Utom när de plötsligt slutar leverera ström till överenskommet pris.
Så är det som allt annat där det finns en marknad där lyckosökande (ljusskygga) bolag ogenerat marknadsför lösningar som gör livet "mycket billigare".
Kommer osökt att tänkt på sk "bolånemäklare" som påstår sig göra lånen billigare. I själva verket förlänger man bara lånetiden och gör månadskostnaden lägre men resultatet blir en ökad totalkostnad..
Fick förresten svar från Telge angående de rörliga kostnaderna.
Exempel från September:
Elcertifikat: 1,1 öre
Miljöval: 2,56 öre
Avgifter till Svenska kraftnät och Nordpool: 1,05 öre
Volymvägningskostnad: 3,85 öre
Summa: 8,56 öre/kWh
Volymvägningskostnaden är justeringen för att uttaget inte är jämnt över dygnet.
Detta väcker ju frågor kring siffrorna på elpriskollen.se.
Uppenbarligen är det Septembersiffrorna som ligger till grund för prisjämförelsen på elpriskollen just nu - spotpris SE3 = 91,84 öre/kWh.
Om man räknar bort månadsavgift och moms för Telge rörligt (för att få den siffra som redovisas som elpris på fakturan) blir det (91,84 + 4,00 + 8,56) = 104,40 öre/kWh, vilket stämmer väl med fakturan där det står 104,42.
Kollar man på Tibber så blir det (91,84 + 2,48) = 94,32 öre/kWh. Ink. moms blir det 117,90. Så det stämmer inte med @Kalle Wibeck s siffra (126,00 öre/kWh)
Överhuvudtaget känns det som att de elhandlare som redovisar en rörlig kostnad på < 3 öre/kWh ligger osannolikt lågt? Skall kolla lite med Tibber om jag får tag på någon där.
Intressant! Du har inte lust att fråga Svealands elbolag samma sak?
Mig svarar de inte (är ju inte deras bästa kompis just nu när jag precis anmält dem till Konsumentverket..)
Intressant! Du har inte lust att fråga Svealands elbolag samma sak?
Nej, det var tillräckligt jobbigt att få fram dessa siffror från Telge. Det märks att kunderna inte ställer denna typ av frågor om man säger så.
Vore så klart jätteintressant att veta hur andra aktörer motiverar sitt rörliga pris och hur utfästelsen står sig mot verkligheten, i synnerhet de som annonserar orimligt låga rörliga kostnader och därmed får en bättre position i prisjämförelserna. Man jag får begränsa mig lite. Hittar inte heller något rörligt avtal från Svealands elbolag på elpriskollen.se så jag vet inte vad de påstår där. Men någon annan kanske har tid att rota vidare med Svealand?
Hade tänkte rota vidare lite i Tibber då jag spontant tyckte det lät som ett trevligt alternativ, men körde fast på att de bara går att kontakta via webbformulär och via chattfunktionen i deras app. Inget telefonnummer eller mejladress. Kändes inte så seriöst, så jag släppte det.
Ringde istället upp Energimarknadsinspektionen som driver elpriskollen.se för att höra hur de resonerar kring detta, men de var upptagna och skulle ringa tillbaka
Om man kollar på hur mitt avtal såg ut på Svealands så förstår man ju faktiskt att något är lurigt.
De skriver såhär i sitt avtal angående elpriset:
"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."
Detta priset är alltså helt subjektivt och kan sättas utan några som helst ramar. Man förstår ju också att deras enda syfte med detta är att kunna hamna överst på billighetslistan på Elskling.
Följande delar är med på fakturan och jämförelsen på elskling:
Elpris: Se definitionen av elpris ovan.
Påslag: 9.9 öre/kWh
Volympåslag: 0,9 öre/kWh
Elcertifikatsavgft: 7,9 öre/kWh
Elprisrabatt: 25 öre/kWh
Månadsavgift: 0 kr
Totalt för de rörliga påslagen är det 10,80 öre. Hur kan de då lämna 25 öre i rabatt? Då borde de ju gå back?
Jo det löser de med att baka in vinsten i deras hitte-på-pris som de kallar elpris. Detta är ju ren bluff! Allt för att hamna överst på listan och få fler kunder. Sådär kan ju alla göra för att hamna överst om det inte är någon som helst insyn eller chans att jämföra.
Nedan har jag redovisat mina siffror för oktober 2020 - juli-2021 hos Svealands.
Lägg märket till november 2020 och juni 2021. Var det dags för julbonus och semesterbonus för ledningen där eller?? Man undrar ju...!
Snygg uträkning!
På nästa inbetalning så tycker jag du skall dra av att det som du anser vara överfakturerat på tidigare fakturor. Det beloppet skall du skriftligt bestrida i ett email till dem. Be att de redovisar sina inköp av el. Enligt lag skall all elhandel göras via Nordpool.
Totalt för de rörliga påslagen är det 10,80 öre. Hur kan de då lämna 25 öre i rabatt? Då borde de ju gå back?
Det är mycket som ser konstigt ut med de där siffrorna. En fast kostnad på 7,9 öre/kWh för elcertifikaten t.ex.? Jag betalade 1,1 öre/kWh för elcertifikaten Jul-21.
Det som redovisas som rabatt på jämförelsesajterna har jag uppfattat som att det är nyteckningsrabatt som bara gäller första avtalsperioden. Även de seriösa aktörerna går till synes back på rabatten men tanken är väl att de flesta inte orkar byta utan stannar kvar hos samma elhandlare, då utan rabatten. Men 25 öre/kWh känns som en synnerligen hög rabatt.
Kolla med konsumenternas energimarknadsbyrå vad de har att säga om saken. Även jämförelsesiterna bör reagera på sådana prissättnings strategier.
Jag har kommit i kontakt med en person där som försöker hjälpa mig och kommit med bra tips. Han tyckte att jag skulle gå vidare med det och anmäla det då det inte prövats tidigare..
Fick precis ett mail från ekonomiavdelningen på Svealands där de krediterat allt som är extra-fakturerat på fakturan för september. På den senaste fakturan har jag alltså fått betala enbart spotpris.
Hur ska jag agera nu? det är ju ytterligare 11 fakturor som är fel?? Det är väl bara att skriva till dem och begöra att de rättar till dem också?
Hade precis ett långt och mycket intressant samtal med Energimarknadsinspektionen (som driver elpriskollen.se).
Man kan väl kortfattat sammanfatta det så här:
1. Jämförelsen baserar sig på de priser som elhandlarna själva löpande rapporterar in till dem.
2. De är medvetna om att det finns aktörer som rapporterar in misstänkt låga priser. Både genom att det förekommer priser som sammantaget skulle innebära att elhandlaren går back och att de blir kontaktade av kunder som säger sig blivit fakturerade ett högre pris än vad som är utlovat.
3. Den enda kontroll som görs i nuläget är att man i misstänkta fall kollar upp inrapporterade priser mot de priser som elhandlaren publicerar på t.ex. sin hemsida.
De jobbar på olika åtgärder för att försöka adressera detta, men till syvende och sist är det priset på kundens faktura som är facit. Så de är intresserade av att höra från de kunder där priset på fakturan avviker från uppgifterna på elpriskollen. Skicka mejl till registrator@ei.se.
Problemet här är så klart att det kräver en del uträkning för att avgöra om priset på fakturan stämmer. De här rörliga kostnaderna är riktigt luriga. Jag trodde mig ha lite koll på detta och att det var spotpris + avtalat påslag och ev. månadsavgift som gäller för rörligt pris, men det var ju lite naivt inser jag.
Så summa summarum måste man ta priserna på jämförelsesajterna med en nypa salt och det finns tydliga tecken på att det förekommer fusk.
Om man kollar på hur mitt avtal såg ut på Svealands så förstår man ju faktiskt att något är lurigt.
De skriver såhär i sitt avtal angående elpriset:
"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."
Detta priset är alltså helt subjektivt och kan sättas utan några som helst ramar. Man förstår ju också att deras enda syfte med detta är att kunna hamna överst på billighetslistan på Elskling.
Men har du fått något avtal från Svealands Elbolag?
Jag tänker att kvittensen man får från Elskling visar vilka villkor elbolaget har.
Såhär såg min kvittens ut, stämmer exakt med spotpriset.
Det kan man väl inte bara gå ifrån hur som helst,
Såhär såg min kvittens ut, stämmer exakt med spotpriset.
Det kan man väl inte bara gå ifrån hur som helst,
Helt otroligt! De påstår alltså att de gör ett påslag på 9,90 öre och sedan lämnar 34,00 öre rabatt per kWh.
Det innebär ju att de går back 24,10 öre/kWh. Inte så konstigt att fakturorna inte stämmer.