Byggahus.se
Har en CTC Ecoel som inte styr ut värme till radiatorerna. Fungerar att manuellt reglera shunten men inte med automatik. Vad bör man kolla upp, vad kan vara fel? Har ingen rumsgivare men vad jag förstår ska den ändå reglera efter inställd värmekurva. Tacksam för tips.

Misstänker också shunten men när jag kör shunten manuellt via inställningar öppnar och stänger den som den ska. Då är det kanske så att utegivaren eller styrkortet (kretskortet) inte funkar som det ska. Det kanske behöver bli lite kallare ute för att säkert konstatera om den funkar. Nu är det ca +11 grader ute och shunten öppnar inte. Display på värmesystem med texten "SHUNT STÄNGD ÖPPNA" som visar status på shunten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla I menyn att utegivaren visar rätt, du kan även se framledningenstemperaturens bör/är värde.

Tror det ligger under diagnos på den modellen.

• Gilla
Husaberg56
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Kolla I menyn att utegivaren visar rätt, du kan även se framledningenstemperaturens bör/är värde.

Tror det ligger under diagnos på den modellen.[/
Utegivaren verkar visa rätt temp. Värme finns fram till shunten men kallt på utledningen (shunten stängd). Inget larm visas på displayen. Shunten går att reglera både manuellt och med hjälp av inställningar på displayen, då levereras värme ut i systemet. Problemet verkar vara att shunten inte får någon signal från utegivaren att öppna.

Vad säger framledningstemperaturen? Bör/är värde?

Värmekurva? (Framledning vid -15c)
Parallellförskutning (Förändring framledning)

Framledningstemp mäts väl efter shunt och cirkpump och beror på hur mycket shunten är öppen? Nu har jag öppnat lite manuellt och värdet ligger på 44. Börvärdet ligger på 25 grader. Begriper inte riktigt vad börvärdet innebär. Jag har ställt in kurva (framledntemp vid -15 ute) 60 grader. Värme från vid utetemp +20 grader.

Nu när det är så milt ute är 25 °C en helt ok framledningstemperatur och börvärde. Det är först när det blir kallare ute som det går att känna någon värme på radiatorerna med handen.

Börsvärdet är det automatiken försöker hålla, om du tittar på kurva 50 ser du att det inte blir mycket värme när det är ett par plusgrader ute.

Det är alltså inget fel utan så den är programmerad.

Diagram som visar sambandet mellan utomhustemperatur och framledningstemperatur för husvärme.

Ok, tack för svar! Jag får väl helt enkelt avvakta tills det blir lite kallare så får vi se om det fungerar.
Någon av er som har koll på om det skulle funka att ha en pelletspanna (CTC ecoflex) kopplad ihop med denna Eco-el? Har tidigare haft pelletseldning men när den pannan sa upp sig förra vintern köpte jag elpannan som temporär lösning tills jag hittat ny pelletspanna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.