Byggahus.se
Hej,

jag tänkte slänger ut frågan här i förhoppningen att får lite klarhet. Vi köpte ett hus som är byggt 2014. Visa delmoment blev aldrig gjord klart från föra ägaren och jag tar mig an de nu.

Husets avloppsledning har en slags inspektionskanal som kan synas på bilden. Locket till röret är dock inte monterad och ligger istället bara lös. Vad krävs här för att göra det klart? Gjuta in existerande rör och lock? Vad kostar ett sånt arbete? Är det ens lagligt att har det så här öppet? Vilken typ av företag anlitar man isåfall? Är från Tyskland och visa grejer sköts olik i Sverige. Kan man kanske göra det själv? Jag är på en nivå där jag gör snickeriarbeten, isolering, gjuta altan stolpar och såna grejer själv. Men inte allt såklart.

Tack för upplysning och trevlig helg!
Stefan

Avloppsledning med en öppen inspektionskanal och lös lock bredvid på grusmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen inspektionskanal för avlopp med löst lock bredvid på grusunderlag.
Skapa konto
Avloppsledningens inspektionskanal med olåst lock på grusmark.
Skapa konto

Du ska gräva rent runt röret så du kan såga av avloppsröret ca 5cm under marknivå. Sen jämnar du till gruset och sätter dit däckseln/locket över röret så det hamnar i marknivå och fyller till grisen/singeln.

• Gilla
stfnlndbld och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabb svar. Det finns alltså ingen krav att det är tät mellan rör och locket?

Bästa svaret

Claes Sörmland
Ett trevligt litet entimmesarbete med en spade/skyffel och en fogsvans. Väldigt tillfredsställande att genomföra en solig helgdag. Man ser resultatet på så kort tid.

Vill man jobba riktigt noga så kan man tejpa runt avloppsröret med maskeringstejp så att man har något att syfta emot vid sågningen så blir kapet rakt. Ännu proffsigare är att avlägsna graderna med en kniv efteråt. Pedanten lägger betäckningen med vattenpass i våg.

• Gilla
stfnlndbld
  • Laddar…
Claes Sörmland
stfnlndbld stfnsbrt skrev:
Tack för snabb svar. Det finns alltså ingen krav att det är tät mellan rör och locket?
Inget krav! Precis som att betäckningarna i gatan heller inte är gastäta.

• Gilla
stfnlndbld och 1 till
  • Laddar…
Nån kanske skrivit det redan.. betäckningen får gärna vila i grus och inte på röränden.

• Gilla
stfnlndbld och 1 till
  • Laddar…
Tack! Då har jag koll på läget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.