Byggahus.se
Jag vill börja lära mig att bygga möbler, både av tidigare möbler och skapa från grunden.

Funderingarna och läsning av diverse trådar har lett mig in på:
En eldriven oscillerande slipmaskin (prioritet: 8 håls, kardborre) för max 1500:-
Önskar reflektioner/råd (eller andra förslag). Har tittat på:
-Makita BO5041
-Metabo Sxe 3150
-METABO SXE 425 TurboTec
-Bosch Compact PEX 400 AE Expert.

Behöver även hjälp att tänka kring möjligheter till att såga vinklar. Främst är det alltså möbler jag kommer att syssla med, även om jag har drömmar om att köpa hus och då renovera allt mer själv.

Bandsåg med geringsanhåll eller kap- och geringssåg? För och emot (utöver stora prisskillnader)?

Tar tacksamt emot alla reflektioner, tankar och erfarenheter!

V Vagabond78 skrev:
Jag vill börja lära mig att bygga möbler, både av tidigare möbler och skapa från grunden.

Funderingarna och läsning av diverse trådar har lett mig in på:
En eldriven oscillerande slipmaskin (prioritet: 8 håls, kardborre) för max 1500:-
Önskar reflektioner/råd (eller andra förslag). Har tittat på:
-Makita BO5041
-Metabo Sxe 3150
-METABO SXE 425 TurboTec
-Bosch Compact PEX 400 AE Expert.

Behöver även hjälp att tänka kring möjligheter till att såga vinklar. Främst är det alltså möbler jag kommer att syssla med, även om jag har drömmar om att köpa hus och då renovera allt mer själv.

Bandsåg med geringsanhåll eller kap- och geringssåg? För och emot (utöver stora prisskillnader)?

Tar tacksamt emot alla reflektioner, tankar och erfarenheter!
Vad ska du slipa?

Kommer snickrandet ske lägenhet? Eller har du någon lokal?

Jag förespråkar ju oftast handverktyg och sen kommer någon annan med mothugg :) Ett mellanting för att såga vinklar är exv en manuel girsåg (tex nobex). Tyst och ger bra vinklar. Men tar ju klart mer tid och ork än en motordriven dito.

Vad tänker du att du ska såga med bandsågen?

Jag tänker att det brukar vara bra att bestämma sig för ett visst projekt först, och sen fundera ut vilka maskiner som behövs..

Om du tex. ska göra något med runda snirkliga ben kanske en träsvarv är ett måste, medan en lådfront behöver en fräs för att få rätt utseende...

Just att slipa måste ju vara bland det enklaste att göra manuellt, så jag hade nog inte börjat i den änden, om budgeten inte är obegränsad..

V Vagabond78 skrev:
Bandsåg med geringsanhåll eller kap- och geringssåg?
Rent generellt skulle jag säga att en kap-/gersåg nog används mer av de flesta än en bandsåg. Sen beror det som skrivits naturligtvis på vad man ska göra.

Välkommen hit!

Vad ska du slipa?
Kommer till en början att prova att bygga möbler med obehandlat furu (från ritningar/ böcker), där längre träbitar, samt vissa kanter och ändar på rundstavar rekommenderas slipning med maskin för bästa resultat.

Kommer snickrandet ske i lägenhet? Eller har du någon lokal?
Ja tyvärr, det finns ingen tillgänglig lokal i dagsläget.

"Jag förespråkar ju oftast handverktyg och sen kommer någon annan med mothugg"
Ja, det känns som en uppdelning i två "läger" avseende detta. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Lutning åt eldrivna verktyg kommer ifrån några kommentarer som menar att det kan vara lättare för oerfarna?!

Feltryckning.. det ska stå (i slarviga ordalag) Handsåg (med vilket jag menar manuell - ej eldriven) med geringsanhåll kontra en kap- och geringssåg (eldriven).

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att det brukar vara bra att bestämma sig för ett visst projekt först, och sen fundera ut vilka maskiner som behövs..

Om du tex. ska göra något med runda snirkliga ben kanske en träsvarv är ett måste, medan en lådfront behöver en fräs för att få rätt utseende...

Just att slipa måste ju vara bland det enklaste att göra manuellt, så jag hade nog inte börjat i den änden, om budgeten inte är obegränsad..
Tack! Vettigt perspektiv.

Alfredo Alfredo skrev:
Rent generellt skulle jag säga att en kap-/gersåg nog används mer av de flesta än en bandsåg. Sen beror det som skrivits naturligtvis på vad man ska göra.

Välkommen hit!
Hej, och tack för välkomnandet! Ja, du har självfallet helt rätt! Jag tryckte B istället för H i min iver...

Frustrator Frustrator skrev:
Vad ska du slipa?

Kommer snickrandet ske lägenhet? Eller har du någon lokal?

Jag förespråkar ju oftast handverktyg och sen kommer någon annan med mothugg :) Ett mellanting för att såga vinklar är exv en manuel girsåg (tex nobex). Tyst och ger bra vinklar. Men tar ju klart mer tid och ork än en motordriven dito.

Min respons på ditt svar kom längre ner i tråden (även här visar sig ovanan). Tack!

V Vagabond78 skrev:
"Jag förespråkar ju oftast handverktyg och sen kommer någon annan med mothugg" Ja, det känns som en uppdelning i två "läger" avseende detta.
Nog kan det av "principiella skäl" finnas två läger men för mig handlar det om omfattningen av arbetet och att helt enkelt använda rätt verktyg till rätt arbete.

Pratar vi exempelvis om att putsa "ändar på rundstavar" duger väl ett löst slippapper i handen rätt långt medan jag aldrig en skulle tänka tanken på att slipa en stor bordsskiva med djupa repor för hand utan här krävs enligt mig en bra elektrisk maskin.

På samma sätt är en fogsvans rätt om en enstaka regel ska kapas utan krav på extrem precision men ska jag bygga ett helt tralldäck plockas naturligtvis kapsågen fram.

• Gilla
Vagabond78
  • Laddar…
Gäller det primärt slipning av möbler hade jag hellre valt en mindre med utbytbara plattor, tex. Bosch gss-160. Då blir det lite lättare att komma åt.

Vad gäller såg så tycker jag att en bra Ryoba med några reservblad och mycket övning gott kan prioriteras framför annat.

V Vagabond78 skrev:
Jag förespråkar ju oftast handverktyg och sen kommer någon annan med mothugg"
Ja, det känns som en uppdelning i två "läger" avseende detta. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Lutning åt eldrivna verktyg kommer ifrån några kommentarer som menar att det kan vara lättare för oerfarna?!
Nja, men man blir ju inte mer erfaren med handverktyg utan att använda dem ;)

Fördelarna med elverktyg är ju att den fysiska insatsen oftast blir mindre, det är lättare att få exakthet i ett repetitivt läge.

Vissa maskiner underlättar betydligt, och vissa tar mer tid att ställa in än att göra det för hand.

Maskiner dammar generellt sett ner mer. Och brötar mer.

Hade jag bott i lägenheten hade jag nog mest satsat på handverktyg och kompletterat med enstaka maskiner. Att handsåga vinklar för hand och sen trimma in det sista med stötlåda+hyvel går utmärkt.
Men det kräver en bra arbetsbänk, en hygglig såg och en bra hyvel. Så det är inte billigare än en kapgersåg om man räknar med att man ska köpa in allt nytt. Köper man saker begagnade så kan man nog komma undan billigare..
Sen beror det ju på vad det är i själva byggandet som lockar, om det är design/slutresultat, eller om man går igång på att jobba med händerna, eller att lyckas få till ett grymt fint snitt med sänksågen eller ngt annat.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med frustrator. Skall du snickra i lägenhet utan att få precis allt inpyrt med trädamm så är det handverktyg som gäller.
Man kan göra väldigt mycket med handverktyg om man vill. Bara att sätta igång och träna. Sedan när du har en enkom verkstad kan du komplettera med maskiner.

H Huzzbutt skrev:
Gäller det primärt slipning av möbler hade jag hellre valt en mindre med utbytbara plattor, tex. Bosch gss-160. Då blir det lite lättare att komma åt.

Vad gäller såg så tycker jag att en bra Ryoba med några reservblad och mycket övning gott kan prioriteras framför annat.
Tack för rådet. Jag har en gyokucho med utbytbara blad :)

Frustrator Frustrator skrev:
Nja, men man blir ju inte mer erfaren med handverktyg utan att använda dem ;)
Fördelarna med elverktyg är ju att den fysiska insatsen oftast blir mindre, det är lättare att få exakthet i ett repetitivt läge.
Vissa maskiner underlättar betydligt, och vissa tar mer tid att ställa in än att göra det för hand.
Maskiner dammar generellt sett ner mer. Och brötar mer.

Hade jag bott i lägenheten hade jag nog mest satsat på handverktyg och kompletterat med enstaka maskiner. Att handsåga vinklar för hand och sen trimma in det sista med stötlåda+hyvel går utmärkt.
Men det kräver en bra arbetsbänk, en hygglig såg och en bra hyvel. Så det är inte billigare än en kapgersåg om man räknar med att man ska köpa in allt nytt. Köper man saker begagnade så kan man nog komma undan billigare..
Sen beror det ju på vad det är i själva byggandet som lockar, om det är design/slutresultat, eller om man går igång på att jobba med händerna, eller att lyckas få till ett grymt fint snitt med sänksågen eller ngt annat.
Så sant :) övning krävs...oavsett val ;). Jag är fullt redo att både öva och satsa -om och om igen. Här finns gott om intresse, motivation och ambition (ibland för mycket)!
Jag tycker det är svårare att hitta information/omdömen och tester om handverktyg än elverktyg.
Så till er mer erfarna hantverkare.. Är det något särskilt att tänka på/ värdera om man ska satsa på att köpa in de olika handverktygen?

Tack till er alla för tålmodiga råd till ivrig nybörjare!

V Vagabond78 skrev:
Så sant :) övning krävs...oavsett val ;). Jag är fullt redo att både öva och satsa -om och om igen. Här finns gott om intresse, motivation och ambition (ibland för mycket)!
Jag tycker det är svårare att hitta information/omdömen och tester om handverktyg än elverktyg.
Så till er mer erfarna hantverkare.. Är det något särskilt att tänka på/ värdera om man ska satsa på att köpa in de olika handverktygen?

Tack till er alla för tålmodiga råd till ivrig nybörjare!
Lungt, gör bara några googlingar så kommer det med automatik upp massor med reklam för handverktyg därefter.

1. Jag är inte erfaren hantverkare utan hobbysnickrande verktygssamlare. Eller verktygssamlande hobbysnickrare?

2. Bestäm dig inte fullt ut för det ena eller andra, då blir man bara fanatisk. Ta det bästa från båda världarna :)

3. Själv gillar jag gamla verktyg som är gjorda för att kunna slipas om när de är slöa.

4. Köp inte billiga engångs utan sikta på lite mer kvalité.

• Gilla
Vagabond78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.