Hur bygger man billigast en 25 m lång och 2 m hög stödmur? L- eller T-stöd, platsgjuten (kanske med Dorotherms produkter?), murad, eller vad?
Som bakgrund kan jag säga att det redan finns en naturstensmur med nästan samma mått på tomten, men den är i dåligt skick. Den nya muren skall byggas 3 m framför den befintliga.
Det jag egentligen skulle vilja göra är att höja marken 1 m framför den befintliga muren och sedan bygga en 1 m hög stödmur istället för en en 2 m hög, men det kanske inte är så enkelt? Om det går, vad skall man då använda för material för att höja marknivån? Sprängsten, makadam, grus?
Som bakgrund kan jag säga att det redan finns en naturstensmur med nästan samma mått på tomten, men den är i dåligt skick. Den nya muren skall byggas 3 m framför den befintliga.
Det jag egentligen skulle vilja göra är att höja marken 1 m framför den befintliga muren och sedan bygga en 1 m hög stödmur istället för en en 2 m hög, men det kanske inte är så enkelt? Om det går, vad skall man då använda för material för att höja marknivån? Sprängsten, makadam, grus?
Gabioner - det var något nytt för mig och jo, dom ger ju ett ganska "industriellt" utseende! Kollade lite på nätet och tror jag förstår principen. Det är alltså en slags "nätburar" som man fyller med sten, men hur får man dom att stå kvar på marken? Räcker egenvikten + dräneringsskapen?anaitis skrev:
Finns det något man kan göra för att göra dom vackrare? Antar att man kan lägga jord på ovansidan, men kan man göra något åt framsidan?
Klängväxter kan nog bli fint - finns det andra möjligheter? Går det att "regla upp" dom på något sätt så att man kan sätta panel på kanske? Säg att man skulle vilja fästa någon slags "skiva" utanpå för att putsa, är det möjligt?
Vad kräver gabioner för underarbete? Schakta ned till frostfritt och fylla på med dränerande grus under, eller?
En viktigare fråga - hur vet man hur mycket "tryck" den färdiga muren pallar?
Vad kräver gabioner för underarbete? Schakta ned till frostfritt och fylla på med dränerande grus under, eller?
En viktigare fråga - hur vet man hur mycket "tryck" den färdiga muren pallar?
Om jag fattar det hela rätt så har du ett tremeters utrymme mellan den nya muren och den befintliga. Detta utrymme skulle jag använda till att göra en brant slutning med sprängsten. Stenen kommer att låsa fast den gamla muren och det som ligger bakom.
Den nya muren behöver då bara hålla tillbaka det du fyller ovanför sprängstenen. Det ger dig tex möjlighen att använda två rader gabioner med ett en liten terass i mellan. Kan vara en bra plats för bärbuskar tex
Den nya muren behöver då bara hålla tillbaka det du fyller ovanför sprängstenen. Det ger dig tex möjlighen att använda två rader gabioner med ett en liten terass i mellan. Kan vara en bra plats för bärbuskar tex
Du har förstått helt rätt och det där med sprängsten låter som en bra idé eftersom det verkar som att jag kommer att kunna få en hel del från en som skall spränga 200 m bort.mats_o skrev:
Frågan är då bara ifall man behöver utföra något underarbete för sprängstenen eller om det bara är att lägga den på plats framför den befintliga muren. Som syns på den bifogade bilden sluttar marken framför den befintliga muren, så man kanske behöver schakta ur framför muren så att sprängstenen inte rör på sig?
Ah, du menar att rad två vilar på rad ett samt på sprängstensslänten? Låter enkelt och smart!
Hurpass mycket lutar det idag och hur jämt är det? är det slät gräsmata så är det inte dumt att riva upp lite så att stenen får bättre fäste.
Tanken var att sprängstenen står för det stora jobbet med att hålla saker still men det är ju inte den snyggaste ytan så troligen vill du täcka stenen med något snyggare som tex mjuka massor eller jord. Dessa massor får då gabioner eller något annat hålla tillbka men det är ju lättare än att hålla alltihopa på plats
Tanken var att sprängstenen står för det stora jobbet med att hålla saker still men det är ju inte den snyggaste ytan så troligen vill du täcka stenen med något snyggare som tex mjuka massor eller jord. Dessa massor får då gabioner eller något annat hålla tillbka men det är ju lättare än att hålla alltihopa på plats
Skulle gissa att det är en höjdskillnad på 0,5-0,75 m på de 3 m som skall fyllas. I dagsläget står några buskar samt ett litet fruktträd precis vid den befintliga muren så det är väl synd att kalla det slät gräsmatta.mats_o skrev:
Det skulle alltså bli som på den här bilden?Tanken var att sprängstenen står för det stora jobbet med att hålla saker still men det är ju inte den snyggaste ytan så troligen vill du täcka stenen med något snyggare som tex mjuka massor eller jord. Dessa massor får då gabioner eller något annat hålla tillbka men det är ju lättare än att hålla alltihopa på plats
Hej!
Här är några länkar
http://www.gabions.net/downloads/Documents/MGS_Design_Guide.pdf Teknisk!
http://www.gabions.net/downloads/Drawings/Typical_Gabion_Applications.zip Exempel
Obs användning av geotextil i exemplen. Annars rinner en stor del av jorden ut genom stenen efter några år!
/pelle
Här är några länkar
http://www.gabions.net/downloads/Documents/MGS_Design_Guide.pdf Teknisk!
http://www.gabions.net/downloads/Drawings/Typical_Gabion_Applications.zip Exempel
Obs användning av geotextil i exemplen. Annars rinner en stor del av jorden ut genom stenen efter några år!
/pelle
Google Sketchup - gratis, fantastiskt lättanvänt och otroligt kraftfullt. Inte optimalt för att rita hus, men väldigt trevligt för att visualisera eller förtydliga idéer!OlaF skrev:
Google SketchUp - Home
Jag har fått reda på att det skall vara 100-200 mm, inte vittringsbenägen sten i gabionerna. Sån sten väger tydligen runt 1,8 ton/m3. Är det någon som har koll på vilken sorts sten som uppfyller dom kraven och vad den kan kosta per m3?
Fick även reda på att man kan fylla dom med annat än sten bara det är tungt nog. Jag frågade ifall tegelstenar skulle duga, men dom var nog inte tunga nog. Vad skulle alternativen till sten kunna vara tror ni?
Hur fyller man på gabionerna förresten? Har man en grävmaskin som plockar från en stenhög eller tippar man i dom från ett lastbilsflak? Tål dom tomma gabionerna att det "regnar" ned stenar på dom eller går dom sönder?
Fick även reda på att man kan fylla dom med annat än sten bara det är tungt nog. Jag frågade ifall tegelstenar skulle duga, men dom var nog inte tunga nog. Vad skulle alternativen till sten kunna vara tror ni?
Hur fyller man på gabionerna förresten? Har man en grävmaskin som plockar från en stenhög eller tippar man i dom från ett lastbilsflak? Tål dom tomma gabionerna att det "regnar" ned stenar på dom eller går dom sönder?
De få gånger jag har sett dem användas har stenarna lagts i för hand, men då har man velat ha en framsida med "fin" sten. Jag tror inte att du kan regna ner stenar utan att de viker sig men ett finkänsligt användande av grävmaskin bör nog gå.