12 468 läst · 66 svar
12k läst
66 svar
Uppsagd efter kontraktskrivning
Sida 1 av 5
Hej
Har en fråga, har hittat ett hus jag är intresserad av. Inga bud än så länge och jag funderar på att lägga. Jag mellanlandade hos föräldrar för att fixa större budget lättare. Jag fick precis veta i förtid att jag troligen blir uppsagd om 2 veckor och slutar därefter 1 månad senare. Jag snackade med mäklaren och det gick troligtvis bra att slutföra ev. affär ganska snart. Om jag skulle genomföra detta och göra klart hela affären utan att tala om min jobbsituation, finns det någon risk att jag hamnar i skiten om min nya bank ser att det inte kommer in någon lön månaden därpå? Kollar dom sådant? Kan dom häva affären på något sett? Skulle man i värsta fall kunna säga att jag fick sparken och aldrig mer fick komma tillbaka om dom frågar om jag visste om uppsägningen vid kontraktskrivning. Man får ju fixa intyg på det isåfall naturligtvis.
Orkar inte med pk-nissar som ska svara.
Tack!
Har en fråga, har hittat ett hus jag är intresserad av. Inga bud än så länge och jag funderar på att lägga. Jag mellanlandade hos föräldrar för att fixa större budget lättare. Jag fick precis veta i förtid att jag troligen blir uppsagd om 2 veckor och slutar därefter 1 månad senare. Jag snackade med mäklaren och det gick troligtvis bra att slutföra ev. affär ganska snart. Om jag skulle genomföra detta och göra klart hela affären utan att tala om min jobbsituation, finns det någon risk att jag hamnar i skiten om min nya bank ser att det inte kommer in någon lön månaden därpå? Kollar dom sådant? Kan dom häva affären på något sett? Skulle man i värsta fall kunna säga att jag fick sparken och aldrig mer fick komma tillbaka om dom frågar om jag visste om uppsägningen vid kontraktskrivning. Man får ju fixa intyg på det isåfall naturligtvis.
Tack!
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Svar (eller snarare frågor) från en PK-nisse:
- Hur mycket kostar kåken?
- Hur mycket pengar har du undanstoppat, och kan dina föräldrar bidra med?
- Hur har du tänkt att betala ev. låneräntor och dina övriga levnadskostnader efter uppsägningen?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Om man råkar vara pk just nu, men har varit ganska o-pk resten av det tidigare livet, får man svara då?
Och min nisse-faktor är hyfsat låg tror jag. Kanske skulle kunna nå upp till "tjomme" möjligen..
Och min nisse-faktor är hyfsat låg tror jag. Kanske skulle kunna nå upp till "tjomme" möjligen..
Redigerat:
Mäklaren vill tjäna pengar
Banken vill säkra sin fordran där kåken är säkerhet. Föräldrarna som jag förutsätter är medlåntagare/borgenärer kommer att krävas på betalningar av dina lån om du inte kan betala själv.
Så vill du att dom skall betala för dig så är det väl ok. Det bör du väl framförallt upplysa sina försäldrar om. Men du kanske snart får nytt jobb och allt fixar sig. Ett hus kan kosta en spottstyver jämfört med att hyra en lägenhet och du skriver inget om vad huset kostar.
Banken vill säkra sin fordran där kåken är säkerhet. Föräldrarna som jag förutsätter är medlåntagare/borgenärer kommer att krävas på betalningar av dina lån om du inte kan betala själv.
Så vill du att dom skall betala för dig så är det väl ok. Det bör du väl framförallt upplysa sina försäldrar om. Men du kanske snart får nytt jobb och allt fixar sig. Ett hus kan kosta en spottstyver jämfört med att hyra en lägenhet och du skriver inget om vad huset kostar.

Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 502 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 502 inlägg
Så länge du betalar räntan och amorterar kommer banken vara nöjd. Slutar du betala kommer banken lösa krediten. Kan du inte återbetala krediten kommer banken nyttja säkerheten, dvs sälja huset.whatking skrev:
Hej
Tack!
Skulle man i värsta fall kunna säga att jag fick sparken och aldrig mer fick komma tillbaka om dom frågar om jag visste om uppsägningen vid kontraktskrivning. Man får ju fixa intyg på det isåfall naturligtvis.
Vad menar du där? Att din nuvarande arbetsgivare ska skriva intyg på att du inte visste om idag att du blir kickad om 2 veckor och riskerar att vara "medbrottsling" för att du skulle köpa ett hus utan inkomst?
Vad menar du där? Att din nuvarande arbetsgivare ska skriva intyg på att du inte visste om idag att du blir kickad om 2 veckor och riskerar att vara "medbrottsling" för att du skulle köpa ett hus utan inkomst?
Bara du får pengarna utbetalade så kan inte banken göra något, din situation är ju endast temporär. Men om du redan nu planerar för att inte betala räntor och amortering så kommer det nog sluta med att huset säljs på exekutiv auktion.
Pk är ett bekvämt skällsord. Det korrekta i den här situationen är givetvis att vänta med att köpa hus tills du har en inkomst igen, exekutiv auktion är inte kul.
Men visst, jag kan säga kör på, lite lögner har aldrig skadat någon. Ljuga för banken är inte så farligt, när du väl har pengarna i handen, vad ska de göra? Att de har ditt hus som säkerhet spelar ju ingen roll!
Men visst, jag kan säga kör på, lite lögner har aldrig skadat någon. Ljuga för banken är inte så farligt, när du väl har pengarna i handen, vad ska de göra? Att de har ditt hus som säkerhet spelar ju ingen roll!
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om vi förutsätter att du har klart för dig att du har råd med de löpande kostnaderna för huset, även när du ev. är arbetslös. så borde det inte vara något problem, under förutsättning att du fortfarande har arbetet när du skriver på skuldbrevet hos banken (brukar vara strax före tillträdet). Helst borde det ske innan du fått uppsägningen. Att du har fått förhandsinformation kommer dels banken inte att få veta. Och så länge du inte fått uppsägningen så vet du inte med säkerhet att du blir uppsagd. Det kan ordna sig.
Om du faktiskt slutat på jobbet innan du skriver på skuldbrevet, då skulle jag nog vara lite försiktig. Och kanske ta upp problemet med banken. OM banken skulle få för sig att du fört dem bakom ljuset så kan det räknas som bedrägeri. Det finns fall där det blivit åtal. Men då handlade det om förfalskad inkomstuppgift. Alltså någon som aldrig hade haft den uppgivna inkomsten.
Om du faktiskt slutat på jobbet innan du skriver på skuldbrevet, då skulle jag nog vara lite försiktig. Och kanske ta upp problemet med banken. OM banken skulle få för sig att du fört dem bakom ljuset så kan det räknas som bedrägeri. Det finns fall där det blivit åtal. Men då handlade det om förfalskad inkomstuppgift. Alltså någon som aldrig hade haft den uppgivna inkomsten.
Jag tror inte att bedrägeri kan komma på tal, eftersom det förutsätter att banken lider skada, vilket inte verkar vara fallet enligt TS upplägg. Jag tror dessutom att TS måste ha haft för avsikt att banken skulle lida skada för att bedrägeri ska vara aktuellt. Med andra ord, även om han skulle förlora jobbet och därmed inte ha möjlighet att betala räntor och amorteringar är inte rekvisitet för bedrägeri uppfyllt eftersom TS inte hade för avsikt att låta banken lida skada (antar jag, eftersom det inte ser så ut).H hempularen skrev:
Däremot kan det nog vara aktuellt med osant intygande, som även det regleras i brottsbalken. Maxstraffet för ett normalbrott är där sex månaders fängelse, till skillnad från bedrägeri vars maxstraff är 2 år.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag håller med, skrev det mest för att göra klart att man bör vara försiktig med att direkt ljuga för banken.G globaljuggler skrev:Jag tror inte att bedrägeri kan komma på tal, eftersom det förutsätter att banken lider skada, vilket inte verkar vara fallet enligt TS upplägg. Jag tror dessutom att TS måste ha haft för avsikt att banken skulle lida skada för att bedrägeri ska vara aktuellt. Med andra ord, även om han skulle förlora jobbet och därmed inte ha möjlighet att betala räntor och amorteringar är inte rekvisitet för bedrägeri uppfyllt eftersom TS inte hade för avsikt att låta banken lida skada (antar jag, eftersom det inte ser så ut).
Däremot kan det nog vara aktuellt med osant intygande, som även det regleras i brottsbalken. Maxstraffet för ett normalbrott är där sex månaders fängelse, till skillnad från bedrägeri vars maxstraff är 2 år.
Men det är inte att ljuga om man undanhåller att man ev. kommer att bli arbetslös. Det är först om man VET att arbetslöshet väntar, när man tar lånet som det kan vara aktuellt att man lurat banken.
Huset kostar ca 1,5milj. Vilket skulle ge mig en månadskostnad på ca 7500-8000 med lån, ränta, amortering och driftkostnader. Naturligtvis skulle jag aldrig sätta mig själv i skiten med betalningsanmärkningar och kronofogden. Vad tror folk egentligen. Att jag råkar bli arbetslös nu är förstås en tillfällighet. Jag kommer att leva på a-kassa tills jag hittar något nytt och med alla räkningar betald får jag ca 6k kvar att leva på. Inga borgenärer i mitt lån. Bara jag. Skulle ha ca 100k undansparat efter köpet. Inga andra lån.
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Nu till min fråga tack, jag frågade inte vad som händer om man skiter att betala räkningarna...
Jag har råd med det löpande kostnaderna. Dock ser det ut som att jag isåfall skriver skuldebrevet ungefär samtidigt som jag slutar jobbet. Och jag tänker att OM jag får frågan senare om jag visste om att jag skulle bli uppsagd så kan jag eventuellt i värsta fall säga att jag fick sparken och fick gå hem samma dag. Men personligen tror jag inte att jag hamnar i den sitsen. Men man blir ändå nojig.H hempularen skrev:Om vi förutsätter att du har klart för dig att du har råd med de löpande kostnaderna för huset, även när du ev. är arbetslös. så borde det inte vara något problem, under förutsättning att du fortfarande har arbetet när du skriver på skuldbrevet hos banken (brukar vara strax före tillträdet). Helst borde det ske innan du fått uppsägningen. Att du har fått förhandsinformation kommer dels banken inte att få veta. Och så länge du inte fått uppsägningen så vet du inte med säkerhet att du blir uppsagd. Det kan ordna sig.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Ok, om du hinner få uppsägningen innan skuldbrevet, så tror jag att du rent formellt borde berätta för banken. Det kan dock leda till mer strul för alla inblandade, även för banken. Så jag skulle absolut överväga att hålla tyst.
Om du går med i Villaägarförbundet så har du tillgång till (begränsad) gratis juridisk rådgivning. Det kanske är läge att diskutera situationen med en jurist.
Om du går med i Villaägarförbundet så har du tillgång till (begränsad) gratis juridisk rådgivning. Det kanske är läge att diskutera situationen med en jurist.