Byggahus.se
A
skoge skoge skrev:
[bild]

Få se när tiden finns att skruva...ny rem,nytt tändningslås & ev startrelä behövs
ut med dig vad väntar du på? ;):crysmile:

Åsa Lund
Maskintok skrev:
En John deere js63?
riktigt bra och fina maskiner (y)
Jepp, en sån. Mulchade gräsmattan ganska jämn. Nisse (automower) är för snäll, så sett
Röd stuga med vita knutar och gräsmatta med spår av mulchning, flaggor och gungställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jepp, en sån. Mulchade gräsmattan ganska jämn. Nisse (automower) är för snäll, så sett
[bild]
har aldrig förstått dessa robotar... :thinking:
nog för att man inte kanske älskar att klippa gräs... Men en robot... nej tack.. Då får det växa så åker lien fram istället.. Så man kan göra mat åt djuren istället..

Åsa Lund
Sommarställe mer än 30 mil hemifrån så är det otroligt praktiskt att det alltid är nyklippt. Haft robot i femton år nu, mycket nöjda!

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
otroligt praktiskt att det alltid är nyklippt.
Funkar roboten så extremt pålitligt eller har du hjälpsamma "grannar"?

• Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Alfredo Alfredo skrev:
Funkar roboten så extremt pålitligt eller har du hjälpsamma "grannar"?
Både och
Med första Nisse gav vi koden till de grannar som brukade röra sig runt Torpet. Stannar på en tuva var tredje vecka eller så. Nisse 1.0 flyttade efter tio säsonger till svågerns stuga och rullar där fortfarande.
Nisse 2.0 köptes in för att få en klippare med app som ger larm när nåt händer. Den mest rörlige grannen hade dessutom blivit sjuk på ålderns höst. Nisse 2.0 stannar lika sällan som 1.0 och när det händer ringer vi en annan granne som kommer och ger TLC.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
har aldrig förstått dessa robotar... :thinking:
nog för att man inte kanske älskar att klippa gräs... Men en robot... nej tack.. Då får det växa så åker lien fram istället.. Så man kan göra mat åt djuren istället..
Nja :thinking:;) då är det nog trevligare med en tur med hojarna eller cabba ned raggaråket
och ta en sväng än att klippa i flera timmar i veckan som vi gjorde förr.

• Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
A
galento galento skrev:
Nja :thinking:;) då är det nog trevligare med en tur med hojarna eller cabba ned raggaråket
och ta en sväng än att klippa i flera timmar i veckan som vi gjorde förr.
har iallafall hittat det du sökte;)(y)

galento galento skrev:
då är det nog trevligare med en tur med hojarna
Absolut! Min oro är nog att klippandet ersätts av många års "knäkrypande" där man svärandes justerar "begränsningstråden" för att få roboten att göra det man vill... Kanske bör tilläggas att jag har ett antal tusen kvadrat "knepig" gräsmatta som skulle kunna få föda en Nisse.

galento
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! Min oro är nog att klippandet ersätts av många års "knäkrypande" där man svärandes justerar "begränsningstråden" för att få roboten att göra det man vill... Kanske bör tilläggas att jag har ett antal tusen kvadrat "knepig" gräsmatta som skulle kunna få föda en Nisse.
Vi har ca 3800 m2 och har haft klippare av traktormodell och med frontaggregat tidigare, den förstnämnda tyckte vi var bättre med uppsamlingen. Visst har det varit lite problem med robotarna och begränsningskabeln men överlag har dom funkat bra. Vi lånade vår tidigare traktorklippare i somras då batterierna pajade i en robot och gräsmattorna ser ju mkt fräschare ut med robotklippning. Vi skulle nog aldrig vilja klippa själva igen , dessutom funkar ju robotarna bra när det regnar lite också. :cool: (y)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Åsa Lund
Gräsmattan på Torpet är ca 2000 m2 och har massa hinder med stenar etc. Nisse går 9-17, 3-4 dagar per vecka lite beroende på säsong. Har inga bekymmer att hinna med.
Efter att ha haft robot i femton år tar man det där med slingan med en nypa salt och genar lite här och där vid läggning. Kompletterar med trimmern en gång i månaden istället.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Har köpt en gammal lövsug och tänkte framför allt göra en komplett service på motorn innan jag tar den i bruk. Dvs. luft-, olje-, bränslefilter och tändstift. Eventuellt någon tätning om det behövs. Sen saknas det någon rattmutter till kåpan över luftfiltret. Slutligen är jag lite sugen på att komplettera den med elstart.
Det är en 16HP Vanguard 303442-1134-A1.
Så då är motorn servad och jag har fått igång maskinen i övrigt.

Är dock inte helt nöjd med gången. Den håller inte konstant varvtal utan oscillerar hela tiden som om någon stod och juckade med gasreglaget. I synnerhet på lite lägre varv. Någon problem med "guvernören"? Vet inte vad man kan förvänta sig av dessa motorer?

A
C cpalm skrev:
Så då är motorn servad och jag har fått igång maskinen i övrigt.

Är dock inte helt nöjd med gången. Den håller inte konstant varvtal utan oscillerar hela tiden som om någon stod och juckade med gasreglaget. I synnerhet på lite lägre varv. Någon problem med "guvernören"? Vet inte vad man kan förvänta sig av dessa motorer?
kollat ventil spelet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
kollat ventil spelet?
Nä, har inte rivit isär något överhuvudtaget. Enligt uppgift är motorn rätt nyligen bytt till en helt ny och skall inte ha många timmar, så jag hade hoppats på att slippa mecka med den.

Men det är inte så att den knackar, missar, saknar "klipp" eller nåt sånt, utan det är bara det att varvtalet går upp och ner konstant i jämn takt, 1-2 gånger per sekund.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Nä, har inte rivit isär något överhuvudtaget. Enligt uppgift är motorn rätt nyligen bytt till en helt ny och skall inte ha många timmar, så jag hade hoppats på att slippa mecka med den.

Men det är inte så att den knackar, missar, saknar "klipp" eller nåt sånt, utan det är bara det att varvtalet går upp och ner konstant i jämn takt, 1-2 gånger per sekund.
Jo det var precis detta jag förstod..
Men dessa motorer är kända för att efter inkörning så krävs oftast en ventil justering..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.