Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
du har alltid grannar. Delgivningsregler gäller även om ägaren till grannfastigheten bor 1000 mil från dig.M Mattias Svederberg skrev:
I min kommun är det lika dant.
Rotorsaken här är (enl egen utsago) att dom är underbemannade och inte hinner med, dom skjuter 9.5 veckor på svaret och sen anmärker dom på småsaker som ska kompletteras, vilket ger dom ytterligare 10 veckor att svara på.
Har en granne som tillslut tröttnade och åkte dit för att gå igenom allt på plats, visade sig att allt var inskickat och i ordning.
Rotorsaken här är (enl egen utsago) att dom är underbemannade och inte hinner med, dom skjuter 9.5 veckor på svaret och sen anmärker dom på småsaker som ska kompletteras, vilket ger dom ytterligare 10 veckor att svara på.
Har en granne som tillslut tröttnade och åkte dit för att gå igenom allt på plats, visade sig att allt var inskickat och i ordning.
Har inte din, och TSs, kommuner digitala system för handläggning av bygglov? Bygglovskontoret i min kommun var långt ifrån perfekt när jag sökte bygglov men man kunde skicka in alla handlingar elektroniskt och man kunde vid vilken tidpunkt som helst se efter vilka handlingar som fanns i bygglovsärendet, via ett webinterface till deras datoriserade arkivsystem.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Nopp de har vi inte.. det är stor hög papper på kommunens kontor som gäller. om man har tur hamnar man längst upp efter ett tag.P pmd skrev:Har inte din, och TSs, kommuner digitala system för handläggning av bygglov? Bygglovskontoret i min kommun var långt ifrån perfekt när jag sökte bygglov men man kunde skicka in alla handlingar elektroniskt och man kunde vid vilken tidpunkt som helst se efter vilka handlingar som fanns i bygglovsärendet, via ett webinterface till deras datoriserade arkivsystem.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
De har inte sagt något sådant här utan har i största allmänhet bara skyllt i från sig, men om man läser lite mellan raderna så verkar de som att det är samma problemKarl.s skrev:
I min kommun är det lika dant.
Tyvärr har byråkratin inom bygglovsansökan blivit absurd med en massa fördyrande extrautgifter.
Har flera klienter som drabbats av detta efter att de fått bygglov, men det krävs "kompletterande uppgifter" som dels drar ut på tiden, men även fördyra.
I ett fall krävde de dimensioneringskontroll på en betongplatta, men den skulle utföras av en konstruktör, inte av byggnadsingenjör eller liknande.... Den lilla kontrollen som tog säkert en timme av erforderlig kompetens kostade kunden 5000.
Dessutom ska varenda underentreprenör ha betalt för sina skisser för dragning av el, vatten och ventilation, men kan ibland bli helt tokigt dyrt.
En ventilationsfirma fick de nya ritningarna och ritade in ventilation på dessa ritningar. Det tog de 20000 för.... Fyra insläppsventiler, kf och paxfläktar till våta utrymmen med flödesberäkning.
Har flera klienter som drabbats av detta efter att de fått bygglov, men det krävs "kompletterande uppgifter" som dels drar ut på tiden, men även fördyra.
I ett fall krävde de dimensioneringskontroll på en betongplatta, men den skulle utföras av en konstruktör, inte av byggnadsingenjör eller liknande.... Den lilla kontrollen som tog säkert en timme av erforderlig kompetens kostade kunden 5000.
Dessutom ska varenda underentreprenör ha betalt för sina skisser för dragning av el, vatten och ventilation, men kan ibland bli helt tokigt dyrt.
En ventilationsfirma fick de nya ritningarna och ritade in ventilation på dessa ritningar. Det tog de 20000 för.... Fyra insläppsventiler, kf och paxfläktar till våta utrymmen med flödesberäkning.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Varför håller de på så? De är ju totalt trams. Spelar överhuvudtaget ingen roll. Jag mena rom byggkontoret vill ha något specifikt krav så kan de ju bara sätta de som krav och sedan ta de på besiktningen. Finns ingen anledning att krångla. Kan undra varför vi överhuvudtaget har bygglov när det är en så abiträr regel för när man ska ha det.Graffen skrev:
Kan de verkligen kräva vem som ska ta fram uppgifter. Konstruktör är definitivt inte en skyddad titel. Så det kan man kalla sig själv om man vill.
Det är väl inte helt ovanligt att de letar reda på någon liten brist i underlagen när de börjar närma sig gränsen för tillåten handläggningstid. Då får byggherren komplettera och kommunen får förlängd handläggningstid.
Det är väl inte helt ovanligt att de letar reda på någon liten brist i underlagen när de börjar närma sig gränsen för tillåten handläggningstid. Då får byggherren komplettera och kommunen får förlängd handläggningstid.
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Nog tveksamt om de kan de rent juridiskt, men de gör de i vilket fall. Man vill ju inte gå in i en juridisk process samtidigt som man håller på med bygglov om man inte måste.D Daniel 109 skrev:
De ironiska är att jag jobbar som byggkonstruktör rent professionellt, nu har jag förvisso inte hand om bygglovsärendena själv, utan de gör projektledarna (alternativ arkitekterna). Men när man kommer med företaget bakom sig så säger de inte pip.
Exempleivs krävde de mig på signerad kontroll av ytterligare en konstruktör för ett litet tillbygge på en villa för varje bärande del. Men om jag bygger ett 12 våningshus och har halva huset vilande på en balk, då är de helt plötsligt ingen som bryr sig om konstruktionsunderlagen

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 207 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 207 inlägg
Samma sak vid genomförande av detaljplan under enskilt huvudmannaskap har jag erfarit. Jag bor i en mycket byråkratisk kommun som är svåra med bygglovsadministrationen. Men när exploatören ska genomföra detaljplanen finns det plötsligt inget intresse för att följa lagstiftningen i frågan och lägga sig i. Det är väldigt provocerande att bara vissa paragrafer i PBL tycks vara gällande lag och ska hårdtolkas till nackdel för den enskilde.M Mattias Svederberg skrev:Nog tveksamt om de kan de rent juridiskt, men de gör de i vilket fall. Man vill ju inte gå in i en juridisk process samtidigt som man håller på med bygglov om man inte måste.
De ironiska är att jag jobbar som byggkonstruktör rent professionellt, nu har jag förvisso inte hand om bygglovsärendena själv, utan de gör projektledarna (alternativ arkitekterna). Men när man kommer med företaget bakom sig så säger de inte pip.
Exempleivs krävde de mig på signerad kontroll av ytterligare en konstruktör för ett litet tillbygge på en villa för varje bärande del. Men om jag bygger ett 12 våningshus och har halva huset vilande på en balk, då är de helt plötsligt ingen som bryr sig om konstruktionsunderlagen
Medlem
· KATRINEHOLM
· 449 inlägg
Jepp, exakt så. Pratade med min kolega om det... han hade precis samma erfarenhet. Han trodde att de inte ville ha med privata byggare att göra för att de helt enkelt blev mer arbete för lika mycket byggnad från deras sidan, dvs ren lathet.
Efter ett bygglov fått laga kraft har du som byggherre 2 år på dig att påbörja bygget och 5 år på dig att färdigställa.
Det är upp till dig som byggherre att söka startbesked och skicka in nödvändiga handlingar för det inte kommunen. Det är så vanligt att säga att byggnadsnämnden och tjänstepersonerna inte har kunskap. Det handlar oftast om att byggherren inte ens har läst vad som står i bygglovet.
Syftet med att begränsa ett bygglov i tid är att det kan hända mycket i ett samhälle som förändrar förutsättningarna för möjligheten att bygga. Så det gäller att se till att komma igång i tid. Det är inte ens självklart att det går att få ett nytt bygglov om det behöver sökas om på nytt.
Det är upp till dig som byggherre att söka startbesked och skicka in nödvändiga handlingar för det inte kommunen. Det är så vanligt att säga att byggnadsnämnden och tjänstepersonerna inte har kunskap. Det handlar oftast om att byggherren inte ens har läst vad som står i bygglovet.
Syftet med att begränsa ett bygglov i tid är att det kan hända mycket i ett samhälle som förändrar förutsättningarna för möjligheten att bygga. Så det gäller att se till att komma igång i tid. Det är inte ens självklart att det går att få ett nytt bygglov om det behöver sökas om på nytt.
Det är inte mer arbete med en privat byggherre än med ett företag som bygger. Processen är den samma. Dock finns det lite mer kunskap och resurser för att ta fram rätt handlingar i tid. Man har helt enkelt erfarenhet och kan processen. Många privata byggare tror att bara man har fått sitt lov är allt löst. Tips till alla är att gå in på Boverkets hemsida och läsa in er innan ni påbörjar någonting. Behöver inte vara experter men i alla fall förstå processen.M Mattias Svederberg skrev:
Ett bygglov är just det, ett bygglov och ingenting annat. Efter det och inför tekniskt samråd så måste fler handlingar in till det tekniska samrådet som syftar till att byggnaden håller de krav på hållfasthet, säkerhet ventilation etc som krävs. Syftet är att alla ska ha en god och hälsosamboendemiljö.Graffen skrev:
Tyvärr har byråkratin inom bygglovsansökan blivit absurd med en massa fördyrande extrautgifter.