33 754 läst · 136 svar
34k läst
136 svar
Hantverkare som ska byta fönster är 4 veckor sena
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Nikoman
poetiskt men du har nog analyserat fel.
ska man måla upp en typisk strulkund så hamnar en högutbildad stadsbo rätt så högt på den listan .
drömkunder är nog pensionerade 60-75år arbetarklass och bor i antingen i glesbygd eller i ett mindre samhälle
poetiskt men du har nog analyserat fel.
ska man måla upp en typisk strulkund så hamnar en högutbildad stadsbo rätt så högt på den listan .
drömkunder är nog pensionerade 60-75år arbetarklass och bor i antingen i glesbygd eller i ett mindre samhälle
Åh jag är helt säker på att du har rätt! Ännu bättre: dementa på särskilt boende. Klagar nog inte på någonting.D DaDolly skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Mtp att du är högutbildad, har din slutledningsförmåga vissa brister.N nikoman skrev:
Du anklagade män från arbetarklass och/eller glesbygd för att ha 'maskulinitetspanik'. Som svar på detta hävdade jag att ett annat exempel på denna panik är stadsmän med hipsterskägg. Vad sagda hipstersnubbar har för bostäder eller för relation till hantverkare har jag inte nämnt med ett ord.
Slut på OT, ursäkta TS!
"DU ANKLAGADE MÄN" haha, tack för den bekräftelsenSågspånPappspikEternit skrev:
Mtp att du är högutbildad, har din slutledningsförmåga vissa brister.
Du anklagade män från arbetarklass och/eller glesbygd för att ha 'maskulinitetspanik'. Som svar på detta hävdade jag att ett annat exempel på denna panik är stadsmän med hipsterskägg. Vad sagda hipstersnubbar har för bostäder eller för relation till hantverkare har jag inte nämnt med ett ord.
Slut på OT, ursäkta TS!
FYI, jag läser ut era protester högt för min fru, fast med Lennart Jähkels röst ni vet från Jägana, stora skratt här.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Eh…. Exakt det du beskriver regleras såklart av konsumentköplagen. Och ja, den som sålt möbeln är skadeståndsskyldig om det beror på något inom hans kontroll. Dessutom kan konsumenten välja att köpa möbeln från någon annan, och få säljaren att betala mellanskillnaden om det blir dyrare. Omvänt så får t ex konsumenten inte avbeställa en möbel som tillverkas om den tillverkas på konsumentens begäran. Så om du tycker som du tycker, då är det helt ok att kunderna bikar upp ett fyra-veckorsjobb, och när det är dags att starta säger att man inte orkar eller har annat att göra just nu så att hantverkaren får komma tillbaka en annan vecka, eller inte alls?D docboy skrev:"Jag har beställt en möbel som skulle komma i vår. Har fått leveransen framflyttad flera ggr och nu sist till november pga råvarubrist mm.
Ska jag ringa och skälla på de som tillverkar möbeln eller de som säljer möbeln?
Vem ska jag kräva pengar av för att jag inte har tid att vänta?"
Visst låter det dumt?
Ransaka dina funderingar, ta ett djupt andetag och fokusera på annat tillsvidare så ringer dom säkert upp när de har tid ska du se!
Äldre tänker väl kanske fy tusan så det ser ut och det blev dyrare än överenskommet, men jag är för trött att bråka, men min respekt det får aldrig hantverkaren ingen yrkesstolthet, kanske kanske om han orkar så fixar han till jobbet och får en tår i ögat när han betalar av sina surt förvärvade slantar.D DaDolly skrev:
Jag jobbar som trädfällare, men hela samhället är beroende av att människor kan planera och kommunicera, annars fallerar allt.U U1B skrev:
Jag ser det som yrkesstolthet att hålla det jag lovar, och det vet jag de flesta hantverkare gör med, även om dom är ökända för att vara de som är absolut sämt på att komma i tid och höra av sig.
Jag förstår inte riktigt hur de "hantverkarna" som är "i branchen" förhåller sig till dom andra hantverkarna som elektriker, vvs'are, ventilationsfolk, byggmöten etc. Är det ok att rörmokaren kommer 4v efter avtalad tid till bygget med, eller elektrikern kommer och ska kompletera det sista 3v efter huset skulle vara klart och snickaren har haft ett vite på 10'000/vecka??
Det går bra, förutom att 21,10 tar batteriet i trimmern slut eller saxen går sönder. Tyvärr kan jag inte slutföra andra halvan av din frisyr för jag har en annan kund planerad 21,30.M mackan_kal skrev:
Oj man blir ju mörkrädd över vissas inställning hör i tråden. Självklart kan förseningar uppstå och man bör ju vara så flexibel som är möjligt men samtidigt”avtal ska hållas”. I det här fallet hade jag bitit ihop och hoppats på det bästa (vad är väl en månad i det långa loppet…) man hinner ju ändå inte hitta någon ny. Men surt och vi är många som aldrig hade kunnat sköta våra egna arbeten så illa.
Men sen när jobbet är klart hade jag, om jag fortfarande var sur, helt enkelt gjort ett litet prisavdrag för besväret (tja typ 5000 eller något som känns bra) och väntat en månad extra med betalningen.. om han inte har bråttom med jobbet borde det väl inte vara så viktigt med en månad hit eller dit med betalning -eller?
(Hantverkare som sköter sig och kommunicerar är jag drömkunden åt och betalar alltid i tid,extra för rimligt oförutsett extra arbete, justerar tidplan mm men med den gör attityd du besked kommer juristen i mig fram..)
hoppas det löser sig!
Men sen när jobbet är klart hade jag, om jag fortfarande var sur, helt enkelt gjort ett litet prisavdrag för besväret (tja typ 5000 eller något som känns bra) och väntat en månad extra med betalningen.. om han inte har bråttom med jobbet borde det väl inte vara så viktigt med en månad hit eller dit med betalning -eller?
(Hantverkare som sköter sig och kommunicerar är jag drömkunden åt och betalar alltid i tid,extra för rimligt oförutsett extra arbete, justerar tidplan mm men med den gör attityd du besked kommer juristen i mig fram..)
hoppas det löser sig!
Jag ju inte hantverkare, men…
är det inte så enkelt som den gamla kampen mellan kapital och moral?
Hantverkarna behöver cashflöde och gör som flyget - bokar in överfullt och räknar med att nånting ska falla bort eller att andra ska kunna justera sitt schema så att det funkar.
Och beställarna som ”blir kvar på marken” när flyget lyfter och fönstren inte kommer på plats i avtalad tid blir förbannade och känner sig lurade.
Dilemmat här är ju att om hantverkaren tar mer svängrum med i beräkningen så stiger priset om lönen ska vara densamma. Och då går kunden vidare till nästa. En möjlig lösning kan ju tänkas vara att publicera sitt arbetsschema online där snickarn har planerat sin tid och justerar efterhand. För ett sånt finns väl tänker jag? Då kan kunden se när arbetet kan tänkas att påbörjas. Om det är svårt att vara artig i telefon menar jag. Och det bör väl rimligtvis vara så att en del jobb blir klara snabbare. För om alla jobb alltid är längre än beräknade då har man ju ett rejält planeringsproblem att ta tag i. Iallafall. Då skulle man ju kunna tänka sig ett enkelt sms-system där näste kund får frågan om det går bra att börja tidigare eller att frågan kan lobbas vidare till ”snabb-kunder” på nån reservlista som kan boka in snabbare jobb på högst en arbetsdag som inte är tidsspecifika. Snickaren slipper slå dank utan stålar, folk får snickrat, snickarbarnen slipper tugga kottar.
om detta enkla och väldigt rudimentära system inte finns så varsego - datorknackartips till er panikiga storstadshipsters.
Hantverkarna behöver cashflöde och gör som flyget - bokar in överfullt och räknar med att nånting ska falla bort eller att andra ska kunna justera sitt schema så att det funkar.
Och beställarna som ”blir kvar på marken” när flyget lyfter och fönstren inte kommer på plats i avtalad tid blir förbannade och känner sig lurade.
Dilemmat här är ju att om hantverkaren tar mer svängrum med i beräkningen så stiger priset om lönen ska vara densamma. Och då går kunden vidare till nästa. En möjlig lösning kan ju tänkas vara att publicera sitt arbetsschema online där snickarn har planerat sin tid och justerar efterhand. För ett sånt finns väl tänker jag? Då kan kunden se när arbetet kan tänkas att påbörjas. Om det är svårt att vara artig i telefon menar jag. Och det bör väl rimligtvis vara så att en del jobb blir klara snabbare. För om alla jobb alltid är längre än beräknade då har man ju ett rejält planeringsproblem att ta tag i. Iallafall. Då skulle man ju kunna tänka sig ett enkelt sms-system där näste kund får frågan om det går bra att börja tidigare eller att frågan kan lobbas vidare till ”snabb-kunder” på nån reservlista som kan boka in snabbare jobb på högst en arbetsdag som inte är tidsspecifika. Snickaren slipper slå dank utan stålar, folk får snickrat, snickarbarnen slipper tugga kottar.
om detta enkla och väldigt rudimentära system inte finns så varsego - datorknackartips till er panikiga storstadshipsters.