293 377 läst · 5 813 svar
293k läst
5,8k svar
Den stora öltråden!
Sjukt märklig tråd, där folk slår knut på sig själva i sin iver att presentera öl som gör sitt allra allra bästa för att inte smaka öl. De som är intresserade av öl, rekommenderar jag att testa Menabrea, en pigg och smakrik italiens lager.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här, en smakrik dansk julöl, god?
Nä inte speciellt!
Varför jag köpt den undrar du, jag fick den av svärmor som varit i Köpenhamn.
Men precis som du anser det där italienska blasket är både smakrikt och gott tycker andra om öl som du inte tycker om, men det är vanligtvis inte då viktigt för oss att påpeka...
Tycker det är lite uppfriskande med ett gäng som nördar ner sig men för en gångs skull inte har ortodoxisk hållning mot något som uppfattas som originalet (helst omtvistat så de kan bråka sinsemellan), då det ofta går mot det hållet istället. Se typ Pasta Carbonara, Napolitansk Pizza osv. Utan istället kör på, är det gott så är det gott. Oavsett om det är en Arboga eller en lila suröl.Robert63 skrev:
Du har så rätt, man ska dricka det man tycker är gott, och kanske inte vara så rädd att prova lite nya saker.engs skrev:
Tycker det är lite uppfriskande med ett gäng som nördar ner sig men för en gångs skull inte har ortodoxisk hållning mot något som uppfattas som originalet (helst omtvistat så de kan bråka sinsemellan), då det ofta går mot det hållet istället. Se typ Pasta Carbonara, Napolitansk Pizza osv. Utan istället kör på, är det gott så är det gott. Oavsett om det är en Arboga eller en lila suröl.![]()
Frågan är om det skulle varit bättre med flera öltrådar.
Öl är, särskilt idag, en så bred produkt som sinsemellan smakar så grymt olika.
Kanske en om Ale, en om öl med fruktsmak, en för suröl, en för lager etc.
Problemet är att samtidigt finns det väl så mycket i gränslandet mellan stilarna, samt mycket som är svårt att kategorisera.
Egentligen lider vintråden och whiskytråden väl av samma problem.
Problemet är att samtidigt finns det väl så mycket i gränslandet mellan stilarna, samt mycket som är svårt att kategorisera.
NEEEJ!Mikael_L skrev:
Vi behöver träna på att acceptera varandras olikheter, ställa öppna frågor samt undvika de "förbjudna" orden som "men" och "varför" i våra coachande förhållningssätt till varandra här.
Vi behöver ha samma kartbild men för den skull behöver vi inte vara på samma plats, utan vi får helt enkelt gå ut och mötas där den andra personen befinner sig!
Yepp, jag har gått kurs..
Ja, vi kan ha en tråd för varje öltyp som definieras av SHBF https://shbf.se/ol/oltypsdefinitioner-shbf/ 86 st. om jag räknat rätt. Men, då tillkommer alla gränsfall och nya öltyper som ständigt dyker upp!Mikael_L skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Julbord först med must och kaffe, sedan en god öl hemma i soffan.
Massvis med smak, ingen spritighet trots 10%.
4,25/5,0