27 557 läst · 278 svar
28k läst
278 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jag är ingen elcykelexpert men jag har fått för mig de med mittmotor är bättre.
Elcyklar tål inte någonting. Köpte själv en lite dyrare med räckvidd på 8 mil (3.5 i verkligheten). Det kom in vatten i motorn och den behövdes bytas. Crescent tog inte detta på garantin och då undrar man om man enbart kan cykla när det är torrt i backen. En polare till mig så ergade ena stiftet av i batterihållaren (Rawbike). Gick inte heller på garantin.Han fick skylla sig själv för att den stått ute när det regnat. Ska inte cyklar tåla lite väder?
Fördelen med mittmotor är att man kan nyttja växlarna på cykeln även för motorns del. Jag har mittmotor, och jag trodde innan jag köpte kitet och monterade på, att motorn frikopplar när man trampar, men kände snabbt att det gjorde den ju inte alls. Men jag drar även rätt tunga lass ibland efter cykeln, och till det känns det som att mittmotor krävs. Skulle jag dock bara pendla så vore det intressant att testa navmotor hur det funkar. Eller om någon annan typ av mittmotor frikopplar?
Jag har Bafang kit och tyvärr funkar det också dåligt i blött väder. Cykeln stod ute hela vintern utan tak över. Under perioden från fuktig höst till när det började torka på våren hände alla möjliga skumma grejer med den. Mycket jobbigt när man kommer halvvägs och är långt från pendel och andra kommunikationer och så lägger cykeln av. Pga den trögtrampade mittmotorn så är det jobbigt att cykla även kortare sträckor då. Så, skulle jag inte behöva frakta grejer så hade jag nog köpt ett billigare navkit idag. En av de saker som inte klarar fukt så bra är märkligt nog gasreglaget. (Ja jag vet att det är olagligt.) Det har en hallsensor som är ingjutet i plast och en magnet i den rörliga delen. Så rimligen borde det inte påverkas av fukt, men det gör det... Värst var när det började gasa vid ett rödljus med mycket trafik utan att jag rörde det
Bromsarna har dock som tur är sensorer som slår av motorn, så cykeln hann inte mer än hoppa till. Men hade jag inte hållit i styret, utan som ibland annars, använt tiden till att knappa på mobilen så hade det möjligen gått sämre.
Reglaget har anslutningskabel med kontakt. Jag prövade att smeta in kontakten med vaselin, men det hjälpte inte. Jag körde därför resten av vintern utan reglaget och testade det igen när det blivit torrare. Då funkade det igen och inget på cykeln har strulat sedan typ april till nu. Anledningen till att använda reglaget för min del är att mitt kit är av sådan variant att jag behöver trampa ett halvt varv eller så innan motorn börjar dra.
Jag har Bafang kit och tyvärr funkar det också dåligt i blött väder. Cykeln stod ute hela vintern utan tak över. Under perioden från fuktig höst till när det började torka på våren hände alla möjliga skumma grejer med den. Mycket jobbigt när man kommer halvvägs och är långt från pendel och andra kommunikationer och så lägger cykeln av. Pga den trögtrampade mittmotorn så är det jobbigt att cykla även kortare sträckor då. Så, skulle jag inte behöva frakta grejer så hade jag nog köpt ett billigare navkit idag. En av de saker som inte klarar fukt så bra är märkligt nog gasreglaget. (Ja jag vet att det är olagligt.) Det har en hallsensor som är ingjutet i plast och en magnet i den rörliga delen. Så rimligen borde det inte påverkas av fukt, men det gör det... Värst var när det började gasa vid ett rödljus med mycket trafik utan att jag rörde det
Bromsarna har dock som tur är sensorer som slår av motorn, så cykeln hann inte mer än hoppa till. Men hade jag inte hållit i styret, utan som ibland annars, använt tiden till att knappa på mobilen så hade det möjligen gått sämre.
Mittmotor är klart det bästa alternativet av motor. Känslan blir mer ”vanlig cykel” eftersom kraftöverföringen sker i vevpartiet.Johannes Carlsson skrev:
Att det skulle vara ett billigare alternativ håller jag heller inte med om
Problemet med navmotorcyklar är nog mer bristen på kraftsensor än motorns placering.
Min har navmotor och jag tror inte kraftsensor hade tillfört så mycket. I och med att man växlar ner och trampar fortare när det går tungt så ökar motorn effekten. Simpel reglering, men det funkar ganska bra tycker jag. Med motorn i vevpartiet får man som sagt var mer kraft på låga växlar, men det kanske man har mest nytta av på lite tyngre cykel med flak eller släp?
Nu vet jag inte vad du har för speciell navmotor. Effekten ökar inte för att man trampar snabbare. Normalt sett finns 3-4 effektlägen på en navmotor som man väljer via display/reglage på styret. Effekten aktiveras genom att magneten på vevarmen eller kedjedrevet passerar sensorn på ramen.useless skrev:
Min har navmotor och jag tror inte kraftsensor hade tillfört så mycket. I och med att man växlar ner och trampar fortare när det går tungt så ökar motorn effekten. Simpel reglering, men det funkar ganska bra tycker jag. Med motorn i vevpartiet får man som sagt var mer kraft på låga växlar, men det kanske man har mest nytta av på lite tyngre cykel med flak eller släp?
Därmed styrs inte effekten beroende på hur fort du trampar utan genom valt effektläge
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 797 inlägg
Jo, jag gillar min mittmotor, men med den klara nackdelen med trögheten att själv trampa när motorn inte drar, antingen pga för hög hastighet, något fel eller att batteriet är slut. Så jag skulle säga att den har följande plus resp minus:S Sjovsnygg skrev:
+ Mer kraft när man växlar ner
+ Lägre tyngdpunkt
+ går fälg sönder så är det billigt att köpa helt nytt hjul. Går fälg på NAV-motorhjulet sönder så blir det till att ekra om eller köpa helt nytt = dyrt och dåligt för miljön.
+ möjligen bättre känsla? Men har själv inte testat nav.
- Tyngre att trampa när motorn inte drar
- Något dyrare än NAV
Jag har heller ingen kraftsensor i min mittmotor, men andra modeller har det. Snurrar jag tramporna helt utan tryck så ger den ändå inställd effekt.S Sjovsnygg skrev:Nu vet jag inte vad du har för speciell navmotor. Effekten ökar inte för att man trampar snabbare. Normalt sett finns 3-4 effektlägen på en navmotor som man väljer via display/reglage på styret. Effekten aktiveras genom att magneten på vevarmen eller kedjedrevet passerar sensorn på ramen.
Därmed styrs inte effekten beroende på hur fort du trampar utan genom valt effektläge