Byggahus.se
Ja, vår 12 år gamla spis har nu lagt till sig med ovanan att lukta vääldigt illa av bränd elektronik när man kör ugnen. Det börjar direkt när man slår på den, men kör man endast hällen så luktar det inget.

När vi gjorde klyftpotatis häromdagen så luktade det också lite bränd elektronik men det gömde sig i potatislukten.. Men det visade sig att potatisen blev lite extra tillagad och pappret under blev tämligen brunt.

Detta leder mig till funderingen om det är termostaten som gett upp? Har öppnat upp och kikat runt och inget ser ut som om det har blivit överhettat. Överelementet i ugnen bytte jag för några år sedan och det funkar som det ska, bägge slingorna.

Kan en trasig termostat lukta så otroligt illa?

E-nr HLN444220V/05 om någon vill leta en sprängskiss eller nåt annat som kan hjälpa till i saken.

Och nej, det är ingen plast som smält fast inuti ugnen.. :rofl:

Edit: jag har alltså kollat in alla sprängskisser hos bosch, men utan att veta vilken del jag ska byta blir det svårt att hitta delen att köpa.

Redigerat:
Ludwig Ludwig skrev:
Ja, vår 12 år gamla spis har nu lagt till sig med ovanan att lukta vääldigt illa av bränd elektronik när man kör ugnen. Det börjar direkt när man slår på den, men kör man endast hällen så luktar det inget.

När vi gjorde klyftpotatis häromdagen så luktade det också lite bränd elektronik men det gömde sig i potatislukten.. Men det visade sig att potatisen blev lite extra tillagad och pappret under blev tämligen brunt.

Detta leder mig till funderingen om det är termostaten som gett upp? Har öppnat upp och kikat runt och inget ser ut som om det har blivit överhettat. Överelementet i ugnen bytte jag för några år sedan och det funkar som det ska, bägge slingorna.

Kan en trasig termostat lukta så otroligt illa?

E-nr HLN444220V/05 om någon vill leta en sprängskiss eller nåt annat som kan hjälpa till i saken.

Och nej, det är ingen plast som smält fast inuti ugnen.. :rofl:
titta på bosch eshop

electroluxaren electroluxaren skrev:
titta på bosch eshop
Jodå, där har jag varit så jag har kikat på alla sprängskisser, men det hjälper mig föga om jag inte vet vilken del jag ska byta.. :thinking:

Okej, saken är löst, eller hittad iaf!

Det avslöjade sig själv när det fräste till, blixtrade och rök. Efter att ha stängt av spisen, slått av säkringen etc så visade det sig att det var väljarratten som hade blivit överhettad... Eller egentligen väljarmekaninen bakom ratten som hade överhettats se bilden så ser man det svarta mellan kabelskorna. Överhettad väljarmekanism i spis med tydliga svarta brännskador mellan kabelskorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att reparera skulle det alltså behövas en ny väljarmekanism och en termostat eftersom den låg 30 grader för högt. Summa ca 1200 kr men jag valde att köpa en ny spis eftersom den gamla ändå var 12 år, hade bytt överelement (som började krokna igen bokstavligt talat). En ny spis av motsvarande modell idag kostade kostade 5400.

Okej, en uppdatering nu då.. Bestämde oss för att en ny spis var rätt väg att gå. Beställde en från en stor näthandlare och fick rätt lång leveranstid.. Typ 4veckor. Då dök det upp ett mail från dem som erbjöd oss en väldigt mycket dyrare spis (av annat fabrikat) för samma pris som den vi beställt. Vi tog en funderare och tackade nej. För en vecka sedan kom ytterligare ett mail om att leveransen blivit försenad till den 22 dec! Ja, och så 2-5 arbetsdagar på det för att fraktas till oss. Tjena!

Jag mailade och avbeställde spisen och beställde ett nytt väljarvrede a' 426,38kr inkl leverans från bosch. Kom på två dagar och tog ca 15 min att montera i lugnt tempo.

Nu funkar det igen som det ska, även termostaten gör sitt jobb igen.

Bildern visar över/undersidan av väljaren och där var det också bränt. Det brända kontaktblecket satt löst. Närbild av en bränd och skadad ugnsväljare hållen i en hand, med synliga brännskador och löstaget kontaktbleck.
Skapa konto
Närbild av en röd spisväljare med skadade och brända kontaktbleck som visar tydliga tecken på överhettning.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
En klassiker på brända kontakter , när det är 1 - 6 eller 1 - 10 i stegvis inställning av värmen.

J jonaserik skrev:
En klassiker på brända kontakter , när det är 1 - 6 eller 1 - 10 i stegvis inställning av värmen.
Jo, fast detta är vredet till ugnen där man väljer över/undervärme, varmluft etc etc. Plattorna på denna spis är steglösa.

Vi har kört rätt mycket med denna ratt i och med att vi bakar bröd minst en gång i veckan och har gjort sedan den var ny för ganska precis 12 år sedan :cool:

Har ingen betydelse, samma sorts kontakter på alla vred med lägesinställning .Men bra att ni fick ordning på det.

Ah, du tänker så! Jag har aldrig reflekterat över hur väljandet går till bakom panelen, men det är ju ruskigt mekaniskt ändå. Bra och lätt att byta ut när det havererar.

Skönt att det nu är ordnat, tog väl en kvart som sagt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.