Byggahus.se
Hej alla.

Jag funderar på att byta ut min nuvarande tråkiga ringklocka (knappen) till en UniFi Protect G4 Doorbell.

UniFi Doorbell kräver 16-24VAC, 20VA, vilket inte säger mig ett smack. Jag har lånat en multimeter som jag borde kunna mäta min nuvarande dörrklocka med tänker jag. Ringklockan har två kablar inkopplad, som jag gissar är lågvolt, sen så är där även draget två kablar som inte används. Den är i sin tur inkopplad i en Siedle 811 porttelefon.

Exponerad gammal ringklocka med inkopplade blå och lila kablar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon vänlig själ här som kan guida mig i hur jag ställer in multimetern så att den mäter rätt?

En digital multimeter av märket UNI-T modell UT58A med röd och svart prob ansluten.
Skapa konto

Är det överhuvudtaget möjligt att byta ut den "dumma" knappen mot en "smart" ringklocka?

Y YngveMalm skrev:
Är det överhuvudtaget möjligt att byta ut den "dumma" knappen mot en "smart" ringklocka?
Du kommer inte kunna koppla in den i de där sladdarna rakt av. Börja med att ta reda på vart de går. Jag antar att du har någon ringklocka någonstans eller att det sitter något kopplingsskåp dit sladdarna går?

• Gilla
YngveMalm
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du kommer inte kunna koppla in den i de där sladdarna rakt av. Börja med att ta reda på vart de går. Jag antar att du har någon ringklocka någonstans eller att det sitter något kopplingsskåp dit sladdarna går?
Jag gissar på att de går till svarsdosan som sitter på väggen i lägenheten. Det är iaf den som ringer när man trycker på knappen.

Öppen kabelanslutningsdosa med exponerade kablar och anslutningsblock på en vägg.
Skapa konto

Där har du ju ännu fler kablar. Vart går de?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Där har du ju ännu fler kablar. Vart går de?
De går nog ner till porttelefonen vid entrédörren till trappan eller möjligen ner till elcentralen där porttelefonsystemet samlas.

Den blåa och vita kablen borde ju vara de kablar som kommer från knappen utanför min dörr.

Man borde ju kunna mäta mha multimetern vilken nivå av ström den blåa och vita kabeln har vid ringknappen och se om de har minst 16-24VAC?

Y YngveMalm skrev:
Hej alla.

Jag funderar på att byta ut min nuvarande tråkiga ringklocka (knappen) till en UniFi Protect G4 Doorbell.

UniFi Doorbell kräver 16-24VAC, 20VA, vilket inte säger mig ett smack. Jag har lånat en multimeter som jag borde kunna mäta min nuvarande dörrklocka med tänker jag. Ringklockan har två kablar inkopplad, som jag gissar är lågvolt, sen så är där även draget två kablar som inte används. Den är i sin tur inkopplad i en Siedle 811 porttelefon.

[bild]

Någon vänlig själ här som kan guida mig i hur jag ställer in multimetern så att den mäter rätt?

[bild]

Hej

det följer en transformator för installation i elskåpet, sen drar du/elektrikern trådarna till Doorbell, funkar utmärkt. Tänk på satt du behöver en chime (?) som funkar ihop med den bara.

/ Jakob

B bajkob skrev:
Hej

det följer en transformator för installation i elskåpet, sen drar du/elektrikern trådarna till Doorbell, funkar utmärkt. Tänk på satt du behöver en chime (?) som funkar ihop med den bara.

/ Jakob
Tack för svar Jakob. Det låter som jag måste ta hjälp av en elektriker :thinking:

Hej
Någon som hittat en lämplig klocka/chime som passar?
/Johan

Hej! Hur gick detta? Fick du igång unifys ringklocka?

Jag funderar på samma då jag har deras nätverksgrejer.

Hej
Det har gått bra med installationen. Lite krångligt att räkna ut, men funkar. Har dock en hel del problem med uppkopplingen. Trots att jag har en station ca 3 m ifrån. Lite fundersam. Skall testa att installera om den. Alltså bara uppkopplingen. Det har ju kommit en med poe nu, men är ju lite svår att göra retrofit på i ett gammalt hus.
J

• Gilla
dannan
  • Laddar…
E
  • Gilla
DanielLindborg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.