Byggahus.se
Färg, även vit, avslöjar porer och andra ofullkomligheter skoningslöst.
Mvh Findus

findus42 findus42 skrev:
Färg, även vit, avslöjar porer och andra ofullkomligheter skoningslöst.
Mvh Findus
Epoxigrund döljer mycket porer och ojämnheter samt skyddar mot framtida rostangrepp framförallt om det penslas på.
https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208
Det är bara dumt att slipa bort svetsar även om metallbågsvetsning (pinnsvets) är hållbart.

Mitt råd är att inte slipa mer utan istället pensla på 2 lager epoxygrund.

Redigerat:
  • Gilla
Hoppemums och 1 till
  • Laddar…
Jag slaskar tillräckligt på jobbet med tvåkomponentsprodukter för att undvika det på fritiden. Finns andra system som också fungerar.
I det här fallet blir det zinkgrund på ställen som är utsatta för nötning. Sedan Alcro roststopp och järnstaketfärgen Alcro komplett som topp.
Axlar och sprintar som är i rörelse kommer få ett tunt lager propelleraxelfett för att skyddas lite extra och kanske skramla mindre. Ev är ett litiumbaserat fett är bättre men propsmörjan kan jag inbilla mig är bättre för miljön.

Inne i rören duschar jag in linolja eller något annat som bromsar rost. Vilken torkande olja som helst duger.

Mvh Findus

• Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
Tadaa!
Nymålat ankare i vitt med orange led och slityta hängande från en kran på en brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leder och slitytor en strykning. Ser ingen större mening med mer då färgen genast kommer nötas bort. Resten två lager vitt.

Färg på ankaret är något som jag önskat länge. Passade på när ändå hade allt framme. Vitsen är förstås att få större chans att se hur det ligger när jag ankrar på grunt vatten.

Givetvis kommer färgen nötas bort på några ankringar. Det har ingen större betydelse. Syftet är ju inte att snobba om nu någon skulle inbilla dig det med ett Biltemasänke.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Riktigt smart att måla ankaret vitt!

Glad midsommar alla!
Sida av ett skepp med förtöjningsfendrar hängande längs relingen, utkik över sjö.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
Lilllen och 24 till
  • Laddar…
Som det ser ut så får jag lite tid över. Kan lägga en hel arbetsvecka på något.

Kanske en eldstad :p. Har haft lite funderingar. Skall testa en variant av rocket-stove massheater. Önskemålet är att kunna elda med frånsåg från snickeriet. Kanske till och med listavkap som samlas i en låda vid listsågen. Vad gäller massvärmandet så skippar jag varianterna där rökgaserna vänder nedåt och gör ett ärevarv. Har fyra meter på höjden att värma så jag tror att det duger om allt får vara enkelt och gå rakt upp.

Kommer försöka med ett ytterhölje utanför brännaren och skorstenen som jag kommer fylla med sand. Hela konstruktionen kommer vara fri i luften nästa hela vägen.

Måste ju börja någonstans. I går eftermiddag klippte jag upp material till en raketbrännare.
I morse skolkade jag från snick ch släpade fram allt.
Komponenter och material till raketbrännare förberedda för konstruktion av eldstad på trädäck.
Skapa konto

Pillade lite med vinklar för att se hur det verkade. Lite högre vinkel än 45 grader ger ungefär den geometri som jag önskar.
Delar av en hemmagjord raketbrännare under konstruktion på ett trägolv.
Skapa konto

Nu är jag för dum för att hålla det enkelt. Eventuellt så kan sekundärluft vara bra i efterbrännkammaren.
Skar till lite bitar och började svetsa ihop.
Metallbit fastklämd i en skruvstycke bredvid en gul ESAB svets, arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Det år ju en del av skorstenen så jag vill inte fuska med svetsarna. Tog ett urtag ur kanten på vad som verkade vara en lämplig plats och svetsade in kanalen.
Svetsarbete på en metallplatta för konstruktion av en raketbrännare med svetsningsutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

En till plåt med motsvarande urtag passades in. Därefter svetsade jag klart med båda ihop. Skar till brandisolering och klämde den emellan. Tänkte att det blir halvt omöjligt att få dit isoleringen efteråt.
Del av hemmagjord raketbrännare med isolering och svetsade plåtar.
Skapa konto

Punktade upp övriga bitar. Har klossar som distans och vinkelstöd under arbetet.
Delar av en raketbrännare under konstruktion på ett arbetsbord med verktyg.
Skapa konto

Blev lite väl engagerad och tog för få bilder. Efter punktning på ena sidan så punktade jag på den andra. Därefter har jag ägnat resten av dagen till att sy ihop allt. Använt OK48 och OK73.08. 73 uppfattade jag som att den flöt ut sämre. Säkert är det jag som inte begriper mig på grejerna.
Svetsad metallkonstruktion för en rocket-stove massheater under tillverkning.
Skapa konto

Brännaren är i alla fall så klar att den går att provelda i.
Förutom sekundärluftskanalen så har jag också gjort luftintag till vedschaktet och till asklådeutrymmet. Tanken är att få uteluft uppifrån till sidan på brännaren. Då går det att ha luckor stängda för båda intagen. Om det behövs kan luckorna ha små spjäll. Alla luftkanaler kommer ha spjäll. Proveldning får visa hur det fungerar och vad som kommer behövas. Har skurit till isolering att klä in de delar av brännaren som kommer vara isolerade sedan för att få rätt förutsättningar vid testerna.

Måste fixa en asklåda också...

Mvh Findus

• Gilla
Lilllen och 30 till
  • Laddar…
Byggahus mest efterlängtade trådlyft! :heart:

• Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
För att förklara lite mer hur jag tänker.
Handritad skiss av skorstenskonstruktion för kamin med mått och noteringar på ritblock.
Skapa konto

Kaminen kommer stå på nedre däck. Formatet på den första biten blir ca 350 x 400. Innan den går upp på övre däck minskar storleken till ca 380x250. Ungefär en halvmeter från taket slutar de täta sektionerna som kan fyllas med sand. Rökrören kommer vara oisolerade därifrån och ut. Ett beröringsskydd av någon slags hålad plåt går upp genom taket.

I själva skorstenen på taket tar jag in luft. Räknar med att den luften förvärms innan den kommer in i rummet. Även om det är lite så kommer det hjälpa. Dels blir det galler ut. Dels ett rör som går direkt ner för att ge luft till brännaren.

Inget av detta vet jag egentligen något om. Har förstås haft ett antal eldstäder och vedspisar. Har också sett många artiklar och klipp i ämnet. Dte finns mycket som kan gå fel. Är något fullständigt uppenbart är jag tacksam om den som ser det gör ett inlägg i tråden. Den som bara vill tala om att jag är sjuk ch borde ta mina mediciner får gärna också skriva.

Mvh Findus

• Gilla
Garderobssnickarn och 11 till
  • Laddar…
Smart med klossarna som distanser och vinkelstöd. (y)
Kommer bli kanon.

//AA

tommib
Varför väljer du att skippa vändningen i rökgaserna? Som jag har fattat det ökar det effektiviteten rätt mycket i förbränningen och man får också en trevlig yta att värma vatten på. Nu ska jag direkt säga att jag inte har byggt något sådant här själv men jag har läst en del och planerar att försöka bygga något "när jag har tid". Tänkte mest om du har något resonemang kring det hela?

För övrigt anser jag att du absolut inte ska ta några mediciner och fräsa åt dem som försöker få dig att ta sådana. Mer knasiga projekt till folket!

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
T
S saiter skrev:
Smart med klossarna som distanser och vinkelstöd. (y)
Kommer bli kanon.

//AA
Nej... Det är inte en kanon.. Det är en kamin.

Ska bli kul att höra hur det går med luftintag genom skorstenen, ska det gå till brännkammaren?
Har du andra luftintag?
Innan pipan är varm så brukar man ju behöva rätt mycket tilluft utan "motstånd"

• Wow
saiter
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför väljer du att skippa vändningen i rökgaserna?
Några skäl...

Kaminen skall sitta på nedre däck i en båt. Finns risker med det. Om det av någon anledning som jag inte har förutsett blir för dålig tilluft så kan det gå illa. Därför hålla det enkelt och inte lägga till krångelkrokar för röken som kan minska draget.

Bränslet är gratis så länge jag eldar med spill från snickeri. Så en tänkbar ökning av energiabsorptionen är inte så viktig. En ytterligare aspekt. För låg rökgastemperatur innan röken lämnar röret kan orsaka kondens i skorstenen.

Det finns inte plats. Varje nytt rör som skall upp eller ner behöver utrymme. Om det skall vara åtminstone fyra-fem centimeter mellan rören så är det fullt redan med de rör som jag tänkt ha. Det enda rör som inte behöver lika mycket skydd mot ytterhöljet är tilluften som inte förväntas vara varm alls.

Mvh Findus

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Tänkt vidare.
Har sett några klipp som visar raketbrännares förfall. Verkar som om det bli varmast och därmed också snabbast förfall väldigt nära eldhärden.
Gjort en enkel skiss. Om jag gör asklådan med snedställt galler. Då finns det möjlighet att luften går i vinkel genom veden i riktning mot kaminens bakvägg vid punkt A.

Enkel skiss av kamin med asklåda och luftflöde som syftar till att förlänga kaminens livslängd.
Skapa konto

Därmed så borde jag kunna förlänga kaminens livslängd genom att göra en offerplåt som är precis så lång att jag får in den genom asklådsluckan. Ett par pinnar i överkant och några strategiskt placerade distanser borde räcka för att hålla den på plats. När den är uppeldad så borde det vara lika enkelt att få ut resterna och ersätta den.

Som en bonus så kan en sådan plåt också fungera som reflektor. Den bör bli tillräckligt varm väldigt fort för att starta efterförbränningen.

Börjar bli mycket att testa i dag...

Mvh Findus

• Gilla
Garderobssnickarn och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Härligt att se dig här igen! Du har så intressanta inlägg

• Gilla
da98jpn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.