1 418 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Carport - byggsats eller lös virke?
Tjena!
Jag och frugan har precis skrivit på kontraktet för vår kommande hus! Vi har kommit fram till att vi vill ha en dubbel carport.
Jag började titta på byggsatser från olika företag, men de er ju ret så dyra när man kollar runt hos svenska försäljare... Dock tittade jag på danska sidor, då jag er dansk og där är ju en jävligt stor prisskillnad.
Det går att hitta en dubbel carport i trykimprägneret virke, med tak for typ 8000-9000 SEK. Og så själva sätta plank runt, då hunden inte ska smita i väg.
Jag tänker budget runt 30-40k inkl. bygglov - det borde väl vara realistisk, med plintar etc.
Vad sku ni anbefalla? Bygga en i lösvirke eller köpa en byggsats (från Danmark)?
Jag och frugan har precis skrivit på kontraktet för vår kommande hus! Vi har kommit fram till att vi vill ha en dubbel carport.
Jag började titta på byggsatser från olika företag, men de er ju ret så dyra när man kollar runt hos svenska försäljare... Dock tittade jag på danska sidor, då jag er dansk og där är ju en jävligt stor prisskillnad.
Det går att hitta en dubbel carport i trykimprägneret virke, med tak for typ 8000-9000 SEK. Og så själva sätta plank runt, då hunden inte ska smita i väg.
Jag tänker budget runt 30-40k inkl. bygglov - det borde väl vara realistisk, med plintar etc.
Vad sku ni anbefalla? Bygga en i lösvirke eller köpa en byggsats (från Danmark)?
Eller är det jag som är verkligen kass på at leta?
Viktigt att hålla koll på hur de där byggsatserna är dimensionerade bara. Köper man byggsatser från sydligare breddgrader så finns risk att de inte alls klarar av de krav på belastningar i form av snölast som vi har i sverige.
Sen är det ju tyvärr så att virkespriserna är skyhöga just nu, vilket säkert också avspeglar sig på priserna för byggsatserna. Har ni inte jättebråttom så kan det vara värt att vänta ett år eller två och spara många tusenlappar bara på att virkespriserna återgår till det normala
Sen är det ju tyvärr så att virkespriserna är skyhöga just nu, vilket säkert också avspeglar sig på priserna för byggsatserna. Har ni inte jättebråttom så kan det vara värt att vänta ett år eller två och spara många tusenlappar bara på att virkespriserna återgår till det normala
Ja, präcis - det har jag också haft lite koll på.
Vad är årsaken till höga virkespriser?
Vad är årsaken till höga virkespriser?
Om det er på typ 2 sidor får man väl?
Corona, importtariffer i USA, skogsbränder i USA och Kanada och granbarkborren (främst i Kanada). Inköpspriserna till handeln har inte sjunkit sedan i sommaren så det kan dröja två år innan konsumenterna ser en eventuell sänkning.EngelDK skrev:
Liknande trådar
-
Carport - hur skydda bakluckan som går emot takbjälkarna?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dränering kring carport-stolpe
Grund & Markarbeten -
Bygg en carport med sadeltak - gör det själv
Artikelkommentarer -
Avslutad: Tävling - Vinn en byggsats Vita huset
Tävling -
Bygga carport - byggsats/lösvirke?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus