Alltså:
GK100 skrev:
Då får du använda brun, svart och grön/gul i din nya sladd och isolera den oanvända blå. När du har grön/gul rätt kan koppla brun och svart som du vill.
När jag använder en enkel spänningsprovare i kontakten från väggen
[bild]
har jag 400v mellan svart och blå,
230v mellan blå och gul/grön och
230v mellan svart och gul/grön.
Är det som det ska vara?
Det betyder att du har två faser och en skyddsjord. Det går att tolka det som att Nollan som du har i den nya radiatorn endast används för nattsänkning.
Blå och svart är faser från väggen. Egentligen skall blå inte vara fas, men eftersom det är draget så redan så hade jag kopplat in blå och svart som faser i den nya radiatorn, och så gulgrön som skyddsjord. Sannolikt fungerar allt som det skall då, men nattsänkningsfunktionen används inte.
Så, då kan jag uppdatera min lilla tråd. Elementet är uppsatt och inkopplat enligt ovanstående beskrivning. Huset har inte brunnit ner, det har inte gått några säkringar och elementet blir varmt.
Tack alla som bidragit med tips, råd och förklaringar.