2 999 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Var får jag tag på saltsyra?
Poolbygget närmar sig slutet och det är snart dags för start. En grej jag ännu inte hittat i närheten är saltsyra till saltklorinatorn. Någon som vet var man kan få tag på det förutom i storstäderna? Vi bor i Örebro, så det borde ju kunna finnas någonstans kan man tycka.
/Per
/Per
Folkpool finns i Örebro
https://www.folkpool.se/produkter/p...-3-l-flytande-15-svavelsyra-pool-un-2796.html
https://www.folkpool.se/produkter/p...-3-l-flytande-15-svavelsyra-pool-un-2796.html
I båtaffären ("snäckborttagning") eller hos vilken kemgrossist som helst.
Jag föreslår dock att du kör svavelsyra istället för saltsyra, den förångas nämligen inte i högre koncentrationer och är därför trevligare att späda.
Poolbutikerna har också förstås, men till fel pris. Det går dock inte speciellt mycket när allt fungerar, en 25l dunk räcker i flera år.
Jag föreslår dock att du kör svavelsyra istället för saltsyra, den förångas nämligen inte i högre koncentrationer och är därför trevligare att späda.
Poolbutikerna har också förstås, men till fel pris. Det går dock inte speciellt mycket när allt fungerar, en 25l dunk räcker i flera år.
Ja det är samma lika. Har själv kört saltsyra sedan 2012 men nästa gång det är påfyllning blir det svavelsyra istället. Det är väl alltid bra att verifiera med leverantören att man inte har någon synpunkt på detta ur ett garantiperspektiv men jag har aldrig hört om några problem med detta.
Hej MathiasS,MathiasS skrev:
I båtaffären ("snäckborttagning") eller hos vilken kemgrossist som helst.
Håller helt med om att priser ofta är helt fel. Vidare råd och vägledning.
I skolan lär man sig en regel på kemin, det är SIV-regeln. Gäller bara svavelsyra och spädning.
Späder man svavelsyra med högre koncentration med vatten är risken att svavelsyra stänker upp.
Fördelen med svavelsyra är att den sänker pH dubbelt så fort som saltsyra. Där ligger fördelen.
Sen är svavelsyra inte lika rolig att hantera som saltsyra. Vidare om metalldelar finns i poolen bör man undvika svavelsyra.
Så tänk till innan byte till svavelsyra.
MVH
Roger12
Hej @Roger12, long time no see, välkommen till Byggahus.
Angående korrosiviteten, menar du att det blir problem med armaturer i rostfritt, värmepumpar i titan eller pumpar i brons? Isåfall är det ju no go på svavelsyra, men jag vet så många som kör svavel att det verkligen skulle förvåna, man skulle ha hört om sådana problem....
Angående korrosiviteten, menar du att det blir problem med armaturer i rostfritt, värmepumpar i titan eller pumpar i brons? Isåfall är det ju no go på svavelsyra, men jag vet så många som kör svavel att det verkligen skulle förvåna, man skulle ha hört om sådana problem....
Liknande trådar
-
Varför var det farligt att bygla nolla + jord i ett uttag vars central är av PEN typ?
El -
Var får man tag på en 44mm träborr?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Var får man tag på en fläkt till futura braskamin från 1990 ?
Värme allmänt -
Var får jag tag i rätt virke?
Hustillverkare -
Var får man tag i ett el element?
Värme allmänt