Byggahus.se
B b8q skrev:
Kan du verkligen dra den slutsatsen ur detta (saxat ur din post):

"Transmission of viruses was lower with physical distancing of 1 m or more, compared with a distance of less than 1 m"
(dvs på avstånd över 1 m minskade virusspridningen).

...detta:
"protection was increased as distance was lengthened"
(dvs skyddet mot smitta ökar om avståndet ökar).

...och detta:
"The findings of this systematic review and meta-analysis support physical distancing of 1 m or more"
(dvs slutsatsen av rapporten stöder att man ska hålla avstånd på minst en meter).
Ja det är väl det jag skriver?

Man har mätt på över resp under 1 meter så upp till 1 meter säger studien att munskydd är ca 50% bättre.

Någonstans kommer så klart en brytpunkt när avståndet är att föredra.

Vi vet du också att finns massor av miljöer och situationer när man inte kan hålla 2 meter, i arbetslivet och i skolan tex. I alla dessa fall borde då en självklar rekommendation varit att använda munskydd.

Så klart försvåras en sådan rekommendation av FHM tidigare uttalanden och att 1. munskydd inte fungerar pga viruset är för litet. 2. Gissningar som smitta kan komma från att man vidrör munskyddet. 3. Användaren blir oförsiktig och smittan ökar.

Men när det inte händer i ens någon studie är det hög tid att omvärdera.

Ulltand Ulltand skrev:
Man har mätt på över resp under 1 meter så upp till 1 meter säger studien att munskydd är ca 50% bättre.
Jag är ju seriöst imponerad av @BirgitS och @b8q som orkar argumentera med dig.. Ibland undrar jag om du ens förstår själv vad du skriver...

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är väl det jag skriver?

Någonstans kommer så klart en brytpunkt när avståndet är att föredra.
Nej, du skrev att enkla munskydd är bättre än avstånd.
NU skriver du att för avstånd upp till en meter så är munskydd bättre (än att hålla ett såpass kort avstånd).
Det är verkligen inte samma sak, tvärtom visar det att avstånd är mycket viktigt, och först om man INTE kan hålla avstånd, så är munskydd ett bra komplement. Precis som alla andra inkl Fohm har sagt rätt länge.

Om vi säger så här då, så kanske du förstår:
Om du måste välja - att alla håller rejält avstånd (inga 1 m, säg 5 m), ELLER att alla trängs som vanligt men bär munskydd. Vilket tror du resulterar i minst antal smittade?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror på att den norska studie titta på mycket gammalt klent materiel och ingen studie om munskydd och covid-19. Så varför du poster den här är ett mysterium
Så nu menar du att WHO-sammanställningen som du länkade till är mycket gammalt och klent material och inte handlar om munskydd och covid?
Varför postade du den i så fall?

A
tusenett skrev:
Jag har samma uppfattning efter att ha skummat studien.

Det ser också ut som att minskningen av covid enbart var statistiskt signifikant för de över 50 år (enl sid 28 i rapporten).
En annan svaghet med resultaten i Bangladesh-studien är att att konfidensintervallet även inkluderar ”ingen effekt”.

”In villages randomized to surgical masks (n = 200), the relative reduction was 11.2% overall (aPR = 0.89 [0.78, 1.00])”

Vilket indikerar att det skulle kunna vara ren slump att effekten blev 11,2% reduktion med munskydd, dvs effekten av munskydd i verkligheten skulle också kunna vara noll. Återigen ser vi en studie som enligt min mening inte tydligt pekar åt något håll i munskyddsfrågan.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Andningsmask i skolan minskar smittspridningen dramatisk i ny studie.

Det är nu bara politik och legal argumentation mot mask i skolan. Vetenskapen är dock helt säker.

"From a political and legal standpoint, the battle over whether mask wearing should be enforced in schools is still raging. But from a scientific standpoint, there's little debate: Masks really do help curb the spread of the coronavirus in school"

""... the research is conclusive
Several studies over the past year have shown that widespread masking can significantly curb transmission from student to studen
t.

For example, one study in Wood County, Wisconsin, last fall found that schools that required masking had a whopping 37 percent lower incidence of COVID-19 than the surrounding community. Another study, conducted in Salt Lake County, Utah, last winter, found that high levels of mask wearing among students helped keep the rate of in-school spread of the coronavirus to under 1% — even as COVID-19 cases were surging in the wider community.""

Tyvärr betyder FHMs hållning i förlängningen mer sjukdom och död. Allt för att man målade in sig fel ringhörna i början.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
i ny studie.
Är det någon tredje studie som är ny?
För de två du länkar är från januari och mars.

I mars-rapporten står det att smittspridningen i skolan var låg men också att det var flera åtgärder för att minska smittspridningen som ledde till det resultatet. Det är också en liten studie som utgår från bara 51 index-elever samt utfördes december - januari.

I januari-rapporten är perioden september - november.

I ingetdera fallet finns någon sorts kontrollgrupp utan det är bara frågan om att rapportera hur det har gått. Den låga smittspridningen kan likaväl bero på andra åtgärder och att barn inte smittar så mycket i skolmiljö med de virusvarianter som var i omlopp vid de tillfällena.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon tredje studie som är ny?
För de två du länkar är från januari och mars.

I mars-rapporten står det att smittspridningen i skolan var låg men också att det var flera åtgärder för att minska smittspridningen som ledde till det resultatet. Det är också en liten studie som utgår från bara 51 index-elever samt utfördes december - januari.

I januari-rapporten är perioden september - november.

I ingetdera fallet finns någon sorts kontrollgrupp utan det är bara frågan om att rapportera hur det har gått. Den låga smittspridningen kan likaväl bero på andra åtgärder och att barn inte smittar så mycket i skolmiljö med de virusvarianter som var i omlopp vid de tillfällena.

Det är en artikel som hänvisar till flera olika studier om munskyddens effektivitet i skolmiljö!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en artikel som hänvisar till flera olika studier om munskyddens effektivitet i skolmiljö!
Jaha, och var är artikeln då?

Så vitt jag kunde se handlar de två rapporter du länkade till inte om munskyddens effektivitet i skolan utan är rapporter om hur det fungerade med närundervisning när flera olika smittskyddsåtgärder infördes.

Här en bra och lättläst artikel om kunskapsläget för munskydd med källhänvisning!

Denna forskare landar också i att mask är bättre än avstånd!

"If we’re practicing social distancing, do we still need to wear masks?
A mnemonic that Chin-Hong likes is the “Three W’s to ward off COVID-19:” wearing a mask, washing your hands, and watching your distance.

“But of the three, the most important thing is wearing a mask,” he said. Compared to wearing a mask, cleaning your iPhone or wiping down your groceries are “just distractors.” There’s little evidence that fomites (contaminated surfaces) are a major source of transmission, whereas there is a lot of evidence of transmission through inhaled droplets, said Chin-Hong.

“You should always wear masks and socially distance,” said Rutherford. “I would be hesitant to try to parse it apart. But, yes, I think mask wearing is more important.”

https://www.ucsf.edu/news/2020/06/4...s-heres-science-behind-how-face-masks-prevent

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här en bra och lättläst artikel om kunskapsläget för munskydd med källhänvisning!

Denna forskare landar också i att mask är bättre än avstånd!

"If we’re practicing social distancing, do we still need to wear masks?
A mnemonic that Chin-Hong likes is the “Three W’s to ward off COVID-19:” wearing a mask, washing your hands, and watching your distance.

“But of the three, the most important thing is wearing a mask,” he said. Compared to wearing a mask, cleaning your iPhone or wiping down your groceries are “just distractors.” There’s little evidence that fomites (contaminated surfaces) are a major source of transmission, whereas there is a lot of evidence of transmission through inhaled droplets, said Chin-Hong.

“You should always wear masks and socially distance,” said Rutherford. “I would be hesitant to try to parse it apart. But, yes, I think mask wearing is more important.”

[länk]
Vadå kunskapsläget?
Sidan du länkar till är från juni 2020.

Ulltand Ulltand skrev:
But, yes, I think mask wearing is more important.”
Jag tog ovan bort lite av din fetstil för att visa hur lite det säger egentligen. Någon trodde alltså något för över 1 år sen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vadå kunskapsläget?
Sidan du länkar till är från juni 2020.

Jag tog ovan bort lite av din fetstil för att visa hur lite det säger egentligen. Någon trodde alltså något för över 1 år sen.

Denna person är väl påläst en forskare :) inte en radom chap som du och jag :)

Har du sett någon senare forskning som motsäger det jag publicerade? Inte jag. Med två till som landar i att mask är bättre än avstånd

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Har du sett någon senare forskning som motsäger det jag publicerade? Inte jag. Med två till som landar i att mask är bättre än avstånd
Så en väl påläst forskare tror något om munskyddens effekt vid allmänt bruk i samhället. Det är väl just det som jag brukar skriva, att man inte vet därför att forskningen inte har kommit fram till något säkert.

Så du har kommit fram till att man inte vet något mer om munskydds betydelse än man visste i juni förra året då man trodde saker och inte visste. Den där artikeln utgår alltså från studier på t.ex. influensa, studier där man inte kan särskilja användning av mask från andra beteendeförändringar och anekdotisk bevisföring som de två frisörerna i USA.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Du måste väl inse det orimliga i att kategoriskt hävda att mask är bättre än avstånd? "Avstånd" är ju inget utan en siffra som definierar det. 3 mm kan ju vara oändligt långt från en atoms perspektiv medan ett ljusår kan vara nära i universum.

Menar du att det är mindre chans till smitta om två personer, varav den ena är svårt sjuk i covid, tejpar ihop sina ansikten mot varandra med ett munskydd mellan, än om de befinner sig i olika galaxer?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
Inse att du talar med mannen som anser att en handfull är mer än 10 och att till hösten och under hösten är samma sak.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.