Byggahus.se
Vi kommer att ta hit en elektriker för genomgång och inkoppling i central så ev moralkakor undanbedes. Jag gör enbart skitjobbet för att hålla timpenningen nere.

I sovrummet ska det sitta en strömställare och tanken är att vidarekoppla den till ett vägguttag.

Både VU och strömställare är Elko. Kan man dra en 4G till strömställaren och sätta nollan + jord på B-plintarna och sedan köra en 3G vidare till VU? Då har jag i princip fas, nolla, jord på undersidan av strömställaren och det är enkelt att gå vidare med en 3G till VU genom att bara gå på B-plintarna som har dubbla skruvar.

Är det rätt tänkt? Får man göra så eller finns det byråkratiska hinder?

Är det utanpå liggande kabel, så är 5G billigare / meter än den sällsynta 4G. I princip med 5 ledare finns alltid 2 tändtrådar tillgängliga.

L Leif i Skåne skrev:
Är det utanpå liggande kabel, så är 5G billigare / meter än den sällsynta 4G. I princip med 5 ledare finns alltid 2 tändtrådar tillgängliga.
Tack för svar. Det är utanpåliggande. Men det är en sträcka på två meter och jag har 4G liggandes så det är därför. 5G är dessutom för tjock för kabelkanalen i detta fall. Någon respons på min ursprungliga frågeställning?

Varför inte ta upp det med elektrikern?
Inte kul om du skulle få ett råd här som denne inte gillar :cool:;)

S sewage skrev:
Jag gör enbart skitjobbet för att hålla timpenningen nere.
Timpenningen är väl lika stor i alla fall.
Det är väl tiden du vill hålla ner.

• Gilla
zwanzig
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Varför inte ta upp det med elektrikern?
Inte kul om du skulle få ett råd här som denne inte gillar :cool:;)
För att jag frågar här då elektrikern inte jobbar helger..? Helt omöjligt att ställa en seriös fråga här utan att få svar likt denna..

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Timpenningen är väl lika stor i alla fall.
Det är väl tiden du vill hålla ner.
Det var det du fastnade för i hela mitt inlägg? :) Jag tror du förstår poängen..

Hålla nere antalet timpenningar då :p

tommib
Du kan få svar på detta och mycket mer än så här. Problemet är tonen.

Frågan som den är ställd har redan besvarats ett otal gånger men man undrar om förutsättningarna i övrigt. Om du har försökt läsa lite själv så förstår du nog det.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
S sewage skrev:
Vi kommer att ta hit en elektriker för genomgång och inkoppling i central så ev moralkakor undanbedes. Jag gör enbart skitjobbet för att hålla timpenningen nere.

I sovrummet ska det sitta en strömställare och tanken är att vidarekoppla den till ett vägguttag.

Både VU och strömställare är Elko. Kan man dra en 4G till strömställaren och sätta nollan + jord på B-plintarna och sedan köra en 3G vidare till VU? Då har jag i princip fas, nolla, jord på undersidan av strömställaren och det är enkelt att gå vidare med en 3G till VU genom att bara gå på B-plintarna som har dubbla skruvar.

Hur tror du att det är att jobba som elektriker? Tror du att elektriker tycker att det är skitjobb att dra ledningar och montera apparater? Du måste ha en rätt skruvad ide om vad jobbet innebär.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du kan få svar på detta och mycket mer än så här. Problemet är tonen.

Frågan som den är ställd har redan besvarats ett otal gånger men man undrar om förutsättningarna i övrigt. Om du har försökt läsa lite själv så förstår du nog det.
Var är fel i tonen? Jag bad bara om att slippa svar som "fråga elektrikern". Var det fel menar du? Är det inte bättre att man förklarar att man inte är intresserade av sådana svar? Eller är det ett krav med ett sådant svar i varje tråd gällande elfrågor?

På vilket sätt är förutsättningarna olika? Det är 2m kabel från kulodosa till en strömställare och sedan 2m kabel till ett vu. Kan detta diffa på så många olika sätt menar du?

E elmont skrev:
Hur tror du att det är att jobba som elektriker? Tror du att elektriker tycker att det är skitjobb att dra ledningar och montera apparater? Du måste ha en rätt skruvad ide om vad jobbet innebär.
Det är väl väldigt subjektivt? Elektrikern jag har kontakt med uttryckte själv att det var skitgörat (förvisso inkluderat att byta gammal kabel) och jag sade att jag kan göra det. Lägg inte det på mig. En del älskar det säkert och andra tycker andra delar inom yrket är roligare.

Tycker man att normala arbetsuppgifter är skitgöra bör man nog rätt omgående byta jobb. För den som inte förstår så kan jag tala om att det är ett mångfacetterat yrke, mycket "bredare" än dom allra flesta kan ana. Och som sagt vill man bara göra vissa delar är man helt fel ute.
MEN nu tror jag inte att "din" elektriker uttryckte sig så utan att det är ett försök från dig att rättfärdiga att du själv vill göra jobbet, helt eller delvis.

• Gilla
  • Älska
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tycker man att normala arbetsuppgifter är skitgöra bör man nog rätt omgående byta jobb. För den som inte förstår så kan jag tala om att det är ett mångfacetterat yrke, mycket "bredare" än dom allra flesta kan ana. Och som sagt vill man bara göra vissa delar är man helt fel ute.
MEN nu tror jag inte att "din" elektriker uttryckte sig så utan att det är ett försök från dig att rättfärdiga att du själv vill göra jobbet, helt eller delvis.
Jag har väl redan sagt att jag utför jobbet delvis? Och jo, det var exakt så han uttryckte sig. Jag är ledsen om det förstör någon sorts bild att alla kanske inte tycker alla uppgifter inom yrket är lika roliga. Jag tror inte heller att en bilmek älskar att byta bromsskivor, kamrem eller valfri del bara för att det är en standarduppgift i yrket.

Hur som helst så är problemet nu löst. Jag är ledsen för alla tår jag verkar ha trampat på. Det var inte min mening. Jag ville bara ställa en fråga och få ett kort svar utan predikan.

Bästa svaret

Mikael_L
S sewage skrev:

Det blir utmärkt bra så. Helt rätt tänkt.

Däremot skrev du om kabelkanal/list någonstans, det ser ganska B ut, klart hempularutseende. Klamra kabeln direkt mot dörrfodret med lettiklammer istället, då blir det snyggt och proffsigt.

• Gilla
sewage och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir utmärkt bra så. Helt rätt tänkt.

Däremot skrev du om kabelkanal/list någonstans, det ser ganska B ut, klart hempularutseende. Klamra kabeln direkt mot dörrfodret med lettiklammer istället, då blir det snyggt och proffsigt.
Tusen tack för ditt svar! Då struntar jag i kabelkanalerna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.