Byggahus.se
Hej!

Vi har sålt ett hus i våras. När vi flyttade dit 2017 gjorde vi ett antal arbeten på tomten. Bland annat omdränering, så vi grävde ju upp allt som växte runtom huset, dränerade o.s.v. Vi grävde också bort en massa ful växtlighet vi inte ville ha på tomten. La ogräsduk - jord - odlade gräs. Sedan har vi liksom klippt gräset där och inte funderat mer på saken.

I våras sålde vi huset då vi utökat familjen så pass att huset blev trångt helt enkelt.

NU kommer köparna, via brev från en advokatfirma, och menar att det är parkslide på tomten. De vill ha ersättning för exakt kostnad att bli av med växten. Ingen summa nämnd. En växt som vi inte ens kände till? Men de menar att vi gjorde det? De gjorde ju en överlåtelsebesiktning med anticimex - borde de inte ta detta med sitt besiktningsbolag i så fall?

Vad gör vi nu? Ringer mäklaren? Vänder oss i vår tur till de vi köpte av?

• Gilla
Fredrik Malmqvist och 1 till
  • Laddar…
Gick parksliden att se på visningen? Inte helt ovanligt att få med vid köp av jord. Kunde de se delar av växten är den knappast dold

• Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Är det samma köpare som i den andra tråden?
Helt otroligt. Låt de bevisa att parkslide kan skada något i Sverige. Om så vore fallet skulle hysterin kommit redan för 100 år sedan. Gräs och maskrosor är också svåra att bli av med. De kommer tillbaka om man inte håller efter sin trädgård.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
ChristianHagman82 och 13 till
  • Laddar…
Det här blir en spännande tråd. Fanns frågan om parkslide med i det frågeformulär ni svarade på om fastigheten? Har sett att vissa mäklare börjat ha med den fråga, andra inte.

• Gilla
undine och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Nej, det stod ingenting om Parkslide i frågelistan. Bara liksom generellt om vi kände till några fel, vilket vi svarade nej på. Sanningsenligt.

Det verkar dessutom som att parksliden växer i en del av trädgården, inget i anslutning till huset. Vet inte hur vi ska gå vidare. Ringa egen advokat?

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Hej,

Nej, det stod ingenting om Parkslide i frågelistan. Bara liksom generellt om vi kände till några fel, vilket vi svarade nej på. Sanningsenligt.

Det verkar dessutom som att parksliden växer i en del av trädgården, inget i anslutning till huset. Vet inte hur vi ska gå vidare. Ringa egen advokat?
Jag skulle svara "glöm det" till köparna. De har ju köpt huset i besiktigat befintligt skick. Det blir intressant om det som ett prejudicerande fall kan fastslås att parkslide skulle vara ett dolt fel. Vad blir nästa? Att man hittar en jobbig sten i trädgården?

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
uuu och 68 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle svara "glöm det" till köparna. De har ju köpt huset i besiktigat befintligt skick. Det blir intressant om det som ett prejudicerande fall kan fastslås att parkslide skulle vara ett dolt fel. Vad blir nästa? Att man hittar en jobbig sten i trädgården?
Jag har hittat massor med jobbiga stenar i min trädgård, jag tar hand om dem en efter en allteftersom. Mycket jobb är det, men det får man räkna med när man köper ett hus.

Jag har också haft flera invasiva arter i min trädgård, bland annat har jag Rhododendron som sprider sig via frön i trädgården. Det kanske också är ett dolt fel? Jätteloka hade jag också när jag flyttade in, den lyckades jag bli av med dock.

Om ni TS aktivt har dolt förekomsten av Parkslide så kanske det finns ett "case" (men bara kanske), men annars så finns det inget att hämta för köparen.

• Gilla
Steverino och 9 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Glöm allt, gör inget, du behöver inte ens svara om du inte vill. Köparna har inget att komma med.

Köparens advokat vill förstås ha en dialog med er och bedömer alla era svar så att advokaten till slut kan hitta en formulering från er som hen kan bygga en stämning på.

Eftersom det mig veterligt inte finns något "parkslidefall" i någon domstol så skulle ert fall innebära ändlösa brev och diskussioner med köparens advokat. Och anlitar ni en egen advokat kan detta kosta er många hundra tusen kronor.

Det är därför mitt råd är att sitta stilla i båten, inte svara (eller mkt kort att ni inte anser det är något fel på fastigheten). Absolut inte skriva något långt svar, inte ens utveckla era åsikter (allt detta ser köparens advokat som ett ypperligt tillfälle att tjäna ytterligare pengar på en köpare som aldrig kan vinna.)

Redigerat:
  • Gilla
Jeppe Jeep och 44 till
  • Laddar…
De hävdar ju att vi definitivt visste om det, att det inte finns något att diskutera där. Och de hävdar att det definitivt ÄR ett fel att den alls växer på tomten, för att den KAN vara besvärlig att bli av med och KAN göra åverkan på typ fastigheten. De menar att anticimex inte gjort någon notering utomhus enligt besiktningsprotokollet. De menar att det var vinter när huset besiktades (30 mars, Uppsala), så det var därför de inte kunde förväntas upptäcka. Men hade det varit juli så hade vi ju klippt gräsmattan innan visning... Hade väl varit lika osynligt då med?

Så vill de då att vi betalar hela kostnaden för att bli av med växten, och att det kan bli kostsamt. Men de säger ingen summa där? Borde de inte det? Och att de vill ha ett svar snarast. Vad ska vi svara?

De "hotar" med att de kommer kräva skadestånd och dra det till tingsrätten om vi inte går med på detta... Skadestånd för... vad?

Men alltså, är den ens ett fel??? Det handlar ju inte ens om en olaglig växt, den växer inte ens vid huset? Är det ett fel att den FINNS utan att ha skadat något?

• Gilla
Mät2ggr-kapa1 och 6 till
  • Laddar…
Jag är liksom den första att erkänna ATT det växte massor av saker som vi grävde bort, men sedan har jag liksom inget att säga... Men är det ett fel i sig?

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
Med tanke på att Parkslide inte ens är klassad som invasiv än så är det nog bara att strunta i det här.

• Gilla
Polyester och 13 till
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Jag är liksom den första att erkänna ATT det växte massor av saker som vi grävde bort, men sedan har jag liksom inget att säga... Men är det ett fel i sig?
Nej.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Än så länge finns inga krav på att fastigheten inte får ha parkslide som tidigare råd: besvara inte några krav överhuvud taget. Simma lugnt!

• Gilla
Festlund och 15 till
  • Laddar…
https://lawline.se/answers/kan-parkslide-utgora-fel-pa-fastighet
Det framgår att det inte finns någon praxis om detta. Det borde de i så fall ha hittat.
I ovanstående länk tycks juristen trots allt ha dålig koll på förekomsten av parkslide som trädgårdsväxt. Den lär vara mycket vanlig i gamla trädgårdar då det är en lättodlad och praktfull växt. Jag har den på två av mina fastigheter där det kommer upp något lättplockat skott då och då.

• Gilla
Obegripligt
  • Laddar…
De försöker väl skrämma er till att betala genom att hota med tingsrätten. Syna bluffen så ger de sig kanske, mig veterligen finns det ingen som har lyckats driva liknande fall tidigare.

• Gilla
Polyester och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.