Byggahus.se
Vill minnas att det även kom fram rätt starka indicier för att Freiwalds hade röstat för ombildningen. Oavsett om det var så eller ej kan jag dock förstå att även en sosse passar på och tjänar sig en hacka när tillfälle ges.

Ärligt talat är jag mer rädd för politiker som är så beräknande att de tänker på hur allt alltid ska se ut. Jag är ju nämligen övertygad om att de är näriga de med, de har bara hittat andra sätt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Den som inte vill vara med i ombildningen kan bo kvar som hyresgäst. Det är förstås oftast ekonomisk vansinne, men det går.
precis så är det. Notera att jag skrev ”Det finns nog dom dom inte håller med om det men i praktiken är det så.” Man bor kvar men det är sällan en direkt praktisk situation, det finns en styrelse som sällan är van eller lämpad att vara hyresvärd. Jag gjorde själv ett tappert försök att göra ett ”byte” på en sån hyreslägenhet i Stockholm som en avlägsen släkting inta hade råd att köpa vid ombildandet. Det var tvärstopp kan jag säga, jag försökte även lägenheten till försäljningspriset det hade varit 2 år tidigare +20% med motiveringen att det vore synd om det hindrade lägenhetsbytet gick till Hyresnämnden. Fick bud tillbaka på försäljningspriset +80%. Hyresnämnden tog senare inte i ärendet. Släktingen flyttade till hemmet. Föreningen slog ut en vägg, totalrenoverade och gjorde om den sunkiga lägenheten till en ljus 3:a och sålde den för obeskrivligt mycket pengar.

Jag har även en fd arbetskamrat, enligt honom själv råsosse men det är bara en förklädnad, karljäveln är en riktig kommunist. Till på köpet på gränsen till bottenrik, så pass gott om pengar att han som 35-åring kunde ha slutat jobba. Hyreshuset han hade lägenhet i skulle ombildas, jag hade en nära släkting i samma hus med så jag var rätt insatt. Han stred emot så gott han kunde med den ena motiveringen dummare än den andra.

Det var så med att ingen i huset inte hade råd att bo kvar, alla fick lån, alla gjorde en bara affär. Men i sann kommunistanda så skall man inte tjäna penagar på sitt boende, det är fult så till slut var han den enda hyresgästen.

Lägenheterna var slitna så varje fd hyresgäst aviserade att de skulle byta antingen badrum eller kök så föreningen förhandlade fram bra paket för hela föreningen och stambyten samtidigt, dom gjorde det jobbigt för honom med det där stambytet, ren hämnd. Kommunisten gjorde sig svår med hela styrelsen men han visste inte vad han gav sig in på. Det blev störningsjour, anmälan för att ha icke registrerade inneboende mm. Droppen blev nog när han åkte på sin 3 månaders semester till Asien (säsongsjobb som gjorde att det var lång ledighet på vintern) och hyrde ut utan tillåtelse. Vet inte hur det gick till men ut åkte han, var tom på bild i tidningen där han satt och pep och skyllde livets elände på kapitalister och moderater. Minns att jag klippte ut den och tejpade upp på jobbet så alla kunde skratta åt idioten.

• Haha
videopac
  • Laddar…
Snailman
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Bästa exemplet på detta genom tiderna. Laila Freivalds som vips tjänade x miljoner på ombildning av hennes hyresrätt till bostadsrätt. Gladeligen köpte hon fast hon aktivt pratade emot ombildningar. Ett beslut som för alltid gör henne ganska äcklig i mina ögon. Hon kände att hon gärna tog hem den vinsten när tillfället dök upp. Lägenheten hade hon säkert tilldelats tack vare hennes statliga jobb men det ska jag låta vara osagt. Grisig historia iaf
Hon försvarade sig med att hon skulle bo kvar och inte tänkt sälja lägenheten - några år senare stod det att hon sålt lägenheten;)

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Snailman Snailman skrev:
Hon försvarade sig med att hon skulle bo kvar och inte tänkt sälja lägenheten - några år senare stod det att hon sålt lägenheten;)
Ja man vill inte vara en vidrig människa själv heller och uttrycka sig illa om andra. Men vad annat kan man säga om detta än att det är vidrigt. Som politiker eller kommunalt/statligt anställd med bara en hyfsad tjänst landar man på ok löner med pensioner och skyddsnät. Majoriteten av folket kommer aldrig nära den tryggheten eller levnadsstandarden. Då går aset och tackar ja till att köpa loss sin lägenhet. Dubbelmoralens drottning. Mycket vill ha mer men till folket ger man en annan bild☺️

• Gilla
videopac
  • Laddar…
F
Ja man vill inte vara en vidrig människa själv heller och uttrycka sig illa om andra. Men vad annat kan man säga om detta än att det är vidrigt. Som politiker eller kommunalt/statligt anställd med bara en hyfsad tjänst landar man på ok löner med pensioner och skyddsnät. Majoriteten av folket kommer aldrig nära den tryggheten eller levnadsstandarden. Då går aset och tackar ja till att köpa loss sin lägenhet. Dubbelmoralens drottning. Mycket vill ha mer men till folket ger man en annan bild☺️
Det är alltså helt andra lagar och regler som gäller politiker? Det är väl snarare ett sundhetstecken att en riktig sosse är lika girig och beter sig som alla andra när det serveras gratislunch. Ingen hade reagerat om det var en Moderat för dom förväntas vara affärsmässiga. Är det öht anmärkningsvärt eller oväntat att en sosse gör samma sak? Hur kan man vara så naiv att man tror det?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
heisiandiishe
F fsn skrev:
Det är alltså helt andra lagar och regler som gäller politiker? Det är väl snarare ett sundhetstecken att en riktig sosse är lika girig och beter sig som alla andra när det serveras gratislunch. Ingen hade reagerat om det var en Moderat för dom förväntas vara affärsmässiga. Är det öht anmärkningsvärt eller oväntat att en sosse gör samma sak? Hur kan man vara så naiv att man tror det?
Det är väl helt självklart att hon inte ska sko sig på systemet som hon själv jobbade för att förändra till det motsatta? Hade Palme köpt sin lägenhet? Nä för han var sosse på riktigt. Vi skulle kunna montera ner mycket av de vi tror behövs för att välfärdsapparaten ska fungera. Hur många utredningar och funderingar kan man sysselsätta statligt och kommunalt anställda med innan det blir löjligt. Om du har någon kommunal och statlig insyn så vet du också att det är absurt. Långa semestrar, generösa pensioner etc. Det gäller oavsett partifärg. Och för vad? För att de ska sköta landet, för att vi ska få bra tv program etc. Medan andra slavar på sjukhus eller driver eget med tuffa villkor. Konstaterar att vi tycker helt olika om grundvärden i politiken och hur de förpliktigar gällande mysiga Freivalds

F
Det är väl helt självklart att hon inte ska sko sig på systemet som hon själv jobbade för att förändra till det motsatta? Hade Palme köpt sin lägenhet? Nä för han var sosse på riktigt. Vi skulle kunna montera ner mycket av de vi tror behövs för att välfärdsapparaten ska fungera. Hur många utredningar och funderingar kan man sysselsätta statligt och kommunalt anställda med innan det blir löjligt. Om du har någon kommunal och statlig insyn så vet du också att det är absurt. Långa semestrar, generösa pensioner etc. Det gäller oavsett partifärg. Och för vad? För att de ska sköta landet, för att vi ska få bra tv program etc. Medan andra slavar på sjukhus eller driver eget med tuffa villkor. Konstaterar att vi tycker helt olika om grundvärden i politiken och hur de förpliktigar gällande mysiga Freivalds
Det är inte alls säkert att vi tycker extremt olika, men kanske högst sannolikt för du låter som nåt mittemellan en grå-sosse och en foglig kommunist. Det var mest en reflektion över att den totala naiviteten att tro att beslutsfattare och politiker gör samma sak som dom säger åt andra att göra. Och dra för fan inte in Palme, det blir bara pinsamt.

heisiandiishe
F fsn skrev:
Det är inte alls säkert att vi tycker extremt olika, men kanske högst sannolikt för du låter som nåt mittemellan en grå-sosse och en foglig kommunist. Det var mest en reflektion över att den totala naiviteten att tro att beslutsfattare och politiker gör samma sak som dom säger åt andra att göra. Och dra för fan inte in Palme, det blir bara pinsamt.
Jag är fullkomligt klar över hur världen fungerar:) Och av de olika händelser genom åren som kan skapa politikerförakt så var denna en av de grövsta. Likaså när Ohly inte tog Jimmie i hand då de blivit inröstade i riksdagen. Det tyckte Ohly att han skulle stå för. Ohly var minsann ingen rasist eller nazist. Att SD var ett folkvalt parti glömde han visst bort i sin vilja att visa avsky. Det är ju dessa som är naiva. Och måste hängas ut när de är pajaser. De kan inte få en massa betalt och trygghet på det för att sedan vara pajas. Det är vidrigt helt enkelt. Har själv haft bra tjänster i privat sektor och är 0% avundsjuk på pengarna. Det handlar om vad de representerar och vad man då kan förvänta sig av dem. Att vara folkvald och jobba statligt/kommunalt förpliktigar. Är man privat frifräsare kan man bete sig märkligt men då betalar i alla fall inte jag lönen..

Jo precis som alla riktiga sossar behövde Palme inte köpa sin stora etagevåning i gamla stan…
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Västerlånggatan_31

heisiandiishe
P Pin skrev:
Jo precis som alla riktiga sossar behövde Palme inte köpa sin stora etagevåning i gamla stan…
[länk]
Det var mer retoriskt. Han var ju statsminister o den fastigheten var ju som wikipedia anger vigd åt sossarna. Jan stod inte i något dilemma köpa eller inte köpa fastigheten till halva priset. Vet inte om du e arg sosse eller något annat?!

Det var mer retoriskt. Han var ju statsminister o den fastigheten var ju som wikipedia anger vigd åt sossarna. Jan stod inte i något dilemma köpa eller inte köpa fastigheten till halva priset. Vet inte om du e arg sosse eller något annat?!
Min poäng var att med alla dessa bostäder vigda till sossar (ja det finns flera, många flera) och ibland är de egentligen inte vigda till sossar, utan bara i praktiken nyttjade av sosseadeln, så finns inte behovet av att varken köpa bostaden själv eller köa för en hyresrätt. Inte ens ett behov av att göra kap när hyresrätten omvandlas till bostadsrätt.

Hur menar du att det var mer retoriskt?

F
Jag är fullkomligt klar över hur världen fungerar:) Och av de olika händelser genom åren som kan skapa politikerförakt så var denna en av de grövsta. Likaså när Ohly inte tog Jimmie i hand då de blivit inröstade i riksdagen. Det tyckte Ohly att han skulle stå för. Ohly var minsann ingen rasist eller nazist. Att SD var ett folkvalt parti glömde han visst bort i sin vilja att visa avsky. Det är ju dessa som är naiva. Och måste hängas ut när de är pajaser. De kan inte få en massa betalt och trygghet på det för att sedan vara pajas. Det är vidrigt helt enkelt. Har själv haft bra tjänster i privat sektor och är 0% avundsjuk på pengarna. Det handlar om vad de representerar och vad man då kan förvänta sig av dem. Att vara folkvald och jobba statligt/kommunalt förpliktigar. Är man privat frifräsare kan man bete sig märkligt men då betalar i alla fall inte jag lönen..
Hade du blivit lika upprörd om det var en Moderat eller Folkpartist (som det väl hette när det begav sig) som hade löst ut sin lägenhet?

Och hur är det möjligt att bli upprörd över en fullständigt laglig affär som inte hade resulterat i nåt annat än att de andra bostadsrättsköparna hade gjort en ytterligare bättre affär genom senare försäljning av den aktuella lägenheten till marknadspris? Och jämför det med tex politiker som fuskar med sina bidrag dom får för hyresrätter i Stockholm genom att vara skrivna på annan ort och uppfe att dom är ensamboende i lägenheten för max bidrag. Det är våra skattepengar och det är olagligt.

heisiandiishe
F fsn skrev:
Hade du blivit lika upprörd om det var en Moderat eller Folkpartist (som det väl hette när det begav sig) som hade löst ut sin lägenhet?

Och hur är det möjligt att bli upprörd över en fullständigt laglig affär som inte hade resulterat i nåt annat än att de andra bostadsrättsköparna hade gjort en ytterligare bättre affär genom senare försäljning av den aktuella lägenheten till marknadspris? Och jämför det med tex politiker som fuskar med sina bidrag dom får för hyresrätter i Stockholm genom att vara skrivna på annan ort och uppfe att dom är ensamboende i lägenheten för max bidrag. Det är våra skattepengar och det är olagligt.
Ja, fantastiskt dåligt. Eller hur. Jag menar då återigen följande. Att Freivalds företrädde en politik där hon stod för att ombildningar var illa. Vidare går det ingen nöd på Freivalds. Vidare betalar vi alla hennes lön. Min åsikt är alltså att som företrädare för ett parti som har starka åsikter mot ombildningar så är det förenat med stora svårigheter att själv köpa sin hyresrätt när den blir till salu. Hon önskar ju att ombildningar ej ska genomföras. Du har en poäng i att när hon flyttar (under förutsättning att hon inte byter mot annan hyresrätt) eller dör så återgår värdet till brf:en. Jag ser fortfarande det som äckligt beteende av henne att gladeligen köpa sin egen bostad. Möjligen tilldelad via partiet från början? Sedan är det givetvis väldigt beklagligt att det finns mycket annan skit där folk, återigen som företräder folket/partier i Sverige håller på med småfiffel till höger och vänster. Det borde ju vara nolltolerans på det. Eller tycker du att det är ok. Jag klarar mig bra och tycker jag har fått från samhället vad jag petat in. Så jag är inte avundsjuk men blir jävligt irriterad på politiker som säger en sak men för vinnings skull gör en annan. Du verkar närmast upprörd på att jag blir upprörd? Fattar inte hur det kommer dig. Är det bättre att säga fuck it det känns rätt ok ändå gällande allt detta fuskande och tveksamma beslut som tas? Jag förstår inte vad du önskar lära ut till mig. Jag säger det igen. Uppenbarligen tycker vi olika. Jag tycker det var äckligt beteende du tycker inte det. Våra åsikter baserar vi på våra respektive samlade bilder av samhället. Du tycker fuskande med dubbla boenden är dåligt, jag håller med. Fint. Där har vi det tror jag?

heisiandiishe
P Pin skrev:
Min poäng var att med alla dessa bostäder vigda till sossar (ja det finns flera, många flera) och ibland är de egentligen inte vigda till sossar, utan bara i praktiken nyttjade av sosseadeln, så finns inte behovet av att varken köpa bostaden själv eller köa för en hyresrätt. Inte ens ett behov av att göra kap när hyresrätten omvandlas till bostadsrätt.

Hur menar du att det var mer retoriskt?
Sant så har det varit. Men historiskt har kanske inte boendet varit sett som ett viktig del av privatekonomin med stor möjlighet till att öka sin egendom. Det var det ju när nämnda dam köpte sin lägenhet. Men visst har de varit duktiga på att äga fastigheter och njuta av fina boenden genom åren. Jobbar man åt folket ska man kanske helst ha det lite bättre en genomsnittet. Jag vet inte. Palme respekterar jag för den tydlighet han utstrålade. Har svårt att se att han fifflade med boenden eller skulle få för sig att ta tveksamma beslut som skulle sticka i ögonen. Han visste sitt värde bättre än så. Det var andra tider och partierna stod längre ifrån varandra rent politiskt. Retoriskt på så vis att möjligheten att köpa loss en lägenhet fanns ju inte ens då men hade möjligheten dykt upp tror jag aldrig han skulle köpa den om han samtidigt förespråkade stopp för ombildningar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Palme respekterar jag för den tydlighet han utstrålade.
Olof Palme är ett bra diskussionsämne eftersom han fortfarande river upp känslor för och emot. Tydlig var han kanske inte alltid. Offentligt kritiserade han USA så hårt att USA kallade hem sin Stockholmsambassadör men i hemlighet var han mycket noga med att se till att den hemliga alliansen mellan USA och Sverige hölls vid liv och fungerade.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.