Byggahus.se
Hej,

Vårt hus ligger i ett lite utsatt läge där många promenerar förbi, och däriblad hundägare.
Alla är jättevälkomna att promenera förbi oss längst med vår tomt, verkligen. Däremot så börjar vi tröttna på att hundar känner en trygghet i den lilla stenmuren som löper längs med vår tomt, för att inte tala om den lyckstolpen och bredlådan som står där. Perfekt ställe att lösa sina bekymmer på tycker en hel del av de fyrbenta..

Vi vill därför hitta en lösning som gör att hundar promenerar förbi oss, och vidare, och löser sina bekymmer någonannanstans.

Jag har gogglat lite och läst att man kan hälla ut peppar, chili, kaffesump, citronsyra (det mesta i skafferiet verkar folk tycka funkar, eller åtminstone testat). Probemet är bara att allt detta ska göras om med jämna mellanrum, när det blåst bort, regnat etc. Det är jag inte intresserad av.

Jag är ute efter en elektrisk mackapär som får våra fyrbenta vänner att känna "här var det lite tråkigt, jag promenerar vidare istället". Jag vill inte ha något på batteri som måste bytas, solceller som funkar sisådär. Jag vill ha något med 230v-anslutning, mer eller mindre fast installation. Jag är fan öppen för tre-fas om det behövs. Jag vill göra en lösning som håller - länge!
Jag vill ha något bra, och betalar gärna bra för det.
(Ja, det blev mycket "jag" här)

Ps. Jag kanske är elak och självisk. intollerant, etc. Du kanske är världens bästa hundägare som aldrig skulle.... Och så vidare. Självklart får ni också svara i denna tråd. Men jag skulle bli kanonglad om det fanns någon där ute som hittat en liknande lösning som denne vill dela med sig utav. Tack på förhand

Myrstacken
Förstår dig mycket väl... Sätt upp en kamera och se vilka personerna är som låter sina hundar göra sina behov där..
Är det folk du känner igen och som du vet var dom bor prata med dom att dom får sluta osv..

Kan du inte pröva med någon snygg skylt innan du börjar grilla hundarna?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kissar de?
Bajsar de?
Bajsar de utan att någon plockar upp?

Skylt tror jag inte på dessvärre.
Det tror jag dessvärre triggar fler hundägare än vad de avskräcker.
"Nu stannar vi här Fido tills du är riktigt jävla lös i magen"

De kissar, de bajsar, ibland plockas det upp, ibland inte.

Jag vill inte grilla någon.
Jag vill inte skada någon.
Jag vill inte sätta upp en kamera, se vilka ägarna är, börja jaga efter de - för att skada eller grilla dem.

Jag förstår att hundar har behov som oss alla andra. Jag vill bara hitta en lösning som leder till att färre löser sina behov precis utanför oss, utan att de på något sätt får lida mer än nödvändigt på kuppen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag förstår dig mycket väl. Ett elektriskt kostängsel kanske 10 cm ovan mark borde lösa ditt problem. Finns ju färdiga lösningar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår dig mycket väl. Ett elektriskt kostängsel kanske 10 cm ovan mark borde lösa ditt problem. Finns ju färdiga lösningar.
Bekymret är att det i så fall måste sättas på kommunens mark, och jag vill inte på något sätt inkräkta på annans mark. Därför jag hoppas att det finns någon slags ultaljudlösning som kan funka från vår tomt, ut på/mot gångvägen.

Jag har haft problem med kiss på och även i brevlådan. Har en sådan hög veckolåda, med dörr rätt långt ner. Vissa hundägare måste verkligen vara helt korkade som låter hunden kissa på den. Ibland har jag nästan känt för att kolla vilka de är och kissa på deras låda eller i deras brevinkast men har sansat mig. Ett tag funderade jag över elstängelapparat kopplad direkt till någon plåt på brevlådan eller ir sensor och något plötsligt starkt ultraljud som bara hundarna hör, men var rädd att kanske hundarna skulle hoppa ut framför en bil av rädsla. Prövade med balsamterpentin, kanske funkade ett tag(?) Men numer låter jag gräset växa högt en bit framför lådan. Är det snö på vintern skottar jag inte ända fram utan lämnar någon eller ett par dm och packar snön så den ligger kvar ett tag. Sedan brukar jag göra ett hörn en bit ifrån brevlådan av snö. Då kissar hundarna där istället. Det har hjälpt mycket bra, och jag har inte längre agg mot hundägarna... Så, skydd framför och möjligen alternativa attraktivare kissplatser är mitt tips. Att hundägarna inte plockar hjälper ju dock inte detta mot.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
D Daaaaaniel skrev:
Skylt tror jag inte på dessvärre
Det finns åtminstone en tråd om samma problem och där har jag för mig att en rolig skylt var det som hade mest framgång.

D Daaaaaniel skrev:
Därför jag hoppas att det finns någon slags ultaljudlösning som kan funka från vår tomt, ut på/mot gångvägen.
Högfrekvent ljud är det i de hundvisselpipor som man kan använda för att få en hund att komma tillbaks till en utan att man behöver ropa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.