Byggahus.se
Hej,
Är i full gång att renovera kök (ett mindre Ikea). Har haft elektriker på plats som dragit fram elen men nu när vi börjar bli klara så undrar jag om elektrikerna behöver komma tillbaka för att sätta dit alla uttag eller om ”man” får göra det själv? Det gäller uttag som på bilden samt för ugn och spis.

Elektriska kablar i vägg med förberett hål för eluttag under köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en fast installation vilket kräver behörighet för att ansluta. Avtalade du inte med elektrikern om att de skulle komma tillbaka och göra klart?

Det är inte superkomplicerat att göra själv, men man får inte.

PS. är det inte väldigt stora hål borrade för dosan? Ser nästan ut som att det kan bli svårt att täcka med en vanlig ram

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rent juridiskt så får du inte montera ett uttag själv utan bara byta ut ett befintligt mot ett nytt. Men den viktiga frågan här är:
-Klarar du av att montera uttag själv på ett säkert sätt?
Om svaret är ja så finns det inga skäl att dra dit en elektriker.

• Gilla
  • Arg
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Nej vi gjorde ju inte det i all hast. Men förhoppningsvis så förväntar dom sig att vi ringer dom igen, Jag vågar mig inte på det där med att installera själv.

hmm, jag vet inte?! 8 cm är dom, är det för stort?

T toolman77 skrev:
Det är en fast installation vilket kräver behörighet för att ansluta. Avtalade du inte med elektrikern om att de skulle komma tillbaka och göra klart?

Det är inte superkomplicerat att göra själv, men man får inte.

PS. är det inte väldigt stora hål borrade för dosan? Ser nästan ut som att det kan bli svårt att täcka med en vanlig ram

Det är väl T70 till vägguttag och T80 till takdosor.

• Gilla
LelaineAkashi och 3 till
  • Laddar…
Vet inte vad det är för dosor dom har satt men hålen är ju anpassade efter dosorna, menar ni att hålen ska vara något mindre än dosorna i diameter?

Stefan N Stefan N skrev:
Det är väl T70 till vägguttag och T80 till takdosor.
Fast T70 är 74mm i diameter och T80 är 84mm. Logik är onödigt när man namnsätter borrstorlekar. :)

@Tuhe Om du känner dig otrygg med att montera uttagen själv så ska du låta bli. Det viktigaste med el är inte att följa lagen utan att det blir rätt och säkert. Hör av dig till elfirman så fixar de uttagen åt dig. Men se till att måla eller tapetsera innan så blir det snyggast.

Redigerat:
  • Gilla
LelaineAkashi och 1 till
  • Laddar…
Och dosan når inte ända ut till skivans yttre plan.

T Tuhe skrev:
Hej,
Är i full gång att renovera kök (ett mindre Ikea). Har haft elektriker på plats som dragit fram elen men nu när vi börjar bli klara så undrar jag om elektrikerna behöver komma tillbaka för att sätta dit alla uttag eller om ”man” får göra det själv? Det gäller uttag som på bilden samt för ugn och spis.

[bild]
Ska inte väggarna målas runt uttaget eller att kakel eller något annat ska upp? Det brukar man göra innan man monterar uttag

Det är två uttag som ska vara synliga på målad vägg, och resterande sitter bakom vitvaror.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ska inte väggarna målas runt uttaget eller att kakel eller något annat ska upp? Det brukar man göra innan man monterar uttag

Hålen är alltså för stora för dosan? Har jag förstått det rätt?
T Thomas_Blekinge skrev:
Och dosan når inte ända ut till skivans yttre plan.

T Tuhe skrev:
Hålen ser lite för stora ut jämfört med vad som är normalt.
I normalfallet så ska hålet vara 74mm och då är det ganska exakt lika stort som ytterdiametern på dosan. Det ser inte ut som att man har gått hela vägen upp till 84mm hål som man har till kopplingsdosor utan att du hamnar någonstans mittemellan 74 och 84mm. Men jag kanske bedömer fel på bilden?

Problemet med ett för stort hål är att uttag och strömbrytare inte kommer att täcka hålet utan du ser då en glipa i kanten. Det går ju att åtgärda genom att skära bort en fyrkant på ca 40x40 cm runt hålet och fälla in en ny gipsbit men det krävs ju en del spackel och slit av målaren då. Den kostnaden får elfirman ta om de använde fel dosfräs.

• Gilla
rami62
  • Laddar…
S
T Tuhe skrev:
Det ser det ut som att dosan är mindre än hålet, men kanske är vinkeln bilden är tagen i.
Det kan annars vara svårt för uttaget att täcka upp ett för stort hål i väggen.. Men det går att lösa det med.

Är inga problem för en riktig elektriker att täcka det hålet

• Gilla
D.n.E och 1 till
  • Laddar…
T Tuhe skrev:
Jag tror att det är en synvilla att hålet ser större ut än vad det är.
Däremot sitter dosan minst 26mm för långt in i väggen.
Ser ut som att dosans framkant ligger i höjd med träskivans innekant.
Det ser även ut att vara ”enkelgipsdosa” istället för en ”dubbelgipsdosa”.

Om det ska på kakelplattor på väggen så skulle dosan varit ännu längre ut.

Men det går att lösa med hjälp av påbyggnadsringar och långa dosskruvar.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.