Håller på och renoverar en trappa. Ska göra nya steg av klickgolv i ek och kommer att göra trappnosar av solid ek. Frågan är vilken limning som blir bäst.
Antingen limmar jag bara eklisten som i första bilden rakt mot kanten på klickgolvet. Denna lösning är enklast och snabbast. Eller så gör jag enligt andra bilden och fräser först i underkanten av klickgolvet och sedan limmar jag i den solida eken i denna urfräsning. Vad tror ni? Vilket blir starkast / bäst?
1)
Jag gjorde som din första bild, fast med matta istället för klickgolv. Har fungerat bra.
Kan vara komplicerat att limma det bra som i bild två. Oavsett vilken typ av lim så vill man ju ha det i press, och det blir två vinklar.
jag förstår tanken med andra bilden, men det känns lite överarbetat
tillägg:
Jag limmade mina lister med ”Bostik Maxi Bond Seal” som har 20% rörelsemån. 24h härdning. Med alla tvingar på ett steg tog det 17 dagar att limma. Men, snyggt utan spik
Jag gjorde som din första bild, fast med matta istället för klickgolv. Har fungerat bra.
Kan vara komplicerat att limma det bra som i bild två. Oavsett vilken typ av lim så vill man ju ha det i press, och det blir två vinklar.
jag förstår tanken med andra bilden, men det känns lite överarbetat
tillägg:
Jag limmade mina lister med ”Bostik Maxi Bond Seal” som har 20% rörelsemån. 24h härdning. Med alla tvingar på ett steg tog det 17 dagar att limma. Men, snyggt utan spik
Ja det får nog bli som alternativ ett. Jag har provat enligt bild två och det var, som du skriver, ganska omständigt. Jag kommer nog att köra med vanligt trälim. Det blir väldigt starkt och det är bara att ta bort eventuellt spill med vatten. Jag är inte så förtjust i produkter som kräver lösningsmedel för att få bort. Kladdar och är allmänt jävligt
Jag har kört med ett trapprenoverings-kitt som är limmat enligt ditt övre alternativ men med betydligt tunnare material i steget. (3-4mm, kommer inte ihåg exakt) och det har hållit i många år.
Så det verkar vara onödigt att krångla till det så mycket.(Dessutom får du en väldigt tunn kant längst ut där eken är avrundad som riskerar att slitas lite fulare än en rak 90-graders skarv.
jag gjorde som bild 1 med 7 grader vinkel. Köpte två överblivna paket kährs ekparkett av någon. Limmade med pu-lim som har bra härdningstid. Hade ett par ekplank inköpta på marketplace och är helnöjd med att ha tjänat in min svindyra bordsåg. Och nu stämmer steghöjderna mot hallgolven som hade parkettgolv redan.