I början fanns det endast en variant men det uppstod funktionsstörningar med diverse mellandörrslås (innerdörrslås) som berodde på att fjädern inte lyfte handtaget till rätt position.
Jag minns inte om funktionsstörningarna kunde avhjälpas med en lös returfjäder.
Exempel på två olika returfjädrar.
Miller 18821 returfjäder 1900-SB
Roca 429647 returfjäder 2331-06 (50026206)
Edit:
ASSA 8810/8811 är inte för olika låshus utan det är för om dörren är höger- eller vänster”hängd”,
[bild]
Hej,
Det här stämmer bara inte.
Låshus 2014 går inte att modfiera så att det på något sätt fungerar med ett 8810 som är gjort för lite grövre låshus.Ja, jag har testat och jämfört, hålen är på helt fel ställen.
Det går heller inte att borra rätt hål i 2014 då mekanismen för handtagsretur blir där hålen ska vara.
Det enklaste är att använda låshus 2020 som har rätt hålbild vilket även låshus 9456 har som du nämner samt låshus 4570 men de två senare är cylinderlåshus för mellandörrar (innerdörrar).
Däremot är jag ingen fantast av dessa låsbara handtag p.g.a kvalitetsproblem.
Det är till barnen, storebeor med dunktionshinder ställer till det i sin systers rum, som hon inte uppskattar.
Alla har vi olika orsaker att låsa om oss med ett 9456 så finns möjligheten till att använda låscylijnder och nyckel om nuvarande lösning inte fungerar över tid.