952 167 läst · 9 938 svar
952k läst
9,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Första "egna" minns jag inte men den första hårddisk jag nyttjade var, om jag minns rätt, uppdelad i 64 jämnstora partitioner (hade inget med FAT att göra). Av dessa 64 partitioner fick "elevkollektivet" på runt femhundra personer nyttja tre.Dan_Johansson skrev:
Totalt var disken på 10 MB och vägde garanterat fler kilo än så...
CP/M , FLEX, FLEX9 och OS9 var ju starka konkurrenter som operativ på den tiden. Byggbeskrivningen på en egenlödd dator med Motorolaprocessorn 6802 (senare också 6805 och 6809) fanns i tidningen Radio-och-Television.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Min dator var väl familjens, men jag fick ha alla 40 MB för mig självAlfredo skrev:
Första "egna" minns jag inte men den första hårddisk jag nyttjade var, om jag minns rätt, uppdelad i 64 jämnstora partitioner (hade inget med FAT att göra). Av dessa 64 partitioner fick "elevkollektivet" på runt femhundra personer nyttja tre.
Totalt var disken på 10 MB och vägde garanterat fler kilo än så...
Och vem kommer ihåg Digital Equipments LSI 11 och hårddiskar på 5 Mb fast och 5Mb löstagbar 8" hårda diskar, där man måste in och tvätta läs/skriv-huvudena på, minst 1 gång i veckan ? Microvax 2 ?HasseTeknik skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Finns en bra videoserie om att bygga en liten dator baserad på en 6502, komplett med rom för Koden och ram för stackenuseless skrev:
https://eater.net/6502
Redigerat:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 604 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 604 inlägg
När vi ändå håller på och minns gamla datorer. Glöm inte turboknappen. Funktionen var väl snarare det omvända, men marknadsavdelningen gillade Turbo bättre. Ingen ville ha en långsam dator så turbo var alltid på.
Problemet var bara att när de första klonerna av IBM PC 8086 kom hade många 8 MHz klockfrekvens istället för originalets 4,77 MHz. Men ingen hade programmerat för att den skulle gå lika snabbt på en dator som var snabbare, målet var så snabbt som möjligt på 8086 som inte var något fartmonster. Det innebar normalt inga problem för vanliga kontorsprogram mm, men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort. Än värre var det om man startade dem på en IBM AT (286) eller totalt omöjligt på 386. Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen. Turboknappen fanns kvar även på 286 och 386, men vilken praktisk nytta den gjorde där vet jag inte då den inte sänkte farten till en 8086 på 4,77MHz, utan bara begränsade datorns prestanda på olika sätt.
Ett snarlik problem fanns på Commodore 64 där spelen klockades efter bildens uppdateringsfrekvens 50Hz i bla Europa, men 60Hz i USA. Därmed gick spelen olika fort trots att de skulle kompensera för detta. Jag minns inte detaljerna.
Problemet var bara att när de första klonerna av IBM PC 8086 kom hade många 8 MHz klockfrekvens istället för originalets 4,77 MHz. Men ingen hade programmerat för att den skulle gå lika snabbt på en dator som var snabbare, målet var så snabbt som möjligt på 8086 som inte var något fartmonster. Det innebar normalt inga problem för vanliga kontorsprogram mm, men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort. Än värre var det om man startade dem på en IBM AT (286) eller totalt omöjligt på 386. Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen. Turboknappen fanns kvar även på 286 och 386, men vilken praktisk nytta den gjorde där vet jag inte då den inte sänkte farten till en 8086 på 4,77MHz, utan bara begränsade datorns prestanda på olika sätt.
Ett snarlik problem fanns på Commodore 64 där spelen klockades efter bildens uppdateringsfrekvens 50Hz i bla Europa, men 60Hz i USA. Därmed gick spelen olika fort trots att de skulle kompensera för detta. Jag minns inte detaljerna.