950 993 läst · 9 915 svar
951k läst
9,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
För 25 år sen använde jag xemacs när jag kodade C. Men nuförtiden, åtminstone de senaste 20 åren använder jag enbart vi (eller vim) till allt. Bästa editorn enligt mitt tycke. Mycket smidigt att använda med alla snabbkommandon, går mycket snabbare än att hålla på och flytta handen mellan tangentbord och mus. Man behöver inte ens använda piltangenterna om man inte vill. Även olika funktioner för att upprepa ett kommando x antal gånger, eller att göra samma sak på en massa rader. Känner man kan få krupp såna gånger man måste använda en GUI-editor, speciellt om man ska göra samma sak flera gånger. Då slutar det ofta med att jag klipper ut texten, klistrar in den i vi och redigerar där istället. När jag är klar klistrar jag in det i den andra editorn (t.ex. webbsida eller ordbehandlingsprogram).S Strontus skrev:
Jag använde t.o.m. ett tillägg till firefox (it's all text), som gjorde att man kunde få upp såna här textfält på webben i en riktig editor. Till det använde jag gvim, som också är ok, men den har irriterande GUI-egenheter som att markören flyttar sig om man klickar med musen. Tyvärr finns inte den pluginen kvar idag.
Det fanns även en postnummerkatalog..
På beskrivningen låter det som din dator förbättrats med mitt alias.S SnickareHobb skrev:Mycket smidigt att använda med alla snabbkommandon, går mycket snabbare än att hålla på och flytta handen mellan tangentbord och mus. Man behöver inte ens använda piltangenterna om man inte vill. Även olika funktioner för att upprepa ett kommando x antal gånger, eller att göra samma sak på en massa rader.
"Lokaldelen" var något tidigt betalat med reklam? Telefonkatalogen gavs ut av Televerket.
Emacs kan göra alting utan mus.S SnickareHobb skrev:
Original-emacs skrevs för en dator som inte har mus.
Dito för emacs. Det är bekvämare att låta bli piltangenterna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
P pmd skrev:
Alla moderna IDEr värda namnet styr man utan mus. Kolla här hur smutt det är i visual studio. Helt utan mus (dock använder jag musen i Unity då de inte har lika bra stöd för musfritt tyvärr, men under hela filmen jobbar jag musfritt när jag kodar)