Bor i ett 70-tals hus med friliggande garage, varmvattnet värms i garaget där enheten till värmepumpen är installerad. I toaletten tar det två minuter att få varmvatten på fullt pådrag, nu har jag skruvat bort alla snålmunstycken och kommit ner i lite över en minut men det känns fortfarande som en evighet.
Jag vet jag pratade med nån rörfirma om VVC men han sa nått om att det var dyrt i drift. Han sa att om man har plats kan man montera en vanlig varmvattenberedare i huset som mellanstation.
Vilket blir mest ekonomiskt? Nån med samma problem som löst det?
Jag vet jag pratade med nån rörfirma om VVC men han sa nått om att det var dyrt i drift. Han sa att om man har plats kan man montera en vanlig varmvattenberedare i huset som mellanstation.
Inte behöver du varmvatten i toalettenT TobiasK233 skrev:
Åter till allvaret - är dock ingen expert på varmvatten men känner att man borde behöva info om detta:
Är toan första tappstället för varmvatten?
Är det samma väntetid på alla tappställen?
Hur lång är sträckan mellan pumpen och tappstället?
Är "Fullt pådrag" lika med riktigt bra tryck?
Vilken temp är det vid pumpen, dvs innan det skickas ut vidare?
Edit: OK jag svarade nog inte på frågan överhuvudtaget, gick direkt in på felsökning av tidsfördröjningen.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Klart man vill ha varmvatten när man sitter på muggen
Toaletten är sista stället , första stället är tvättstugan och sen köket och det är nästa samma tid där, lite mindre av förklarliga skäl men ändå inte så det känns som att det går snabbt.
Från garaget och in i huset kanske det är 10meter, sen kanske lika långt till inne i huset till toaletten.
Ja det är bra tryck, inget jag har mätt men det är tryck i strålen.
Har en IVT luft vatten som är inställd på normalläget, dvs inte ekonomi, vet inte om det kan vara 50-55c kanske. När det är full värme på vattnet är det hett, det tar bara tid att komma dit.
Hoppas svaren hjälper
Toaletten är sista stället , första stället är tvättstugan och sen köket och det är nästa samma tid där, lite mindre av förklarliga skäl men ändå inte så det känns som att det går snabbt.
Från garaget och in i huset kanske det är 10meter, sen kanske lika långt till inne i huset till toaletten.
Ja det är bra tryck, inget jag har mätt men det är tryck i strålen.
Har en IVT luft vatten som är inställd på normalläget, dvs inte ekonomi, vet inte om det kan vara 50-55c kanske. När det är full värme på vattnet är det hett, det tar bara tid att komma dit.
Hoppas svaren hjälper
Bronken skrev:
Inte behöver du varmvatten i toaletten
Åter till allvaret - är dock ingen expert på varmvatten men känner att man borde behöva info om detta:
Är toan första tappstället för varmvatten?
Är det samma väntetid på alla tappställen?
Hur lång är sträckan mellan pumpen och tappstället?
Är "Fullt pådrag" lika med riktigt bra tryck?
Vilken temp är det vid pumpen, dvs innan det skickas ut vidare?
VVC lär ju inte vara helt enkelt att fixa om det inte är förberett med rör vid bygget. Men det kanske får plats i kulverten? Kan ni hålla det vattnet varmt så får det ju samma effekt som att installera en liten varmvattenberedare där det kommer in i huset.
Själv har jag samma situation, men rör för VVC installerades vid bygget. Det gör väldigt stor skillnad, inget jag vill vara utan.
För att inte elda för kråkorna så är det som din röris säger viktigt att inte cirkulationspumpen går dygnet runt vare sig någon vill ha varmvatten eller inte. Då värmer man ju bara kulvert och annat (t.ex. kan det bli svårt att få kallvatten om de ledningarna går parallellt). Jag började med att sätta cirkpumpen på en veckotimer med lite kluriga inställningar, men det gör ju bara att man får tvätta händerna i iskallt vatten om man är hemma på tisdag lunch, eller går upp mitt i natten. Min nuvarande lösning bygger på hemautomation: om det är larmat så går inte vvc. Om det är avlarmat så slutar vvc cirkulera när ingen av larmets rörelsesensorer sett något på en kvart. Det har funkat utmärkt.
Själv har jag samma situation, men rör för VVC installerades vid bygget. Det gör väldigt stor skillnad, inget jag vill vara utan.
För att inte elda för kråkorna så är det som din röris säger viktigt att inte cirkulationspumpen går dygnet runt vare sig någon vill ha varmvatten eller inte. Då värmer man ju bara kulvert och annat (t.ex. kan det bli svårt att få kallvatten om de ledningarna går parallellt). Jag började med att sätta cirkpumpen på en veckotimer med lite kluriga inställningar, men det gör ju bara att man får tvätta händerna i iskallt vatten om man är hemma på tisdag lunch, eller går upp mitt i natten. Min nuvarande lösning bygger på hemautomation: om det är larmat så går inte vvc. Om det är avlarmat så slutar vvc cirkulera när ingen av larmets rörelsesensorer sett något på en kvart. Det har funkat utmärkt.
Beroende på dimension i kulverten kan detta vara en lösning.
https://www.trityr.se/smart-vvc
Smart grej, och man kan ju ordna så att cirkulationen står still på natten etc.
En liten varmvattenberedare (ställd på lite lägre temp så att den inte värmer hela tiden när man förbrukar vatten) fungerar också.
Men, räkna ut hur mycket som ryms i rören från respektive tappställe till inkommande i huset, och mellan hus och grg.
Beroende på hur installationen ser ut kan även en lokal liten VVB ha hyfsat stor fördröjning internt i huset.
https://www.trityr.se/smart-vvc
Smart grej, och man kan ju ordna så att cirkulationen står still på natten etc.
En liten varmvattenberedare (ställd på lite lägre temp så att den inte värmer hela tiden när man förbrukar vatten) fungerar också.
Men, räkna ut hur mycket som ryms i rören från respektive tappställe till inkommande i huset, och mellan hus och grg.
Beroende på hur installationen ser ut kan även en lokal liten VVB ha hyfsat stor fördröjning internt i huset.
Jag skulle börja med att försöka räkna ut hur många liter vatten som står i rören från beredaren till tappstället. Därefter tappa upp varmvatten i mått och mäta hur många liter det tar innan det börjar bli varmt.
Funderar på om det t ex är någon blandare som står och "läcker över" kallt till varmt eller liknande fel?
Om vi tar ett nästan extremfall. Säg att det skulle vara 22mm hela vägen 10+10 meter så rymmer det röret bara drygt 6 liter. Efter ytterligare några liter borde tappstället vara varmt.
Hade det varit frågan om fjärrvärme med en behovsstyrd plattvärmeväxlare så kan dom vara riktigt långsamma om spindeln i regulatorn trögar sig, men nu var det ju en värmepump med beredare.
Vad jag vill komma fram till att det kan finnas andra förklaringar än rörlängden.
Funderar på om det t ex är någon blandare som står och "läcker över" kallt till varmt eller liknande fel?
Om vi tar ett nästan extremfall. Säg att det skulle vara 22mm hela vägen 10+10 meter så rymmer det röret bara drygt 6 liter. Efter ytterligare några liter borde tappstället vara varmt.
Hade det varit frågan om fjärrvärme med en behovsstyrd plattvärmeväxlare så kan dom vara riktigt långsamma om spindeln i regulatorn trögar sig, men nu var det ju en värmepump med beredare.
Vad jag vill komma fram till att det kan finnas andra förklaringar än rörlängden.
Hej, jag hade samma problem i mitt förra hus. Jag installerade VVC och lät cirkulationspumpen startas av en rörelsevakt som satt på ett lämpligt ställe i huset, den hade en inställning för vilken tid den skulle gå efter aktivering samt en brytare som kunde ställas AUTOMATIK- FRÅN- TILL.
Det fungerade utmärkt.
Det fungerade utmärkt.
Antingen en liten varmvattenberedare närmare tappstället, eller en V V C, varmvattencirkulation, som pumpar runt vattnet och gör att du har varmt vatten hela tiden. I så fall skall du se till att isolera riktigt bra så du inte har förlust av värme.T TobiasK233 skrev:Bor i ett 70-tals hus med friliggande garage, varmvattnet värms i garaget där enheten till värmepumpen är installerad. I toaletten tar det två minuter att få varmvatten på fullt pådrag, nu har jag skruvat bort alla snålmunstycken och kommit ner i lite över en minut men det känns fortfarande som en evighet.
Det finns har jag för mig V V C pumpar som känner av och kommer ihåg hur du använder varmvattnet. Om man exempelvis aldrig någonsin använder varmvatten mellan klockan 2300 och 0600, då vet pumpen om det, och cirkulerar inte den tiden. Om man dushar måndag till fredag klockan 0700 men inte på helgen förrän klockan 1000, då kommer den ihåg detta också, och börjar cirkulera lagom innan man duschar.
Givetvis inte foolproof, någon gång kanske man går upp och duschar kl 7 på en söndag, just den gången får man kanske spola längre.
Tack för bra svar och input, nu har jag lite att gå vidare med.
Om du öppnar kranen fullt så rusar kallvatten före,ett förslag öppna kranen mindre och ta tid och jämförT TobiasK233 skrev:Bor i ett 70-tals hus med friliggande garage, varmvattnet värms i garaget där enheten till värmepumpen är installerad. I toaletten tar det två minuter att få varmvatten på fullt pådrag, nu har jag skruvat bort alla snålmunstycken och kommit ner i lite över en minut men det känns fortfarande som en evighet.
Okey men jag kör 100% varmvatten , hade jag kört 50/50 hade det nog tagit fem minuter att få varmvatten
R rtvh skrev: