43 393 läst · 262 svar
43k läst
262 svar
Plejd Wallplug spr-01
[QUOTE="Forlowt, post: 4499434, member: 242461" Man kan sätta en dosdimmer som bara kör av/på bakom vanliga uttag ?[/QUOTE]
Man kan, men det är en onödig kostnad!
När man bygger nytt eller renoverar el så drar man minst en tändtråd förutom gruppen som styrs av 1 st Plejd controller tändtråden kopplas till alla eluttag med separata brunnar. Då får man eluttag för miljöbelastning och styrs från en Plejd CTR-01
Man kan, men det är en onödig kostnad!
När man bygger nytt eller renoverar el så drar man minst en tändtråd förutom gruppen som styrs av 1 st Plejd controller tändtråden kopplas till alla eluttag med separata brunnar. Då får man eluttag för miljöbelastning och styrs från en Plejd CTR-01
C Clintan86 skrev:
Man kan, men det är en onödig kostnad!L Leif i Skåne skrev:
När man bygger nytt eller renoverar el så drar man minst en tändtråd förutom gruppen som styrs av 1 st Plejd controller tändtråden kopplas till alla eluttag med separata brunnar. Då får man eluttag för miljöbelastning och styrs från en Plejd CTR-01[/QUOTE]
Ahh ok men då måste jag byta uttag för att få den, då blir det som "2 uttag" i ett uttag med en separat tändtråd till ena uttagen då om jag fattar rätt?
Varför just ctr 01 ? Jag fattar det som att den bara skickar styrström till saker, t.ex leddriver
Du hade kunnat få ett minst lika stabilt system för en tredjedel av kostnaden.Forlowt skrev:
Ett system som dessutom skulle gå att utöka om du skulle vilja göra det i framtiden (vilket du eller din familj garanterat kommer vilja, även ni inte tror det nu).
Nu planerar du dessutom att bränna ytterligar tusenlappar på ett nedlåst system med marginell funktionalitet och som blir värt lika mycket som en piggelin den dagen Plejd konkar eller blir uppköpta.
Kör hårt men säg inte att ingen varnade dig.
Nu har väl ändå inte invändningarna mot Plejd handlat om bristande kvalitet? Däremot går det att finna många system med samma kvalitet för en bråkdel av priset. Som dessutom går att utöka och använda tillsammans med de flesta andra system på marknaden om man så önskar.E Erik-Persson skrev:
Det är alltid fascinerande att höra det här argumentet från elektriker att nästan ingen reklamerat Plejd.
Tänker ni likadant när det gäller andra produkter som ni installerar, dvs att ni tror att alla reklamationer går genom er? Om man drog till Elgiganten och köpte en spis som en elektriker kopplade in och det visade sig att spisen är av dålig kvalitet, tror ni kunden skulle vända sig till tillverkaren, återförsäljaren eller den som tryckte in kontakten i väggen? Om ni kopplade in armaturer åt en kund och ljuskällorna var halvtaskiga och pajade ett år senare, tror ni att man vänder sig till elektrikern eller åker man och köper nya ljuskällor?
En del vänder sig säkert till installatören när elektriska prylar går sönder men elektrikern har garanterat inte tillräckligt bred bild för att dra några slutsatser. Om kunden vänder sig till elektrikern eftersom det är elektrikern som övertygat kunden om att det är just elektrikerns prylar man ska köpa genom dem eftersom elektrikerns gross har det på hyllan (inte sällan för 999999% rabatt från listpriset), ja då är vi inne på hela den problematiken igen.
Ett vanligt klagomål man ser på olika forum när det gäller Plejd är aspekten att man tror sig ha investerat i ett toppmodernt hemautomationssystem. När verkligheten kommer ikapp och man inser att man målat in sig i ett hörn med proprietära produkter i ett ytterst begränsat, nedlåst system, så syns det knappast som en del i statistiken hos installatören.
Det e lugnt fan! Jag gillar plejd så jag ger gärna dom lite pengar och när den konkar eller slutar stödjas av någon anledning har jag en anledning att köpa nya prylar, inget att böla överJ Jonte Karlsson skrev:Du hade kunnat få ett minst lika stabilt system för en tredjedel av kostnaden.
Ett system som dessutom skulle gå att utöka om du skulle vilja göra det i framtiden (vilket du eller din familj garanterat kommer vilja, även ni inte tror det nu).
Nu planerar du dessutom att bränna ytterligar tusenlappar på ett nedlåst system med marginell funktionalitet och som blir värt lika mycket som en piggelin den dagen Plejd konkar eller blir uppköpta.
Kör hårt men säg inte att ingen varnade dig.
J Jonte Karlsson skrev:Nu har väl ändå inte invändningarna mot Plejd handlat om bristande kvalitet? Däremot går det att finna många system med samma kvalitet för en bråkdel av priset. Som dessutom går att utöka och använda tillsammans med de flesta andra system på marknaden om man så önskar.
Det är alltid fascinerande att höra det här argumentet från elektriker att nästan ingen reklamerat Plejd.
Tänker ni likadant när det gäller andra produkter som ni installerar, dvs att ni tror att alla reklamationer går genom er? Om man drog till Elgiganten och köpte en spis som en elektriker kopplade in och det visade sig att spisen är av dålig kvalitet, tror ni kunden skulle vända sig till tillverkaren, återförsäljaren eller den som tryckte in kontakten i väggen? Om ni kopplade in armaturer åt en kund och ljuskällorna var halvtaskiga och pajade ett år senare, tror ni att man vänder sig till elektrikern eller åker man och köper nya ljuskällor?
En del vänder sig säkert till installatören när elektriska prylar går sönder men elektrikern har garanterat inte tillräckligt bred bild för att dra några slutsatser. Om kunden vänder sig till elektrikern eftersom det är elektrikern som övertygat kunden om att det är just elektrikerns prylar man ska köpa genom dem eftersom elektrikerns gross har det på hyllan (inte sällan för 999999% rabatt från listpriset), ja då är vi inne på hela den problematiken igen.
Ett vanligt klagomål man ser på olika forum när det gäller Plejd är aspekten att man tror sig ha investerat i ett toppmodernt hemautomationssystem. När verkligheten kommer ikapp och man inser att man målat in sig i ett hörn med proprietära produkter i ett ytterst begränsat, nedlåst system, så syns det knappast som en del i statistiken hos installatören.
Vilka är dessa som tror att dom investerat i ett topp modernt system ?
Dom enda jag ser tjatar om det är fortfarande entusiaster och inte vanligt folk.....
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Och i varje plejdtråd gissar jag att det finns/deltar/läses av personer som är nyfikna på Plejd och kanske funderar på att investera i det. En del av dessa kommer att göra det och en del bli nöjda.J JockeHX skrev:
Jag tror att en del dock kanske tror att Plejd ger möjligheter som det faktiskt inte ger, och då är det nog bra om detta blir tydligt innan någon skaffar fel grejor.
Att argument upprepas till leda är knappast unikt för plejdtrådarna och behöver inte vara fel för även om många av oss är gamla uvar finns det nog även många nya som har nytta även av "uttjatade" argument. Hur ofta diskuteras det inte exempelvis om en lekman får spika VP-rör och liknande behörighetsregler i elforumet.

MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 4 692 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 4 692 inlägg
Det viktigaste är att kunden är nöjd, oavsett system.Forlowt skrev:
Det jag vänder mig emot är (främst) elektriker som kommer med illa underbyggda påståenden som riskerar lura kunder till felaktiga beslut. Exempel på sådant finns ju redan i tråden.
Min uppfattning är att företag som säljer och installerar trådlösa system till slutkunder måste vara 110% säkra på att grejorna funkar korrekt. Det går inte att sälja osäkra/instabila eller komplicerade system som som regelbundet kräver ompysslande och övervakning och kanske osäker support. Det blir snabbt en förlustaffär med irriterade kunder och företag.
Sådana lösningar och system passar perfekt för teknikintresserade personer som har grejorna som en hobby.
Vill man som producent nå ut och få en volymförsäljning som ger vinst så får man acceptera att inte ligga längst fram i funktionalitet.
Ett exempel, förutom Plejd är Nexa, dom har väl nu funnits i 10-15 år, säljer förhållandevis enkla grejor och finns i varje köplada/bygghandel.
Även Telldus faller in i denna kategori. Hemautomation som är enkelt att komma i gång med och kan säljas utan att en massa support och läsande på forum krävs för att få snurr på grejorna.
Sådana lösningar och system passar perfekt för teknikintresserade personer som har grejorna som en hobby.
Vill man som producent nå ut och få en volymförsäljning som ger vinst så får man acceptera att inte ligga längst fram i funktionalitet.
Ett exempel, förutom Plejd är Nexa, dom har väl nu funnits i 10-15 år, säljer förhållandevis enkla grejor och finns i varje köplada/bygghandel.
Även Telldus faller in i denna kategori. Hemautomation som är enkelt att komma i gång med och kan säljas utan att en massa support och läsande på forum krävs för att få snurr på grejorna.
Pratar vi just Plejd är inte den inbyggda funktionaliteten som jag ser begränsande utan det är att jag inte kan komma åt och styra prylarna som jag vill. Skulle de verkligen förlora något på att erbjuda någon form av åtkomligt "öppet" API?E etompau skrev: