5 793 läst · 57 svar
6k läst
57 svar
Frågor om buller/ljud från bilar
Annat alternativ:
Det var en som byggde en fågelholk som såg ut som en fartkamera och satte nära vägen.
Bilarna körde mycket långsammare då. Fast Polisen tog fågelholken även om den var laglig.
(Som jag tolkade det jag hörde på radio)
Det var en som byggde en fågelholk som såg ut som en fartkamera och satte nära vägen.
Bilarna körde mycket långsammare då. Fast Polisen tog fågelholken även om den var laglig.
(Som jag tolkade det jag hörde på radio)
Haha Jo jag läste om honom , tror han fick tillbaks den . Hade det varit 50 väg så hade man antagligen inte hört mer än lite swishande utomhus.Y Yrrol skrev:
Aha tusen tack ! Vall är ju också väldigt mkt billigare för längre sträckor i mitt fall . Tyvärr är avståndet till vägen 100 meter från trädgården så ska nog till en väldigt hög vall för att göra skillnad som jag förstått det. Med plank har jag förstått att risken också är att man faktiskt kan stänga in ljudet och skapa mer reflektioner medans en vall mer absorberar huset. Jag försökte redigera mitt inlägg för att förtydliga att det bara är utomhus som bilarna hörs på ett sätt som är störande. Det kanske landar i att jag får satsa på ljudisolerad uteplats på sidan av huset som vetter in mot skogen.B bakterie skrev:Ytterligare lite kommentarer efter att ha pratat med min hustru som tidigare jobbat med sådana här frågor:
När de räknar på dessa frågor brukar de inte göra skillnad mellan vall och plank. De beräknar normalt bara höjd och längd, givet avstånd från huset. Fördelen med vall är att den är underhållsfri.
När Trafikverket gör åtgärder hos privatpersoner brukar de bara bullerskydda typ en uteplats. Annars kan det bli väldiga längder med skydd. Någon slags tumregel kan vara att du måste bryta siktlinjen mellan vägen och området du vill skydda. I alla fall om inte ljudet kan studsa mot andra byggnader.
Förstår jag din sista mening rätt att siktlinjen behöver brytas av antingen vall eller andra byggnader?
Stackare. Jag är inte en av de som garvar åt dig i detta. Man är olika känslig för ljud, sedan är det tyvärr psykologiskt att man kan stå ut med mer buller i staden eftersom där finns en förväntan om buller, medans samma eller längre nivå på landet är väldigt störande.
Just avsaknad av vägbuller var ett av de hårdaste kraven vi hade när vi letade efter gård, vilket också fördröjde köpet i flera år. Minns ett ställe just, nära Sölvesborg, med 100 meters åkerlapp emellan till en väg som låg lite högre i terrängen, med bilar till och från. 70-väg men folk körde fortare. Man kunde höra dem på redan bra långt avstånd, inte bara vid passering av fastigheten. Blev ett riktigt störigt ljud som ökade i intensitet tills passeringen kuminerade i ett skarpt sus från däcken. Detta upptäckte vi först när vi tittade på stället för andra gången.
Jag tror tyvärr det är omöjligt att bli av med bullret för dig. Avståndet gör att bullerdämpningen behöver vara rejält tilltagen åt alla håll. Möjligt att du kan hitta inre frid på andra sidan husen, vilket brukar ta däckljuden rätt bra.
Det låter drastiskt men i ditt ställe, eftersom du redan börjat ventilera saken och störs av det så mycket, hade jag letat efter ett annat ställe. Du har liksom inte så många saker att hoppas på. Åldern kommer göra din hörsel sämre och på sikt kommer bilismen att minska men ingenting av detta är något att gå och vänta på.
Om du tittar på andra gårdar så besök dem i rusningstid, tänk på vindriktningen (kan spelar stor roll för hur buller färdas i terräng), besök dem flera gånger och sitt en stund med fikatermos på den plats som du tycker är trevlig på tomten. Låt besöken ta tid, det är ditt framtida liv det handlar om.
Just avsaknad av vägbuller var ett av de hårdaste kraven vi hade när vi letade efter gård, vilket också fördröjde köpet i flera år. Minns ett ställe just, nära Sölvesborg, med 100 meters åkerlapp emellan till en väg som låg lite högre i terrängen, med bilar till och från. 70-väg men folk körde fortare. Man kunde höra dem på redan bra långt avstånd, inte bara vid passering av fastigheten. Blev ett riktigt störigt ljud som ökade i intensitet tills passeringen kuminerade i ett skarpt sus från däcken. Detta upptäckte vi först när vi tittade på stället för andra gången.
Jag tror tyvärr det är omöjligt att bli av med bullret för dig. Avståndet gör att bullerdämpningen behöver vara rejält tilltagen åt alla håll. Möjligt att du kan hitta inre frid på andra sidan husen, vilket brukar ta däckljuden rätt bra.
Det låter drastiskt men i ditt ställe, eftersom du redan börjat ventilera saken och störs av det så mycket, hade jag letat efter ett annat ställe. Du har liksom inte så många saker att hoppas på. Åldern kommer göra din hörsel sämre och på sikt kommer bilismen att minska men ingenting av detta är något att gå och vänta på.
Om du tittar på andra gårdar så besök dem i rusningstid, tänk på vindriktningen (kan spelar stor roll för hur buller färdas i terräng), besök dem flera gånger och sitt en stund med fikatermos på den plats som du tycker är trevlig på tomten. Låt besöken ta tid, det är ditt framtida liv det handlar om.
Det låter ju som ganska exakt som läget på vård gård, exakt den typ av ljud du beskriver med skarpt sus.T tompaah7503 skrev:Stackare. Jag är inte en av de som garvar åt dig i detta. Man är olika känslig för ljud, sedan är det tyvärr psykologiskt att man kan stå ut med mer buller i staden eftersom där finns en förväntan om buller, medans samma eller längre nivå på landet är väldigt störande.
Jo vi letade också länge, den typen av gård som vi ville ha är det ju tyvärr väldigt låg omsättning på och går ju ofta bara i arv inom generationer. Ibland tillåter inte livet att man väntar hur länge som helst heller, men med facit i hand så skulle vi def haft lite is i magen. Jag var lite skeptisk till vägen redan innan, men mitt intryck från visningen (som var under en helt annan årstid och det var bara en och annan ströbil som åkte förbi) var helt annat är hur jag upplever trafiken nu.
Ljudet är tydligt lägre på sidan av huset som vetter in mot skogen och planen nu (om vi inte börjar leta igen vilket skulle kännas jättetungt) är att ge upp framsidan helt och flytta över grillplats etc på "innergården". Hade vi också kunnat dämpa nivån på ljudet från bilarna en skaplig nivå på innergården så skulle jag nog kunna vänja mig. Men visst, med nivån av störning som jag upplever redan nu så skulle man egentligen sålt och flyttat och då tumma på andra krav. Men när vi har letat så är det faktiskt påfallande svårt att hitta gårdar, iaf här uppe, där det är mer eller mindre helt tyst. Jag vet också att många som störs lite mindre snarare tycker det är skönt att slippa skotta 1 km grusväg på vintern och att det vägar upp för bilarna.
Om det är du som äger åkerbiten mot vägen ... anlägg ca 15-20m granskog mot vägen.
Det dämpar extremt effektivt.
Anledingen jag vet det är att jag ägde ett hus i norrland där vi hade ca 100-120m till 70 vägen där det kördes aningen 40-11 timmerbilar eller personbilar/motorcyklar i 120+
Det var gräsmatta och gårdsplan fram till skogsremsan mot vägen.
Skogsremsan var ca 15-20m och bestod mestadels av gran.
Man hörde iprincip bara då de åkte förbi infarten som var en öpping i "skogsremsan"
Så jag skulle om det går , plantera gran på en 15-20m rämsa närmast vägen och läsa på hur man gör för att den ska växa få fort som möjligt.
Anledingen jag vet det är att jag ägde ett hus i norrland där vi hade ca 100-120m till 70 vägen där det kördes aningen 40-11 timmerbilar eller personbilar/motorcyklar i 120+
Man hörde iprincip bara då de åkte förbi infarten som var en öpping i "skogsremsan"
Så jag skulle om det går , plantera gran på en 15-20m rämsa närmast vägen och läsa på hur man gör för att den ska växa få fort som möjligt.
Jag förtsår dig till fullo, ibland är det helt tyst där jag bor och jag tror inte många har upplevt det. Vi har grannhundar och tuppar samt villdlivet med skator och tranor som låter för det mesta men ibland håller dom käften. Men just trafiken utanför huset har våran komibination av björk och rönn mot vägen dämpat kraftigt, vi hör ibland nån Scania på E14 5 km bort eller nån raggare som gör donuts nån kilometer bort men lite växtlighet tycks dämpa vägen 30m bort helt otroligt, det är väl bara bönderna med sina jättetraktorerer samt en och annan timmerbil man hör numera.Bullper skrev:
Jag äger all mark på båda sidor av vägen ett par hundra meter i varje riktning.M MrDizzy skrev:Om det är du som äger åkerbiten mot vägen ... anlägg ca 15-20m granskog mot vägen.
Intressant , efter att ha läst på en del så hade jag i princip gett upp att pröva med olika typer av växtlighet. Men då låter det ju som det kan ha effekt, jag antar att det var rätt tätt planterat. Frågan är ju vilka tider vi pratar om innan den isf ger effekt ... Känner inte till nåt mer än skogsgödsel isf. Jag har funderat på att höja åkern rejält närmast vägen , typ en låg bullervall och plantera gran på.
Jodå vi har helt tyst här med jämna mellanrum mellan att bilarna passerar.V Ville_Vessla skrev:Jag förtsår dig till fullo, ibland är det helt tyst där jag bor och jag tror inte många har upplevt det. Vi har grannhundar och tuppar samt villdlivet med skator och tranor som låter för det mesta men ibland håller dom käften. Men just trafiken utanför huset har våran komibination av björk och rönn mot vägen dämpat kraftigt, vi hör ibland nån Scania på E14 5 km bort eller nån raggare som gör donuts nån kilometer bort men lite växtlighet tycks dämpa vägen 30m bort helt otroligt, det är väl bara bönderna med sina jättetraktorerer samt en och annan timmerbil man hör numera.
Rönn och björk, tätt planterat? Är det precis längs vägen då ni har planterat ?
Det var mest vildvuxet tyckte jag ... såg inget som tydde på att det var anlagd skogsremsa.Bullper skrev:
Jag äger all mark på båda sidor av vägen ett par hundra meter i varje riktning.
Intressant , efter att ha läst på en del så hade jag i princip gett upp att pröva med olika typer av växtlighet. Men då låter det ju som det kan ha effekt, jag antar att det var rätt tätt planterat. Frågan är ju vilka tider vi pratar om innan den isf ger effekt ... Känner inte till nåt mer än skogsgödsel isf. Jag har funderat på att höja åkern rejält närmast vägen , typ en låg bullervall och plantera gran på.
Men hittade detta om att pantera gran
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=22&t=25052
så 2m mellan varje granplanta och lägg "raderna" omlott
Då får du in 6-7 rader på 15m.
Sen då gissar jag att du bör gallra bort sly varje år från början om du vill att granarna ska växa så fort som möjligt.
Och efter en 5-10-15 år?? (har inte riktigt koll på tidsaspekten här) då granarna börjar nå varandra med grenarna , så tunnar man ut var annan gran och sen låter det växa på.
Anledningen till att tunna ut är att man vill få upp höjden på granarna så fort som möjligt
Då borde det bli som en 15m bred storfet granhäck som är 5-10m hög
(här kan du läsa på om höjd för gran https://www.slu.se/globalassets/ew/ew-centrala/forskn/popvet-dok/faktaskog/faktaskog95/4s95-23.pdf )
Notera att det tar ca 10år innan du får ca 8m höjd på granarna så att plantera gran är inte en snabbfix.
Ps en annan fördel med granhäck mot lövskogs varianten är att det blir mindre mygg då mygg vill ha buskage & löv och det är det lite av med en "granhäck"
(fast o andra sidan köper man en myggfågare typ "mosquito magnet" samtidigt som man anlägger en "trädhäck" så har man inget myggproblem heller )
samt att en "granhäck" inte tappar barren under vintern och därmed släpper igenom mer ljud
(fast o andra sidan köper man en myggfågare typ "mosquito magnet" samtidigt som man anlägger en "trädhäck" så har man inget myggproblem heller )
samt att en "granhäck" inte tappar barren under vintern och därmed släpper igenom mer ljud
Tänk på att lövträd tappar del av sin dämpning när löven faller, medan granskog inte gör det.Bullper skrev:
Hos oss är det stor skillnad vinter och sommar när man lyssnar efter bakgrunsbruset från motorvägen.
Vinterdäck låter ju även mer än sommardäck...
M MrDizzy skrev:Det var mest vildvuxet tyckte jag ... såg inget som tydde på att det var anlagd skogsremsa.
Men hittade detta om att pantera gran
[länk]
så 2m mellan varje granplanta och lägg "raderna" omlott
Då får du in 6-7 rader på 15m.
Sen då gissar jag att du bör gallra bort sly varje år från början om du vill att granarna ska växa så fort som möjligt.
Och efter en 5-10-15 år?? (har inte riktigt koll på tidsaspekten här) då granarna börjar nå varandra med grenarna , så tunnar man ut var annan gran och sen låter det växa på.
Anledningen till att tunna ut är att man vill få upp höjden på granarna så fort som möjligt
Då borde det bli som en 15m bred storfet granhäck som är 5-10m hög
(här kan du läsa på om höjd för gran [länk] )
Notera att det tar ca 10år innan du får ca 8m höjd på granarna så att plantera gran är inte en snabbfix.
Tack! Nä tror man på växtlighet så lär man nog få punga ut för en tuajahäck om man vill ha snabbfix ☺️