Byggahus.se
Hejsan, jag har ett innertak av spontad tretex som jag skulle vilja uppgradera till ett innertak av panel.
Funderar på om jag ska låta tretexen sitta och sätta gles på den. Dels tänker jag att den isolerar en aning mot kallvinden ovanför och hindrar alltför mycket kutterspån från att ramla genom springorna i tak/väggvinkel. Kan vara värt att nämna att det enbart är kutter och mineralull som isolering mellan innertak och vin, dvs ingen plast eller så.

Frågan är om det finns anledning att riva ner den eller om den kan sitta och så skruvar jag gles rätt igenom den i råsponten som sitter ovanför? Behöver dra fram lite ytterligare tandoori och tänkte glesa därför. Tänker jag rätt här eller är jag ute och snurrar?
Skickar med en bild på hur det ser ut i dagsläget.
Hörndetalj av ett rum som visar innertaket av spontad tretex inför en potentiell uppgradering till paneltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Snabelhund skrev:
Hejsan, jag har ett innertak av spontad tretex som jag skulle vilja uppgradera till ett innertak av panel.
Funderar på om jag ska låta tretexen sitta och sätta gles på den. Dels tänker jag att den isolerar en aning mot kallvinden ovanför och hindrar alltför mycket kutterspån från att ramla genom springorna i tak/väggvinkel. Kan vara värt att nämna att det enbart är kutter och mineralull som isolering mellan innertak och vin, dvs ingen plast eller så.

Frågan är om det finns anledning att riva ner den eller om den kan sitta och så skruvar jag gles rätt igenom den i råsponten som sitter ovanför? Behöver dra fram lite ytterligare elrör och tänkte glesa därför. Tänker jag rätt här eller är jag ute och snurrar?
Skickar med en bild på hur det ser ut i dagsläget.
[bild]
ingen som vågar sig på en gissning? Vad skulle kunna skita sig om jag låter tretexen sitta?

Du kan låta den va och glesa på.

Grymt, tack för svar, bara att köra tillräckligt långa skruv så det fäster i överliggande råspont va?

Ja, det måste du ha.

• Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.