Byggahus.se
M -MH- skrev:
PS. Har ni tänkt på förskott av arv... DS
PS. Hade du läst tråden så hade du sett att det inte finns några arvsberättigade bröstarvingar... DS

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Från skatteverkets sajt:
Om du har sålt en privatbostad med förlust får du dra av 50 procent av förlusten. Med detta menas att ditt avdrag blir 50 000 kronor om din förlust är 100 000 kronor (100 000 x 50 procent). Du får skattereduktion med 30 procent av det avdragsgilla beloppet 50 000 kronor, alltså 15 000 kronor.
Ja under förutsättning att det skatterättsligt räknas som ett oneröst fång, men säljer hon under taxeringsvärdet räknas det som ett benefikt fång, och hon ska då inte deklarera försäljningen. Jobbar med detta varje dag den här tiden på året…

Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
T torn skrev:
Ja under förutsättning att det skatterättsligt räknas som ett oseriöst fång, men säljer hon under taxeringsvärdet räknas det som ett benefikt fång, och hon ska då inte deklarera försäljningen. Jobbar med detta varje dag den här tiden på året…
Fräsiga formuleringar ni svänger er med på Skatteverket
Om man är benefik går man alltså miste om skattereduktionen, men om man är oseriös kan man få...

E ekobonden skrev:
Fräsiga formuleringar ni svänger er med på Skatteverket
Om man är benefik går man alltså miste om skattereduktionen, men om man är oseriös kan man få...
Haha, ser att autokorren varit i farten! Oneröst fång heter det ju! ;)

• Haha
ekobonden
  • Laddar…
S Strontus skrev:
PS. Hade du läst tråden så hade du sett att det inte finns några arvsberättigade bröstarvingar... DS
OK, skämtet var inte så tydligt. Ber om ursäkt. :)

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
P
S saltis99 skrev:
Om faster köpte huset för 330 tkr bör detta vara minst det pris som sonen betalar. Om priset sätts lägre än 330 tkr får faster en reaförlust (med troligen tveksamt skattemässigt värde för henne) samtidigt som sonen får ett lågt ingångsvärde som sedan kommer att användas som bas för reavinstberäkningen om/när han i sin tur ska sälja.
Ingångsvärdet vid en framtida försäljning blir väl vad fastern betalade när hon köpte huset?
Fastern vill inte ha mer än 188000 och blev irriterad på TS när han föreslog mer, så det bästa är nog att acceptera fasterns vilja. Det är hennes hus.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, fastern som har flyttat till ett äldreboende är faster till TS.
Det är åtminstone vad TS skrev i sitt första inlägg.
Ja, den som ska köpa huset är alltså fasterns brorson.
Och däremellan finns en pappa till köparen som är bror till säljaren.
Faster betyder fars syster, far=pappa.
Och någon (orkar inte leta reda på vem det var en gång till) föreslog alltså att pappan/brodern skulle ta över huset av faster/sin syster och därefter låta sonen ta över det.
Jag vill fortfarande veta vad syftet med det extra ledet skulle vara.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, den som ska köpa huset är alltså fasterns brorson.
Och däremellan finns en pappa till köparen som är bror till säljaren.
Faster betyder fars syster, far=pappa.
Och någon (orkar inte leta reda på vem det var en gång till) föreslog alltså att pappan/brodern skulle ta över huset av faster/sin syster och därefter låta sonen ta över det.
Jag vill fortfarande veta vad syftet med det extra ledet skulle vara.
Nja... TS (jag) är brorson till faster. Sonen är min son. Så faster vill alltså sälja sitt hus till sin brorsonson

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Nja... TS (jag) är brorson till faster. Sonen är min son. Så faster vill alltså sälja sitt hus till sin brorsonson
Son eller sonson är oviktigt. Ännu en gång: Det var alltså någon som föreslog att han inte skulle överta huset direkt utan via dig. Jag frågade varför, men får inte svar på det. Förmodligen för att hen som skrev det inte har en aning.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T torn skrev:
Ja under förutsättning att det skatterättsligt räknas som ett oneröst fång, men säljer hon under taxeringsvärdet räknas det som ett benefikt fång, och hon ska då inte deklarera försäljningen. Jobbar med detta varje dag den här tiden på året…
Ja, det är ju uppenbart att detta kommer räknas som gåva och något avdrag är inte aktuellt

Zit skrev:
[länk]
Arvsreglerna är vi klara med.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Son eller sonson är oviktigt. Ännu en gång: Det var alltså någon som föreslog att han inte skulle överta huset direkt utan via dig. Jag frågade varför, men får inte svar på det. Förmodligen för att hen som skrev det inte har en aning.
Jag tror att du kan ha missförstått det inlägg som du talar om? Det du verkar mena är detta citat (fanns i ditt inlägg #149, originalet i #83):

"Gör så här: Fastern överlåter huset genom ett gåvobrev, sonen överlåter summan som ni är överens om med ett nytt gåvobrev. Den gången han säljer huset räknas anskaffningsvärdet från när fastern köpte och sonen får skatta för mellanskillnaden."

När personen skriver "sonen" så torde det vara "sonen" som det är fråga om i tråden som avses, alltså TS:s son (som är den som ska ta över fastigheten enligt planen), inte att det är fråga om fasterns son. Hade väl kunnat uttryckas tydligare, men ändå :)

P
Det var väl redan klarlagt vid det laget att fastern inte har några barn?

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
"Har koll på detta..

Dock bör man ändå se till att betal antingen inköpsvärdet eller taxeringsvärdet, för att minska risken för framtida skattesmällar.
Din matematik är obegriplig.

Du påstår att det är bättre att
betala 330.000 kr (fasterns inköpsoris för huset)
alternativt
495.000 kr taxeringsvärdet)
än 188.000 kr (fasterns kvarvarande lån på huset som hon är beredd att sälja för).

Dvs i första fallet bättre att betala
142.000 kr mer
för att "minska risken för framtida skattesmällar".

Skatterättsligt gör det inte någon skillnad för reavinstskatt om ersättning till "faster" är 188.000 kr eller 330.000 kr. Det kommer anses som en gåva där man övertar ingångsvärdet.

Att betala taxeringsvärdet dvs 495.000 kr
dvs 307.000 kr mer för att slippa 22% reavinstskatt på skillnaden mellan 330.000 kr och 495.000 kr verkar inte bättre för mig då det initialt kostar 307.000 kr mer i pengar för själva inköpet och man vid en framtida försäljning "sparar" runt 36.000 kr i minskad reavinstskatt.

Dvs du påstår bättre att betala 307.000 kr mer idag för att slippa betala 36.000 kr extra i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.