Byggahus.se
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min första "egna" dator med hårddisk hade 40 Mb...
Första "egna" minns jag inte men den första hårddisk jag nyttjade var, om jag minns rätt, uppdelad i 64 jämnstora partitioner (hade inget med FAT att göra). Av dessa 64 partitioner fick "elevkollektivet" på runt femhundra personer nyttja tre.

Totalt var disken på 10 MB och vägde garanterat fler kilo än så...

M Myckling skrev:
Men för eventuella millenials som följer tråden är en ledtråd "he bar å åk"
Och för dessa är jag inte så säker på att ledtråden är till någon ledning... :cry:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och för dessa är jag inte så säker på att ledtråden är till någon ledning... :cry:
Sant, men de kan använda google. :D

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
CP/M , FLEX, FLEX9 och OS9 var ju starka konkurrenter som operativ på den tiden. Byggbeskrivningen på en egenlödd dator med Motorolaprocessorn 6802 (senare också 6805 och 6809) fanns i tidningen Radio-och-Television.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Risken är att de är för söndercurlade. Låt oss underlätta för de små liven:

• Gilla
Mange_64
  • Laddar…
MrJay
C64, inga hårddiskar eller sådana moderniteter - bandspelare räckte ju gott och väl

Alfredo Alfredo skrev:
Första "egna" minns jag inte men den första hårddisk jag nyttjade var, om jag minns rätt, uppdelad i 64 jämnstora partitioner (hade inget med FAT att göra). Av dessa 64 partitioner fick "elevkollektivet" på runt femhundra personer nyttja tre.

Totalt var disken på 10 MB och vägde garanterat fler kilo än så...
Min dator var väl familjens, men jag fick ha alla 40 MB för mig själv :D... Det här var väl i slutet av 80-talet, så en Compaq 386 var väl kanske inte superhet..

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
CP/M , FLEX, FLEX9 och OS9 var ju starka konkurrenter som operativ på den tiden. Byggbeskrivningen på en egenlödd dator med Motorolaprocessorn 6802 (senare också 6805 och 6809) fanns i tidningen Radio-och-Television.
Och vem kommer ihåg Digital Equipments LSI 11 och hårddiskar på 5 Mb fast och 5Mb löstagbar 8" hårda diskar, där man måste in och tvätta läs/skriv-huvudena på, minst 1 gång i veckan ? Microvax 2 ?

M Myckling skrev:
Leksaksfigur av en grön groda i tomtemössa som åker skidor.

• Haha
Myckling
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Microvax 2 ?
Jag har en Microvax 3800 hemma i gömmorna. Hade den som soffbord i studentlägenheten...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Kom just på att jag lärde mig dubbelklick på musen av misstag, när jag på 80-talet satt med min Atari 520 :crysmile: Inte som ni andra datakunniga här inne :p

MrJay MrJay skrev:
C64, inga hårddiskar eller sådana moderniteter - bandspelare räckte ju gott och väl
Tills man skaffade en floppy drive till den. Vilket lyft!

Commodore 1541...Det lustiga var att floppyn hade samma datorkraft som själva datorn den kopplades till. En 6502'a på 1 MHz, Men bara 16k RAM.

useless useless skrev:
Commodore 1541...Det lustiga var att floppyn hade samma datorkraft som själva datorn den kopplades till. En 6502'a på 1 MHz, Men bara 16k RAM.
Finns en bra videoserie om att bygga en liten dator baserad på en 6502, komplett med rom för Koden och ram för stacken

https://eater.net/6502

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Jonas Persson
När vi ändå håller på och minns gamla datorer. Glöm inte turboknappen. Funktionen var väl snarare det omvända, men marknadsavdelningen gillade Turbo bättre. Ingen ville ha en långsam dator så turbo var alltid på.

Problemet var bara att när de första klonerna av IBM PC 8086 kom hade många 8 MHz klockfrekvens istället för originalets 4,77 MHz. Men ingen hade programmerat för att den skulle gå lika snabbt på en dator som var snabbare, målet var så snabbt som möjligt på 8086 som inte var något fartmonster. Det innebar normalt inga problem för vanliga kontorsprogram mm, men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort. Än värre var det om man startade dem på en IBM AT (286) eller totalt omöjligt på 386. Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen. Turboknappen fanns kvar även på 286 och 386, men vilken praktisk nytta den gjorde där vet jag inte då den inte sänkte farten till en 8086 på 4,77MHz, utan bara begränsade datorns prestanda på olika sätt.

Ett snarlik problem fanns på Commodore 64 där spelen klockades efter bildens uppdateringsfrekvens 50Hz i bla Europa, men 60Hz i USA. Därmed gick spelen olika fort trots att de skulle kompensera för detta. Jag minns inte detaljerna.

• Gilla
Jonas K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.