Korkat vet jag inte om det är. Möjligen lite oförsiktigt. Borde ju vara mindre risk att skada taket genom att spänna på ett takräcke.
Som jag skrivit tidigare så har jag en stor tjock filt mellan last och tak så den risken är liten.
HHallerudsbo skrev:
finns flera som lastar så.
Det visar att man inte bryr sig om sin bil alls.
Och bilen bara är se sak.
Bryr man sig om bilen något så är man rädd om den.
Min mening har inget på taket att göra då om man har otur kan reva både tak och kanske sidan av bilen när man lyfter upp.
Men om man måste ha saker på taket så bör man ha takräcke.
Jag anser förvisso att bilen "bara är en sak". En sak för att ta mig (och ibland en planka) mellan punkt A och B. Trots det kan jag garantera dig att jag är rädd om den. Jag inser att andrahandsvärdet blir bättre om bilen är i bra skick när jag ska sälja den. Att lasta enstaka plankor på detta vis känns helt riskfritt för bilen.
Att du (och säkert fler) tycker att det ser illa ut eller att ni är oroliga för min billack bryr jag mig faktiskt inte om. Att jag frågade @Rkarlsson om vad han hade mot det var för att ta reda på om jag möjligtvis missat något angående säkerheten eller lagligheten.
Som jag skrivit tidigare så har jag en stor tjock filt mellan last och tak så den risken är liten.
Jag anser förvisso att bilen "bara är en sak". En sak för att ta mig (och ibland en planka) mellan punkt A och B. Trots det kan jag garantera dig att jag är rädd om den. Jag inser att andrahandsvärdet blir bättre om bilen är i bra skick när jag ska sälja den. Att lasta enstaka plankor på detta vis känns helt riskfritt för bilen.
Att du (och säkert fler) tycker att det ser illa ut eller att ni är oroliga för min billack bryr jag mig faktiskt inte om. Att jag frågade @Rkarlsson om vad han hade mot det var för att ta reda på om jag möjligtvis missat något angående säkerheten eller lagligheten.
Normalt förlitar man sig på friktionen mellan godset och underlaget. Surrar du ner mot filten eller in mot railsen?
Om jag lastar en rulle taggtråd på biltaket så betyder det inte, att jag inte bryr mej om min bil. Det kanske betyder att jag inte bryr mej om hur min bil ser ut. Bilen i övrigt kanske är väldigt välskött, rent mekaniskt, och uppfyller mina krav på funktion: Att frakta mej o mina laster från punkt A till B, där inte repig lack eller buckligt tak försämrar bilens prestanda.
Jag håller med om att takräcke är bra, om inte annat för att det underlättar säkring av lasten.
Den av biltillverkaren tillåtna lastvikten på taket är angiven förutsatt att ett passande takräcke används. Utifrån det resonemanget skulle det isåfall finnas tabeller i instruktionsboken för bilen om last direkt på taket kontra last på takräcke. Det gör det inte. Ergo - takräcke ska användas.
Normalt förlitar man sig på friktionen mellan godset och underlaget. Surrar du ner mot filten eller in mot railsen?
Jag snurrar in lasten i filten och drar allt mot en rail med ett par spännband. Det sitter som berget. Det är ingen risk att den skulle kunna fara iväg vid en kraftig inbromsning (eller ens krock).
Nåja, takräcke är riktigt smidigt. Och man har lätta saker på taket. Själv har jag cykel då det är helt åt helvete värdelöst att ha en cykel på kroken när man har med andra saker man måste komma åt lätt i bagaget. Och det finns självklart smidiga cykelhållare till krok som man välter, men de börjar på 3-4 tusen och uppåt medans cykelhållare till taket kostade 6-700 spänn från thule =)
nja cykel är till för att cyklas på och har inget på ett biltak att göra.
Aldrig att jag skulle dra upp grejer på min bil.
Den av biltillverkaren tillåtna lastvikten på taket är angiven förutsatt att ett passande takräcke används. Utifrån det resonemanget skulle det isåfall finnas tabeller i instruktionsboken för bilen om last direkt på taket kontra last på takräcke. Det gör det inte. Ergo - takräcke ska användas.
Jag skulle antagligen inte kunna gå till bilförsäljaren och klaga om något mot förmodan skulle hända med taket, det håller jag med om, men jag är intresserad av vad som gäller rent säkerhetsmässigt och om det är enligt gällande regler.
Det handlar om ca 10Kg last som är ordentligt förankrat i en rail som ska klara ca 10ggr den vikten.
nja cykel är till för att cyklas på och har inget på ett biltak att göra.
Aldrig att jag skulle dra upp grejer på min bil.
Jodå. Speciellt om man har en bit att ta sig till de områdena man vill cykla, så man inte blir prejjad av de arga byggarna i tråden som handlar om bilister som kör för nära.
Jag transporterar min en gång i veckan när jag vill cykla med kompisar en bra bit iväg, resten utgår såklart från hemmet =)
Nu har jag glastak på typ 90% av taket så jag repar ingen lack heller.
Men jag hade aldrig i mitt liv lagt något rakt på lacken, vare sig det är med filt emellan eller inget alls.
Jag skulle antagligen inte kunna gå till bilförsäljaren och klaga om något mot förmodan skulle hända med taket, det håller jag med om, men jag är intresserad av vad som gäller rent säkerhetsmässigt och om det är enligt gällande regler.
Det handlar om ca 10Kg last som är ordentligt förankrat i en rail som ska klara ca 10ggr den vikten.
Men sen tog du bort lite av andemeningen i mitt inlägg. Det stod även "taskigt band"
De exemplaren jag sett är inte okej alls. Du kan inte lasta 1.5 meter högt och utanför bilen på sidorna lagligt med grenar och trädgårdsavfall som var ett exempel.
För att få tillräckligt med tryck på en stege jag såg så kan du inte låta bli att förstöra bilen.
Absolut är det era bilar när ni väljer att skita i tackräcken som är ämnade för situationen, men de jag sett har iallafall inte surrat ok.
Men sen tog du bort lite av andemeningen i mitt inlägg. Det stod även "taskigt band"
De exemplaren jag sett är inte okej alls. Du kan inte lasta 1.5 meter högt och utanför bilen på sidorna lagligt med grenar och trädgårdsavfall som var ett exempel.
För att få tillräckligt med tryck på en stege jag såg så kan du inte låta bli att förstöra bilen.
Absolut är det era bilar när ni väljer att skita i tackräcken som är ämnade för situationen, men de jag sett har iallafall inte surrat ok.
Taskigt band skrev du när du trodde att jag pratade om taxichauffören som lastat helt tokigt i ett gallersläp. I det första inlägget jag citerade stod det "ett sketet band" vilket här på min del av smålandskusten närmast betyder "ett enda band", inte att det skulle vara undermåligt. Så jag missförstod vad du menade helt enkelt.
Men ok, så länge lasten är ordentligt förankrad och håller sig på sin plats så ser du inte heller något problem rent säkerhetsmässigt? Eventuella risker för lack och liknande tycker jag är irrelevant i diskussionen så jag släpper gärna den biten.
Taskigt band skrev du när du trodde att jag pratade om taxichauffören som lastat helt tokigt i ett gallersläp. I det första inlägget jag citerade stod det "ett sketet band" vilket här på min del av smålandskusten närmast betyder "ett enda band", inte att det skulle vara undermåligt. Så jag missförstod vad du menade helt enkelt.
Men ok, så länge lasten är ordentligt förankrad och håller sig på sin plats så ser du inte heller något problem rent säkerhetsmässigt? Eventuella risker för lack och liknande tycker jag är irrelevant i diskussionen så jag släpper gärna den biten.
Jösses. Jag ber om ursäkt för språkförbristningarna.
Ett dåligt band, sketet, osv osv osv osv osv, även balaband.
För jävla synd att det inte gäller samma regler för privata som yrkestrafik så att inte bönner kan använda balaband och sånt omärkt skit när de lastar på vad de gör.
De jag sett är långt utanför säkerhet. Du har ingen friktion med en alustege på billack eller glas om vi ska överdriva. Finns inga förstägningar på ett tak heller.
Att dra ett sketet (dåligt) band i railsen på en stege håller inte stegen på plats vid tvärnit.
takräcken som de flesta som gillar bilen använder kan utan problem spänna ner godset ordentligt med ett par riktiga band.
Hann tyvärr inte så upp kameran snabbare... Men tänk er oss höst uppe... Och en salig blandning under... Och 2 spännband...
De stannade och gick ut för att kolla lasten när jag fotta