112 128 läst · 371 svar
112k läst
371 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
Ska ni dela på verket? I så fall är 60 papp väjre ju ganska billigtG gredd skrev:Jag stör mig på att verket blir tre gånger så dyrt så fort det passerar gränsen. Tänk om vi kunde sammanställa de dokument som behövs för att få det godkänt och skaffa en leverantör i Europa som är villig att frakta hit verket. Då har vi en riktigt prisvärd lösning på detta skitproblem som våra kära myndigheter hittat på. Grannen vill köra på med en lösning som kostar 120 papp. Vansinne!
Intressant lösning och kanske prisvärd på sikt om man inte behöver serviceavtal och klarar sig med slamtömning vart 10 år. Frågan är hur man ska övertyga sin okunniga miljötant att det här fungerar som bara vågar godkänna biovac och baga, för då behöver hon inte lära sig något nytt. Finns det fler bioreningsverk som detta på marknaden?
Det behöver inte vara okunskap... Kan vara som i min kommun... en tidigare anställd på miljökontoret startade eget och efter det är det kraftig övervikt på de dennes burkar Kurs på burkarna hållna på spa eller liknande vet jag fungerat i andra kommuner...G gredd skrev:Intressant lösning och kanske prisvärd på sikt om man inte behöver serviceavtal och klarar sig med slamtömning vart 10 år. Frågan är hur man ska övertyga sin okunniga miljötant att det här fungerar som bara vågar godkänna biovac och baga, för då behöver hon inte lära sig något nytt. Finns det fler bioreningsverk som detta på marknaden?
Det finns flera, här är en bra genomgång men några år på nacken.G gredd skrev:Intressant lösning och kanske prisvärd på sikt om man inte behöver serviceavtal och klarar sig med slamtömning vart 10 år. Frågan är hur man ska övertyga sin okunniga miljötant att det här fungerar som bara vågar godkänna biovac och baga, för då behöver hon inte lära sig något nytt. Finns det fler bioreningsverk som detta på marknaden?
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAEegQIDhAB&usg=AOvVaw2UsYPRkQcS_QuRzv5Xs3Y9
Spännande tråd. Kikar just på detta verk.
Går det att byta pump eller andra delar som i framtiden kan gå sönder?
Det ser ut som att allt ser lättillgängligt ut.
Går det att byta pump eller andra delar som i framtiden kan gå sönder?
Det ser ut som att allt ser lättillgängligt ut.
Mitt verk är 4 år gammalt. Om inget är ändrat sedan dess så sitter kompressorn i valfritt externt väderskyddat utrymme. Det är en vanlig dum kompressor av mindre slag. Går säkert att byta mot vad som helst med liknande spec. Till flockningsmedel är det en slangpump som styrs med en programmerbar timer (standard DIN komponent).
Måste utrymmet där kompressorn står vara uppvärmt eller räcker det att det är väderskyddat?E Edvuld skrev:Mitt verk är 4 år gammalt. Om inget är ändrat sedan dess så sitter kompressorn i valfritt externt väderskyddat utrymme. Det är en vanlig dum kompressor av mindre slag. Går säkert att byta mot vad som helst med liknande spec. Till flockningsmedel är det en slangpump som styrs med en programmerbar timer (standard DIN komponent).
Precis! En helt vanligE Edvuld skrev:Mitt verk är 4 år gammalt. Om inget är ändrat sedan dess så sitter kompressorn i valfritt externt väderskyddat utrymme. Det är en vanlig dum kompressor av mindre slag. Går säkert att byta mot vad som helst med liknande spec. Till flockningsmedel är det en slangpump som styrs med en programmerbar timer (standard DIN komponent).
Luftpump på ca 65 liter/min enkelt o billigt att byta ut när den till slut går sönder.
Kul att höra att folk är nöjda med verket. Har det dykt upp fler aktörer på den svenska marknaden som säljer liknande verk? Synd bara att det är så olika tolkningar mellan kommunerna. Ska vi nu vara med i EU-skiten så kan vi väl iallafall få lite glädje av eländet med billiga godkända reningsverk. Men då lägger sig såklart kommunerna i.
Det låter väldigt smidigtE Edvuld skrev:Mitt verk är 4 år gammalt. Om inget är ändrat sedan dess så sitter kompressorn i valfritt externt väderskyddat utrymme. Det är en vanlig dum kompressor av mindre slag. Går säkert att byta mot vad som helst med liknande spec. Till flockningsmedel är det en slangpump som styrs med en programmerbar timer (standard DIN komponent).
Måste man gjuta en betong platta? Låter omständigt.
Har försökt hitta monteringsanvisning men lyckas inte.
Har försökt hitta monteringsanvisning men lyckas inte.