2 643 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Minska ventilation av vind för att slippa fuktproblem??
Hej..
Är under planering av takbytet + isolering på vinden...
Men blev lite fundersam när jag läste detta :
http://www.cremab.se/UserFiles/File/Uteluftsventilerade vindar.pdf
dom tycker att man inte ska ventilera vinden så mycket.. jag trodde man ventilerade bort fukten..
Vi har ej möjlighet att sätta diff-spärr inifrån huset (byggt 1940).
Är under planering av takbytet + isolering på vinden...
Men blev lite fundersam när jag läste detta :
http://www.cremab.se/UserFiles/File/Uteluftsventilerade vindar.pdf
dom tycker att man inte ska ventilera vinden så mycket.. jag trodde man ventilerade bort fukten..
Vi har ej möjlighet att sätta diff-spärr inifrån huset (byggt 1940).
Det är precis som de skriver. Med ökad ventilation tillför man vinden kall luft med ökad risk för kondens och medföljande mögelproblem. Men en förutsättning att en oventilerad vind ska fungera är förstås en helhet. Det måste vara helt tätt underifrån med diffspärr, en väl inställd ventilation som styrs mot ett litet undertryck samt rätt balanserad isolering av vindsbjälklaget.
I ditt fall kan det nog bli svårt att uppfylla dessa krav. Du skriver redan att du inte kan sätta dit diff.spärr, så då faller förslaget genast. Det du däremot mycket noga ska se över är din ventilation av bostaden. Det räcker inte med ett självdragssystem a la 40-tal. Du måste installera ett styrt system av lägst frånluftsmodell. Det är enda sättet att kunna åstadkomma undertryck i bostaden, och på så vis hindra en stor del av den fuktiga inomhusluften att pysa upp på vinden.
Och du kan ventilera vinden, men var sparsam med storleken på ventilation. Har du stora springor i takfoten och sedan ventiler i gavelspetsarna kan du få ett sug på vinden (skorstensverkan) och då kommer suget även att dra med sig luft från bostaden upp på vind. Och det ville vi ju undvika.
Det blev lite långt, men jag hoppas du förstår principen.
Tartan
I ditt fall kan det nog bli svårt att uppfylla dessa krav. Du skriver redan att du inte kan sätta dit diff.spärr, så då faller förslaget genast. Det du däremot mycket noga ska se över är din ventilation av bostaden. Det räcker inte med ett självdragssystem a la 40-tal. Du måste installera ett styrt system av lägst frånluftsmodell. Det är enda sättet att kunna åstadkomma undertryck i bostaden, och på så vis hindra en stor del av den fuktiga inomhusluften att pysa upp på vinden.
Och du kan ventilera vinden, men var sparsam med storleken på ventilation. Har du stora springor i takfoten och sedan ventiler i gavelspetsarna kan du få ett sug på vinden (skorstensverkan) och då kommer suget även att dra med sig luft från bostaden upp på vind. Och det ville vi ju undvika.
Det blev lite långt, men jag hoppas du förstår principen.
Tartan
Yes.. Jo jag är med på det du säger...
Ang, att vi har svårt att få en diff-spärr så är det så att takstolarna är lite dumma.. Innertaket är spikade i dessa och vi kan ej riva detta...
Just nu är det självdrag ala 40-tal, vi har 3 våningar och det är ett rejält inblås i källaren och ett rejält utblås i vent. kanalerna på övervåningen...
Vi ska efter ombyggnaden ev. ta hit en expert på området..
Ang, att vi har svårt att få en diff-spärr så är det så att takstolarna är lite dumma.. Innertaket är spikade i dessa och vi kan ej riva detta...
Just nu är det självdrag ala 40-tal, vi har 3 våningar och det är ett rejält inblås i källaren och ett rejält utblås i vent. kanalerna på övervåningen...
Vi ska efter ombyggnaden ev. ta hit en expert på området..
Liknande trådar
-
Mögel... Är detta katastrof? Vad kan jag göra? Ventilation på kallvind
Tak & Vind -
Behöver kattvinden ventilation trots FTX?
Ventilation -
Förbättra ventilation i äldre hus för att förebygga fukt på kallvind?
Ventilation -
Ventilation av tak, falsat plåttak utan vind
Ventilation -
Ventilation av tak, falsat plåttak utan vind
Ventilation