Byggahus.se
Hej alla grillkunniga!
Jag tänker fälla in en weber 57cm klotgrill i en betongskiva och undrar om någon vet hur stor öppning som krävs i skivan. Håller på att gjuta men har ännu inte köpt grillen tyvärr. Jag är tacksam om någon som gjort detta kommer ihåg måttet!
Tacksam för hjälp med detta
/Lars

• Gilla
lob
  • Laddar…
Mina vänner har 545 mm. Jag tänkte använda deras mått när jag bygger utekök till sommaren.

Ursviken Ursviken skrev:
Mina vänner har 545 mm. Jag tänkte använda deras mått när jag bygger utekök till sommaren.
Hej !
Tack för svar. Jag såg att någon annan på forumet gjort ett 560 mm hål för en Weber 57. Men beror kanske på hur försänkt man vill ha grillen?
/Lars

• Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
Hej! Ja så är det. Det är en smaksak.

Köp en begagnad 57a så har du pengar över till ett "riktigt" galler i rostfritt. C:a 700 kr :)

• Gilla
LMO
  • Laddar…
L LMO skrev:
Hej alla grillkunniga!
Jag tänker fälla in en weber 57cm klotgrill i en betongskiva och undrar om någon vet hur stor öppning som krävs i skivan. Håller på att gjuta men har ännu inte köpt grillen tyvärr. Jag är tacksam om någon som gjort detta kommer ihåg måttet!
Tacksam för hjälp med detta
/Lars
Ska göra samma sak.
Hur stort gjorde du hålet? jag vill ha den nersänkt så mycket som möjligt.

• Gilla
AWJJ
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Ska göra samma sak.
Hur stort gjorde du hålet? jag vill ha den nersänkt så mycket som möjligt.
Hej!
Jag gjorde hålet knappt 565mm genom att isolera utrymmet med cellplast innan gjutning. Grillen är klotformad så det blev lite justering med vinkelslipen Bilden med isolering är till diskhon, den skiva som är till grillen är utsvängd för att få tillräckligt material kring grillen. Bifogar några bilder från arbetet och från hur resultatet blev. Mvh Lars

Nyggjuten betongskiva med armeringsnät och utskuret hål med cellplastisolering för grillinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En betongskiva med ett rundat hål, isolerad med cellplast, stöds av träbitar på en gräsmatta med en grön skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto
Utsvängd skiva med mörk yta och träram, förberedd för att skapa hål till en klotformad grill.
Skapa konto
Utekök med inbyggd grill och diskho i ett anslutande arbetsbord, trädgårdsutsikt i bakgrunden.
Skapa konto
Utekök med inbyggd klotgrill och diskho i gjutet betongbänk på en trädgårdsterrass.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 32 till
  • Laddar…
L LMO skrev:
Hej!
Jag gjorde hålet knappt 565mm genom att isolera utrymmet med cellplast innan gjutning. Grillen är klotformad så det blev lite justering med vinkelslipen Bilden med isolering är till diskhon, den skiva som är till grillen är utsvängd för att få tillräckligt material kring grillen. Bifogar några bilder från arbetet och från hur resultatet blev. Mvh Lars

[bild][bild] [bild][bild][bild]
Kanon tack för infon och väldigt fint du hade fått till det

• Gilla
LMO
  • Laddar…
snyggt men i min mening saknas nån form av luck/lockhållare

• Gilla
LMO
  • Laddar…
Vad justerade du med vinkelslipen ?

Jag har en liknande bänk, men stör mig på att hålet för grillen blev lite för litet, så den sticker upp 3-4 cm ovan betongen.

S salkin85 skrev:
Vad justerade du med vinkelslipen ?

Jag har en liknande bänk, men stör mig på att hålet för grillen blev lite för litet, så den sticker upp 3-4 cm ovan betongen.
hej! Jag justerade hålet så att grillen landade på kanten så den inte stack upp. Det är svårt att få måttet exakt vid gjutningen och så är ju grill klotformad. Handtaget på grillen får man ta bort. /Lars

• Gilla
Vä65
  • Laddar…
L LMO skrev:
hej! Jag justerade hålet så att grillen landade på kanten så den inte stack upp. Det är svårt att få måttet exakt vid gjutningen och så är ju grill klotformad. Handtaget på grillen får man ta bort. /Lars
Tänk de tankarna, körde du med kapskiva för sten för att få till det ?

• Gilla
steask
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Tänk de tankarna, körde du med kapskiva för sten för att få till det ?
Bara vidga hålet ser som krävdes. Tror att det var en stenskiva eller möjligen en diamantdito . /Lars

Riktigt snyggt utekök!
Vad har du för mått på hela bänken på ett ungefär? LxB
(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.