Hej! Har rivit vägg i vår lägenhet och nästa steg är att riva upp golv och lägga nytt.
Snickaren har dragit upp någon decimeter vid rivningen av väggen redan och där syns det svartlim och jag har skickat in en bit på analys.
Har pratat med en granne som säger att dom provtagit sitt och att det var asbest i limmet.
Så till min fråga, kan den lilla hanteringen (att riva upp någon decimeter) innebära risk för mig och familjen?
Bifogar bild på var golvet dragits upp.
Tacksam för hjälp!
Snickaren har dragit upp någon decimeter vid rivningen av väggen redan och där syns det svartlim och jag har skickat in en bit på analys.
Har pratat med en granne som säger att dom provtagit sitt och att det var asbest i limmet.
Så till min fråga, kan den lilla hanteringen (att riva upp någon decimeter) innebära risk för mig och familjen?
Bifogar bild på var golvet dragits upp.
Tacksam för hjälp!
Ok tack! Så även om det yrt upp asbest och man vistats i rummet en kort stund är det ingen fara alltså?
I stort sett alla risker med asbest är förknippade med långvarig exponering. Så om det är asbest så bör du och familjen undvika att dagligen sitta och riva i det samtidigt som ni röker några paket cigaretter om dagen.
Har ni inte några planer på det är det ingen fara.
Om man arbetar med Asbest yrkesmässigt krävs det en hel del skydd för att vara godkänt, men det är i praktiken regelverk som är anpassade för att skydda folk från upprepad exponering.
Även om det inte vore att rekommendera så är den praktiska risken av att sanera ett sånt där rum med en barkspade utan övriga skydd som en engångshändelse rätt minimal.
Så låt dem sanera rummet ordentligt om det visar sig vara asbest i limmet och var trygg med att familjen inte är i fara.
Om man arbetar med Asbest yrkesmässigt krävs det en hel del skydd för att vara godkänt, men det är i praktiken regelverk som är anpassade för att skydda folk från upprepad exponering.
Även om det inte vore att rekommendera så är den praktiska risken av att sanera ett sånt där rum med en barkspade utan övriga skydd som en engångshändelse rätt minimal.
Så låt dem sanera rummet ordentligt om det visar sig vara asbest i limmet och var trygg med att familjen inte är i fara.
Som det ser ut nu har jag inga såna planer inbokade!Dowser4711 skrev:
I stort sett alla risker med asbest är förknippade med långvarig exponering. Så om det är asbest så bör du och familjen undvika att dagligen sitta och riva i det samtidigt som ni röker några paket cigaretter om dagen.
Kommer nog låta dom täcka över och lägga nytt golv ovanpå.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det går sannolikt att påvisa att någon blir sjuk av en sådan kort exponeringe, om man låter alla männiksor som bor på jorden och alla som har bott här sedan kristi födelse, utsättas för EN sådan kort exponering.
Sannolikheten att drabbas vid en kort exponering är alltså i praktiken noll.
Sannolikheten att drabbas vid en kort exponering är alltså i praktiken noll.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
För de som riskerar att exponeras för asbestdamm i sitt yrke går gränsen för att behöva göra medicinska kontroller, vid minst 50 timmars asbestarbete per år. Dock ska det användas skyddsutrustning vid allt asbestarbete enligt Arbetsmiljöverket.
Tack för lungande svar i ännu ett asbest-ångest-inlägg!
Frågan är vad jag gör nu, det är ju byggdamm som kommit från att väggen är riven och kanske finns lite asbestfiber som åkte upp när en bit av golvet togs upp. Ska man bara låta det bero? Våttorka? Beställa en städ?
Frågan är vad jag gör nu, det är ju byggdamm som kommit från att väggen är riven och kanske finns lite asbestfiber som åkte upp när en bit av golvet togs upp. Ska man bara låta det bero? Våttorka? Beställa en städ?
Iom att du känner dig nojig så våttorka så blir du väl av med eventuellt lite. men glöm då inte att begränsa alla andra faror som du och din familj utsätts för i samhället, annars silar du mygg och sväljer kamelerJ jonasnjonasn skrev:
Ska du "beställa städfirma" så måste du ju ta dit en saneringsfirma. Vore oetiskt att ta dit en städfirma för att sanera asbest.
Tja, det skadar absolut inte att våttorka byggdamm oavsett innehåll, det är ju varken hälsosamt eller trevligt att ha spritt. Men större åtgärder är överdrivet.
Mm, man får göra så gott man kan med sin riskelimineringViktor.J skrev:
Iom att du känner dig nojig så våttorka så blir du väl av med eventuellt lite. men glöm då inte att begränsa alla andra faror som du och din familj utsätts för i samhället, annars silar du mygg och sväljer kameler
Ska du "beställa städfirma" så måste du ju ta dit en saneringsfirma. Vore oetiskt att ta dit en städfirma för att sanera asbest.
Sant, tänker att jag våttorkar själv!