Byggahus.se
Hej,

Jag har självdrag i sovrummen som sitter precis ovanför där man egentligen vill ha kudden. Kallraset gör det dock till en dålig plats att sova under.
Jag har hört lite om luftdon som kan avhjälpa en stor del av kallraset och tänkte höra om någon hör inne vet vilken typ av luftdon som fungerar bäst.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Ett exempel här som funkar bra tycker jag:
[länk]
Hej,
Det liknar den jag har idag. Se bild.
Men är det något speciellt filter i den som minskat kallraset eller hur funkar det
Ventilationsgrill monterad högt på en vit vägg i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut som att du har en Freshventil. Vad jag förstår så är det den fysiska utformningen av ventilen som gör att den blir "dragfri", jämfört med andra ventiler typ tallriksventiler.
Diagram som visar Freshventilens distribution av luftflödet och dess dragfria design, med skuggade områden som indikerar luftförflyttning.
Skapa konto

Ok, problemet är att vi har golvvärme, och värmen hinner inte värma upp den kyliga luften som kommer in.
Jag läste någonstans att det finns luftdom som sprider luften via Små hål, detta ska medföra att luften värms upp snabbare. Vet inte om det kan vara dessa don man menar. Se bilderna
Vit luftdon med små hål för att sprida och värma upp rumsluften.
Skapa konto
Vit luftdon med små hål för att sprida och värma upp luften i rum med golvvärme.
Skapa konto

• Vit luftdon med små hål för spridning och uppvärmning av luft i rum med golvvärme.
    Skapa konto
Ingen som vet?

Om det är en Freshventil du har så kan du begränsa flödet genom att ta lös diffusorn och filtret. Det finns en spak till spjället för att reglera flödet.
Freshventil utan diffusor och filter exponerar spjällets reglerspak på en vägg.
Skapa konto
En väggmonterad Freshventil med borttagen diffusor och filter som visar reglerspaken för luftflöde.
Skapa konto

ClasseClas ClasseClas skrev:
Om det är en Freshventil du har så kan du begränsa flödet genom att ta lös diffusorn och filtret. Det finns en spak till spjället för att reglera flödet.
[bild] [bild]
Jag vill egentligen inte begränsa flödet, bara sprida ut det mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.