Byggahus.se
J JohanLun skrev:
Det intressanta är när servicen är olika för privata bilar och tex taxi (ingen aning om tesla, men andra bilar har haft skillnad) . Om en taxi har planlagt byte av tex växellådsolja men inte privatbilen så kan man misstänka att det handlar enbart om att privatbilen rasar när den är så gammal att ingen bryr sig... (edit: givetvis bryr sig den som äger bilen då, men ingen av de första ägarna som köper bilen ny bryr sig)
Du menar att bilen rasar när den är så gammal att tillverkaren inte bryr sig.

Scout Scout skrev:
Passar det alla ?! Nej, kör man inte mer än 1000 mil per år... tja då kanske man skall fundera på varför man har bil och ex. inte hyr när man behöver. Speciellt om man har tillgång till bra allmänna kommunikationer.
För mig handlar det främst om två saker.

1. Bekvämlighet. Min bil finns tillgänglig när jag behöver den, i mitt garage. Jag behöver inte boka, jag behöver inte åka nånstans och hämta den. Den har dragkrok (demonterbar) om jag behöver dra släp, jag har takräcke och takbox som passar till takräcket. Har dessutom cykelhållare till takräcket, men de har vi inte använt de senaste 10 åren.

2. Vana. Jag vill ha en bil jag är van vid, som jag vet hur jag lastar etc. Det tar mig ofta uppemot ett år innan jag vant mig vid en ny bil. Dessutom alla småfix-grejer som man gör med förvaring, papperskorg, mobilhållare, hållare för elektronisk P-skiva etc.

Jag gillar alltså varken att hyra eller låna andras bilar, det är för ovant och känns ofta obekvämt. Och jag kan alltså inte förstå folk som byter bil varannat år. Mina tidigare bilar har jag ju i princip haft i 10-12 år.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
En Tesla har inte en automatväxellåda med planetväxlar och momentomvandlare där själva oljan är en drivande komponent i drivlinan och byter växlar. En Taxi med automatlåda går hårt och varmt under långa perioder som i många fall är dygnet runt. En Tesla har en växellåda med en växel i som inte går att ändra läge på - precis som alla andra elbilar förutom Renault Zoe som har någon (onödig) backväxellösning.
Jo, jag förstår man inte kan jämföra rakt av. Min liknelse var snarast att service, longlifeoljor mm ofta sätts utifrån första ägarens (ofta ett leasingbolags) kostnadsperspektiv och inte säkert efter vad som är bäst för fordonet på sikt. Vi har en bilprovning som fångar några av de saker som kan behöva bytas. Men generellt tycker jag det känns dumt att ta bort regelbunden service eller försöka snåla in på den. Det slår sannolikt tillbaka på att bilen när den blir äldre kan ha missskötts en hel del. Om sen de verkligen på vanliga servicar smörjer dörrgångjärn, rensar och byter kupefilter, kollar över alla bussningar och leder etc låter jag vara osagt.

En lite äldre bil jag ändå lämnade iväg på regelbunden service bad jag specifikt att byta bromsvätska och kylvätska om det behövdes. Men det gjordes aldrig. "vi har kollat, det behövs inte".

På marknader med mindre nogaräknad bilprovning så skulle jag vara orolig om en bil varken servas eller kontolleras. Även en tesla lär slita spindelleder, bussningar, bromsklossar etc.

Jag tror att regelbundet underhåll gör att bilen får ett längre liv. Samtidigt jag tror att longlifeoljor (nu pratar jag fossilbilar igen) gör att kostnaderna på sikt riskerar bli högre. Om jag privat skottat in en halv mille i en bil (tex Tesla) så skulle jag faktiskt vara villig att lägga 5.000 varje år på att nån går igenom bilen årligen (eller göra det själv) - att skita i det helt och bara reparera det som går sönder, det är ett bilägande jag inte tror på. Sen vet jag att ni med teslor skriver att det finns underhållsplaner. Men hur håller man koll på dem? Är det en uppkopplad tjänst som säger när det är dags för underhåll, eller är det upp till ägaren?

Frågan är, de teslor som går som taxi, är de också helt utan underhåll?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En lite äldre bil jag ändå lämnade iväg på regelbunden service bad jag specifikt att byta bromsvätska och kylvätska om det behövdes. Men det gjordes aldrig. "vi har kollat, det behövs inte".
Var rädd om dessa verkstäder! Jag trodde alla verkstäder (i Stockholm kanske speciellt ;)) sa, "vi bytte, de var slut", men sket i att byta... :surprised:

Själv har jag haft många verkstäder som lyckats fylla en absolut proppfull spolarvätsketank. Brukar alltid fråga om de även lagat den stora läckan men då brukar det mumlas något om att det blivit fel... Jag måste ha en väldig otur...

• Gilla
Texan
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det kommer nog aldrig komma, de tog ju bort det för några år sedan för de ansågs inte behövas, precis som andra tillverkare anser att dessa vätskor inte behöver bytas. Vore mycket märkligt om de införde årlig tidsbestämd service igen.

Jag själv har elbil, det är ingen mer service på den än en Tesla egentligen, skillnaden är dock att jag behöver avlöna en mekaniker som ska göra inspektionsservice på den, dvs att han/hon ska titta på några saker och sätta några bockar i datorn och debitera några tusenlappar för den mycket värdeskapande insatsen, plus debitera avgift för att de kopplar upp sig med datorn till bilens ODB interface. Det är lite 2004 över det på något sätt...
Tänk vad självsäker man kan vara. Varför skulle det inte komma för? Jag säger inte att det kommer att komma imorgon det kanske kommer om 10 år.
Servicen är för bilens skull. Visst vi kan diskutera om allt på en service är nödvändig. Vi kommer säkerligen vara eniga till stor del. Jag är övertygad om att du håller med om att oljebyte är det viktigaste på en service om man har en bensinbil. Jag är så kaxig att jag tror att du kan hänga med i resonemang om att alla oljor slits, även Teslas. Jag är medveten om att det inte finns med just nu. Men om 10år kanske? Mitt tidsspann är ganska stort. Det handlar inte om 2år direkt. det är viktigt att tänka på i diskussionen. Sen är jag övertygad om att man inte kommer behöva byta dessa vätskor varje år.... Utan mycket större tidsspann. Jag vill inte veta vad den servicen skulle kosta...
Batteriet är det något man skulle behöva serva? om man nu skippar vad tillverkarna säger.
Jag ställer frågan för jag har ingen aning. Det finns ingen vätska i själva battericellerna om jag har förstått det hela rätt. Att det påminner om ett vanligt batteri? Det handlar nu inte om den kemiska sammansättningen, utan bara som någon sags liknelse. Ett vanligt bilbatteri har batterivätska.

Alfredo Alfredo skrev:
Var rädd om dessa verkstäder! Jag trodde alla verkstäder (i Stockholm kanske speciellt ;)) sa, "vi bytte, de var slut", men sket i att byta... :surprised:

Själv har jag haft många verkstäder som lyckats fylla en absolut proppfull spolarvätsketank. Brukar alltid fråga om de även lagat den stora läckan men då brukar det mumlas något om att det blivit fel... Jag måste ha en väldig otur...
Å jag som läste att Bosses verkstad var värst den som ligger i korsningen du vet:p

g har
J JohanLun skrev:
Jo, jag förstår man inte kan jämföra rakt av. Min liknelse var snarast att service, longlifeoljor mm ofta sätts utifrån första ägarens (ofta ett leasingbolags) kostnadsperspektiv och inte säkert efter vad som är bäst för fordonet på sikt. Vi har en bilprovning som fångar några av de saker som kan behöva bytas. Men generellt tycker jag det känns dumt att ta bort regelbunden service eller försöka snåla in på den. Det slår sannolikt tillbaka på att bilen när den blir äldre kan ha missskötts en hel del. Om sen de verkligen på vanliga servicar smörjer dörrgångjärn, rensar och byter kupefilter, kollar över alla bussningar och leder etc låter jag vara osagt.

På marknader med mindre nogaräknad bilprovning så skulle jag vara orolig om en bil varken servas eller kontolleras. Även en tesla lär slita spindelleder, bussningar, bromsklossar etc.

Jag tror att regelbundet underhåll gör att bilen får ett längre liv. Samtidigt jag tror att longlifeoljor (nu pratar jag fossilbilar igen) gör att kostnaderna på sikt riskerar bli högre. Om jag privat skottat in en halv mille i en bil (tex Tesla) så skulle jag faktiskt vara villig att lägga 5.000 varje år på att nån går igenom bilen årligen (eller göra det själv) - att skita i det helt och bara reparera det som går sönder, det är ett bilägande jag inte tror på. Sen vet jag att ni med teslor skriver att det finns underhållsplaner. Men hur håller man koll på dem? Är det en uppkopplad tjänst som säger när det är dags för underhåll, eller är det upp till ägaren?

Frågan är, de teslor som går som taxi, är de också helt utan underhåll?
Jag har lärt mig den hårda vägen att man måste byta bromvätska. Annars kan det bli dyrt.
Men VW har det i sin service.

sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk vad självsäker man kan vara. Varför skulle det inte komma för? Jag säger inte att det kommer att komma imorgon det kanske kommer om 10 år.
Servicen är för bilens skull. Visst vi kan diskutera om allt på en service är nödvändig. Vi kommer säkerligen vara eniga till stor del. Jag är övertygad om att du håller med om att oljebyte är det viktigaste på en service om man har en bensinbil. Jag är så kaxig att jag tror att du kan hänga med i resonemang om att alla oljor slits, även Teslas. Jag är medveten om att det inte finns med just nu. Men om 10år kanske? Mitt tidsspann är ganska stort. Det handlar inte om 2år direkt. det är viktigt att tänka på i diskussionen. Sen är jag övertygad om att man inte kommer behöva byta dessa vätskor varje år.... Utan mycket större tidsspann. Jag vill inte veta vad den servicen skulle kosta...
Batteriet är det något man skulle behöva serva? om man nu skippar vad tillverkarna säger.
Jag ställer frågan för jag har ingen aning. Det finns ingen vätska i själva battericellerna om jag har förstått det hela rätt. Att det påminner om ett vanligt batteri? Det handlar nu inte om den kemiska sammansättningen, utan bara som någon sags liknelse. Ett vanligt bilbatteri har batterivätska.
Till skillnad från dig så tror jag inget, eller killgissar vad som händer i framtiden. Jag utgår från det faktum att varken byte växellådsolja i en manuell låda, kylvätska, bakaxel, differentialväxel har varit historiska servicepunkter på fossila personbilar. Varför skulle det plötsligt bli viktigt i en elbil, bara för att? Ser ingen logik i detta, och än mindre logik att Tesla skulle göra en kovändning, snacka om total badwill. Tesla går mot strömmen (torr ordvits..) och gör mycket annorlunda jämfört mot andra tillverkare i en mycket konservativ bransch.

Tycker det är konsumentvänligt att man designar komponenter utifrån perspektivet att de ska hålla hela bilens tekniska livslängd ut. Jag gillar även idén att inte måla in konsumenter i massa auktorisation för garantivillkor när det inte behövs utan att tillverkarna gör en produkt såpass användarvänlig att underhållet kan skötas av ägaren själv. Det finns ändå en underhållsplan som man är rekommenderad att följa. Gillar också filosofin att de erbjuder uppgraderingspaket där man kan uppgradera bilens tekniska nivå till vad som erbjuds i helt nya bilar med OEM delar med fulla garantier.

Tesla är inte heller unika med detta heller, servicepunkterna på andra elbilar är ganska liknade men undantag Renault Zoe som har galna servicepunkter som tex byte av 12v batteri som man normalt sett i alla tider byter som slitagedel och inte del på kalenderår, byte av kylvätska fast batteriert är luftkylt. Mitt flygplan byter mekanikern batterierna på kalenderår även om det fungerar perfekt - och såklart Renault Zoe då också.

Redigerat:
  • Gilla
sysmali och 7 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Både bromsvätska och kylarvätska är sånt som behöver byta med jämna intervall, men nu vet jag inte när det var bytt på din bil.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
man
sunnis sunnis skrev:
Till skillnad från dig så tror jag inget, eller killgissar vad som händer i framtiden. Jag utgår från det faktum att varken byte växellådsolja i en manuell låda, kylvätska, bakaxel, differentialväxel har varit historiska servicepunkter på fossila personbilar. Varför skulle det plötsligt bli viktigt i en elbil, bara för att? Ser ingen logik i detta, och än mindre logik att Tesla skulle göra en kovändning, snacka om total badwill. Tesla går mot strömmen (torr ordvits..) och gör mycket annorlunda jämfört mot andra tillverkare i en mycket konservativ bransch.

Tycker det är konsumentvänligt att man designar komponenter utifrån perspektivet att de ska hålla hela bilens tekniska livslängd ut. Jag gillar även idén att inte måla in konsumenter i massa auktorisation för garantivillkor när det inte behövs utan att tillverkarna gör en produkt såpass användarvänlig att underhållet kan skötas av ägaren själv. Det finns ändå en underhållsplan som man är rekommenderad att följa. Gillar också filosofin att de erbjuder uppgraderingspaket där man kan uppgradera bilens tekniska nivå till vad som erbjuds i helt nya bilar med OEM delar med fulla garantier.

Tesla är inte heller unika med detta heller, servicepunkterna på andra elbilar är ganska liknade men undantag Renault Zoe som har galna servicepunkter som tex byte av 12v batteri som man normalt sett i alla tider byter som slitagedel och inte del på kalenderår, byte av kylvätska fast batteriert är luftkylt. Mitt flygplan byter mekanikern batterierna på kalenderår även om det fungerar perfekt - och såklart Renault Zoe då också.
Tror att du sitter och killgissar du också .
Dessa oljor du nämner behövs bytas. Framförallt växelåds oljan. Eftersom dessa oljor slits .
Kom ihåg. Servicekravet var bara för att jävlas med bilägarna.
Du.vet.inte mer än mig
Men du gillar inte service därför blir du väldigt negativ. Oljebyte på en bensinare förlänger livet på bilen.
När jag säger att alla vätskor slits är det så att du inte tro på mig?

Redigerat:
Tror att du sitter och killgissar du också .
Dessa oljor du nämner behövs bytas. Framförallt växelåds oljan. Eftersom dessa oljor slits .
Kom ihåg. Servicekravet var bara för att jävlas med bilägarna.
Killgissar?det gör vi lika mycket båda 2. Du.vet.inte mer än mig
Men du gillar inte service därför blir du vldigt
Det lustiga är att tex volvo och saab har haft serviceintervall på bla automatlådeolja på taxi, utryckningsfordon mm men inte på privata personbilar. Dvs fossilbilar har visst sådana bytesintervall. Det är inte fill for life. Jag är helt övertygad om att personbilstillverkarnas ekonomiavdelning räknat på att ev fel kommer på få bilar och efter så lång tid att det inte spelar någon roll att man inte byter. Givetvis, om det är onödigt att byta är det en onödig kostnad och miljöslöseri att byta "vätskor" som har livslängd kvar. Det finns annat som är bytesintervall på på vissa marknader men inte andra, tex har min BMW bytesintervall på lambdasensor på USA marknaden medan här har jag förstått att man byter när de går sönder. Jag vill hävda att det är lagkrav och ekonomiska beräkningar som styr service. Inte ett tekniskt krav.

• Gilla
Villinte
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Både bromsvätska och kylarvätska är sånt som behöver byta med jämna intervall, men nu vet jag inte när det var bytt på din bil.
Bromsvätskan blir dyr att missa. Jag har testat.

S Strontus skrev:
Jag hade en saab cab jag hade under ganska många år men gick rätt få mil. Tror den var 7 år gammal när jag köpte och 16 år gammal när jag sålde. Verkstan bytte aldrig någon av dessa vätskor trots att jag lämnade in på aukt service och bad att de skulle byta (kanske är det felprissatt i prislistan så de förlorar pengar på att byta tex bromsvätska?). Min vardagssaab jag hade innan hade min far haft sen ny. Jag kan inte hitta nånstans att nån vätska byttes, så vid kanske 15.000 mil så bad jag dem byta bromsvätska. Jag körde den till 25.000 mil, men vid kanske 20.000 började jag serva själv. Dessutom, aukt verkstad debiterade platinastift och när jag bytte stift så var det vanliga. När jag bett att de skulle byta alla spännrullar vid service (rembyte) så började en rulle låta kanske 1000 mil efter det, de bytte den på goodwill. Jag tror många verkstäder tyvärr skiter helt i vad som står för åtgärdspunkter. Man kan tolka det som att det inte behöver göras. Man kan även tänka sig att de som har "otur" med sin bil kan vara pga att en tidigare verkstad skitit i att byta vissa komponenter. Saaben jag hade innan det hade även den min far haft sen ny och alla fakturor var sparade. Spännrullen på remkretsen skar vid kanske 30.000 mil. Några icke servicerelaterade saker pajade (dörrstopp, solskydd, ett AC läckage, tändkasetten byttes på garanti) i övrigt så gick bilen 40.000 mil med i princip bara byte av motorolja, tändstift, luftfilter (efter ~20.000 mil när jag tog över så bytte jag bara dessa, innan var det "vanlig" service men sannolikt få byten av de vätskor vi pratar om). Vid 38.000 mil så gick en drivaxeldamask och ett hjullager sönder (min teori är att en tidig anmärkning när den var nåt år gammal på anliggande broms på det hjulet men att delar inte fanns hemma att byta gjort att det under hela livet gått lite varmare). Men det normala skulle jag säga är att bilarna håller längre om de underhålls på ett bra sätt och man byter oljor och vätskor.

Jag tror långa serviceintervall, fill for life, longlifeoljor mm leder till kortare livslängd på bilen. Flexibla serviceintervall och bra algoritmer kring detta kan säkert ta igen lite av detta. Men att inte göra nåt alls. Ja. Nån begagnad Tesla ska jag inte köpa, även om de är snygga och roliga som fan att köra.

Kopierar in sammanställning efter 10 månader 4000 mil i en Opel Corsa e 136 hk 50 kw från ett annat forum.
Frågan var: Kan du tänka dig en elbil igen.

Med facit i hand: Absolut!
Om inte fossila bränslen på något magiskt vis blir billigare än el kommer jag förmodligen inte köra något annat än elbil som brukis framöver. Man vänjer sig sjukt fort vid att aldrig behöva tanka till vardags. Mitt rekord är 800 mil utan att stanna för att ladda, utan det har alltid varit ärenden jag ändå skulle göra.
Det jag saknar är dragkroken, om än bara 400 kg, det räcker för att köra lite skit till toppen i ett gallersläp. Extra störigt är det eftersom samma bil med vanlig motor får dra 1200 kg, så det är inte tågvikten som det faller på. Dock kommer ju fler och fler elbilar med krok och en del har även vettig dragvikt så det är snart ett icke problem.

Har inte haft några problem på långturer heller, man stannar vid en skapligt snabb laddare, bökar med det värdelösa appsystemet men när det väl är igång är i regel bilen färdig före dig om du ska äta något och gå på toa m.m.

Vill inte påstå att elbil är guds gåva till mänskligheten som många andra men vågar påstå att väldigt många som säger att dom inte kan ha en elbil p.g.a räckvidden m.m absolut skulle kunna det om de verkligen rannsakade sig själva och funderar över hur mycket dom egentligen kör.

Jag kör runt 4500-5000 mil per år, det går nog inte med en elbil tänkte jag.
Rannsakade mig själv och insåg att det längsta jag kör någorlunda regelbundet utan laddmöjlighet är 20 mil, alltså behöver inte bilen gå längre än runt 25-30 mil egentligen. Efter lite reserch kom jag fram till att batteristorleken delat på 2 är en rimlig uppskattning när man jämför bilar och i mitt fall har det visat sig stämma riktigt bra.

Fördelar: Man behöver aldrig tanka. I normal körning om man har laddmöjlighet hemma är det bara att åka, behöver aldrig fundera på att stanna på macken.

-Ju saktare man kör ju mindre drar den, kör man i stan eller långsamma 70-80 vägar kan man mycket väl straffa ut WLTP-siffrorna.

-Sen går det tyst. Man blir en lugnare och mer harmonisk förare av det.

-Kul att köra, även motorsvaga känns pigga för att dom svarar så direkt på gasen.

-DTE (som kallas GOM på elbilar för Guess-O-Meter) är mycket mer exakt på elbilar. Stämmer nästan exakt på min bil vilket gör att den går att lita på.

Nackdelar: Vad elbilskramarna än säger så är det inte samma flexibilitet. Det är stor skillnad på räckvidd på sommar och vinter, jag kommer runt 30 på sommaren och runt 20 på vintern när det är svinkallt. Även om åtgången på energi rent kW-mässigt för att värma kupén är ungefär samma så har man så mycket mer energi med sig i en fossilbil (nästan 10kWh per liter diesel) att det inte märks så mycket.

-Alla jävla appar. Hatar det. Krångel, lagg, dålig mobiltäckning, appen har uppdaterats och glömt alla uppgifter, du har loggats ut p.g.a inaktivitet, godkänna med bank-id... Allt är ett jäkla skämt, lägg av liksom. Jag vill blippa bankkortet och ladda. Eller en tagg, eller lillfinget, skiter egentligen i vad bara det är EN och endast EN sak som alltid fungerar överallt, iaf på snabbladdare. På stan kan dom göra som dom vill.

-Olika pris för olika kunder. Hos framförallt ett laddnätverk kan en kund betala 3,50/kWh och den bredvid 8:70.

Tips från coachen:
- Kolla vad det är för laddoperatörer i de städer du oftast är i och skaffa taggar/kort för dom. Jag jobbar i Oskarshamn och har familjen i Kalmar alltså har jag laddkort hos E-on (Oskarshamn) och tagg hos MER (Kalmar), detta för att snabbt kunna blippa igång en stolpe på stan när man har ett ärende, annars blir det inte av att man laddar.

-Om du bor i glesbygden: Kolla vart din avstådsmässigt närmaste snabbladdare är och skaffa en tagg för den. För min del var det påpassligt nog en 50kW E-on laddare i Högsby. Detta för att du alltid ska kunna fylla på, även om du har strömavbrott hemma och slut på batteri i mobilen.

-Skaffa inte större batteri än du behöver, större batteri tar längre tid att ladda, enkel matematik. Ett mindre batteri är också mer miljövänligt och billigare.

-Gå inte på snacket om att värmepump är guds gåva till mänskligheten. I södra Sverige är det mer eller mindre ett måste, men om det är jättekallt långa perioder (typ norrlands inland) kommer man inte ha nytta av den på vintern, den är inte på något vis mer magisk än den man har hemma och bilen kommer använda PTC (direktverkande el) för att värme kupén i svinkyla oavsett. Tänk på det som eltillskottet i värmepumpen du eventuellt har hemma. välj till om det inte är för dyrt, blir ju vår/sommar/höst även i Norrland men tro inte att den är magisk och räddar räckvidden i svinkyla.

-Bränn inte på mer än nödvändigt med laddboxen hemma. Använd grundskolematten, ar du ett batteri på 50kWh finns det inte så mycket poäng med att brassa på allt vad tygen håller och låta bilen stå fulladdad hela natten, långsam laddning sliter mindre och det bästa är att mata på kanske 5kW och låta bilen precis hinna bli laddad eller kanske bara 90%, det kommer spara på batteriet.

-Batteriet kommer inte gå sönder av att laddas till 100%, det tar bara skada om det står länge med 100% i. Ibland är det istället bra att trycka in 100%, låta bilen stå en stund och låta BMS balansera cellspänningen, särskilt om man snabbladdar mycket. Batteriet är inte starkare än sin svagaste cell. Men ska man på långsemester är det bättre att inte ladda fullt innan utan låta det ha mellan 60 och 90% i sig typ.

-Var inte rädd, elbilar är inget hokus pokus, snarare tvärt om.

• Gilla
pjodden och 9 till
  • Laddar…
Men det är väl nyheter på det här forumet? De som till religionen elius bilus. Drar dessa visor mest hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.