20 131 läst · 79 svar
20k läst
79 svar
Problem med nykonstruerad plintgrund- trumljud och golvet sviktar
Vi har precis gjort klart en utbyggnad på 40 m2 (ett enda stort rum med öppen planlösning för kök och vardagsrum) och byggt ihop två äldre fritidshus från 60-talet. Kan väldigt lite om husbyggande så det har varit en lärofylld resa.
Allt har gått relativt bra förutom att nu när det är klart och byggarna tagit bort skyddsskivorna från golvet så märker vi att det låter jättemycket när man går på golvet. Vid kök och köksö så sviktar det så mycket att glasen i skåpen klirrar om man inte smyger på tå när man går förbi (vilket barnen sällan gör).
Jag anlitade en konstruktör för konstruktion av grund och tak, och byggarna har från vad jag kan se följt hans ritningar. Konstruktören har dubbelkollat beräkningarna och hävdar byggfel. Byggarna säger att de bara följt ritning och verkar ganska erfarna av denna typ av byggnad.. Jag kan alldeles för lite om plintgrundskonstuktion för att veta vem som har rätt.
Tillbyggnaden är ca 10x4,5 meter och grunden är en plintgrund bestående av total 15 plintar fördelade i tre rader plintar med 2120 cm mellan raderna och avstånd 2270-2590 cm åt andra hållet. Trossbotten är 22x95 trossbottenbräda, 145 mm rockwool isolering, och 45x145 reglar med cc 600. På det ligger det ett furuplankgolv (30 mm tjockt) (bifogar konstruktionsritning).
Undrar om konstruktionen verkligen är tillräcklig för att ge ett stumt golv som inte har trumljud/sviktar?
Och undrar också naturligtvis vad man kan göra för att åtgärda detta så att familjen inte behöver smyga omkring på tå i vår nya fina sommarstuga. Är det enda alternativet att riva upp det nya golvet och be byggarna gjuta fler plintar? Det är tyvärr väldigt låg höjd under huset så det går inte att krypa in under huset utifrån.
Skulle vara väldigt tacksam för lite rådgivning från alla duktiga och erfarna byggare i detta forum.
Allt har gått relativt bra förutom att nu när det är klart och byggarna tagit bort skyddsskivorna från golvet så märker vi att det låter jättemycket när man går på golvet. Vid kök och köksö så sviktar det så mycket att glasen i skåpen klirrar om man inte smyger på tå när man går förbi (vilket barnen sällan gör).
Jag anlitade en konstruktör för konstruktion av grund och tak, och byggarna har från vad jag kan se följt hans ritningar. Konstruktören har dubbelkollat beräkningarna och hävdar byggfel. Byggarna säger att de bara följt ritning och verkar ganska erfarna av denna typ av byggnad.. Jag kan alldeles för lite om plintgrundskonstuktion för att veta vem som har rätt.
Tillbyggnaden är ca 10x4,5 meter och grunden är en plintgrund bestående av total 15 plintar fördelade i tre rader plintar med 2120 cm mellan raderna och avstånd 2270-2590 cm åt andra hållet. Trossbotten är 22x95 trossbottenbräda, 145 mm rockwool isolering, och 45x145 reglar med cc 600. På det ligger det ett furuplankgolv (30 mm tjockt) (bifogar konstruktionsritning).
Undrar om konstruktionen verkligen är tillräcklig för att ge ett stumt golv som inte har trumljud/sviktar?
Och undrar också naturligtvis vad man kan göra för att åtgärda detta så att familjen inte behöver smyga omkring på tå i vår nya fina sommarstuga. Är det enda alternativet att riva upp det nya golvet och be byggarna gjuta fler plintar? Det är tyvärr väldigt låg höjd under huset så det går inte att krypa in under huset utifrån.
Skulle vara väldigt tacksam för lite rådgivning från alla duktiga och erfarna byggare i detta forum.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Be konstruktören att redovisa beräkningarna, är dessa ok så är det upp till byggaren att visa att utförandet är korrekt.
Skissa gärna in var på planen köksön är placerad.
Skissa gärna in var på planen köksön är placerad.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Uppenbart har ni inte ett stumt golv. Håller säkert hållfasthetsmässigt, men klarar nog inte sviktkraven. Men plankgolv styvar inte upp lika mycket som spånskiva och jag skulle aldrig ha så klent golvbjälklag som 145 mm. Sedan är inte konstruktionen speciellt lyckad med en lika klen mittregel. Hade varit mycket bättre med en riktig bärlina i mitten som ligger under hellånga golvbjälkar. Varför ser det ut som det gör? Spontant en dum och dyr konstruktionKarin_Edin skrev:
Vi har precis gjort klart en utbyggnad på 40 m2 (ett enda stort rum med öppen planlösning för kök och vardagsrum) och byggt ihop två äldre fritidshus från 60-talet. Kan väldigt lite om husbyggande så det har varit en lärofylld resa.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är bara att be konstruktören redovisa beräkningarna. Dessa ska inte vara några problem att få fram.
Var är @justusandersson när man behöver honom
Håller med om att 145 på cc 60 känns alldeles för klent..
Håller med om att 145 på cc 60 känns alldeles för klent..
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Vet inte om det tillför något men byggt ett par altaner efter anvisningar från Byggmax, ungefär samma plintavstånd drygt 2 meter. Där användes 170 x 45 som bärlinor och 145 x 45 som skruvreglar med cc 600 mm. Ovanpå detta är det 120 x 28 mm trall så det saknas ju en del material på golvbeklädnaden jfr aktuell golvkonstruktion.
Blev riktigt stabilt och bra men här pratar vi ju bara om en altan så inte riktigt jämförbart. För en tillbyggnad skulle jag gissa att bärlinorna behöver vara kraftigare än så, mycket last som ska tas upp av väggar tak osv.
Blev riktigt stabilt och bra men här pratar vi ju bara om en altan så inte riktigt jämförbart. För en tillbyggnad skulle jag gissa att bärlinorna behöver vara kraftigare än så, mycket last som ska tas upp av väggar tak osv.
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Golvreglarna 45x145s600 c24 är ok. Dock är bärlinorna, 45x145 c24, långt ifrån ok vad gäller både brott- och bruksgräns. Dessutom har ritningarna mycket mer att önska, exempelvis är ingen hållfasthetsklass på konstruktionsvirket redovisat, dimensionen på bärlinan i mitten saknas, inget som visar hur balkskon ska sättas fast i bärlinan etc..
Som jag nämnt tidigare är det konstruktören som ska visa att det håller. Hur ser avtalet ut med konstruktören? Vad är det för företag?
Som jag nämnt tidigare är det konstruktören som ska visa att det håller. Hur ser avtalet ut med konstruktören? Vad är det för företag?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag tar gärna en titt på takplanerna också om så önskas.
Jag anlitade konstruktören via Byggarkivet. Har tyvärr inget bra avtal, utan bara en enkel offert.B bossespecial skrev:Golvreglarna 45x145s600 c24 är ok. Dock är bärlinorna, 45x145 c24, långt ifrån ok vad gäller både brott- och bruksgräns. Dessutom har ritningarna mycket mer att önska, exempelvis är ingen hållfasthetsklass på konstruktionsvirket redovisat, dimensionen på bärlinan i mitten saknas, inget som visar hur balkskon ska sättas fast i bärlinan etc..
Konstruktören verkade mycket erfaren när jag pratade med honom så jag litade tyvärr på att han visste vad han gjorde (förbannar mig själv för att jag inte läste på mer innan) . Jag har bett honom reodovisa beräkningarna och väntar på svar. Bifogar även takritningar här, men vet inte om jag vill veta om fler problem då huset redan står klart.
Har förberett mig på att vi behöver bryta upp golvet för att åtgärda detta, vilket kommer att bli dyrt och jobbigt eftersom vi redan har överstigit budget. Undrar om du har något förslag hur man bäst åtgärdar detta? Huset är sammanbyggt med två andra hus, så att lyfta det för att byta ut bärlinor är nog tyvärr inte möjligt.
Fler plintar? Mindre cc mått på golvreglar?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det är bara att sitta lugnt och invänta beräkningarna. När du fått dessa är det bara att lägga upp dem här om du behöver hjälp att tyda dessa.
Är det så att det skulle vara något fel så är det inte ni som ska bekosta en eventuell förstärkning utan hamnar på konstruktören.
Det lättaste är nog dessvärre att öppna upp vid den inte bärlinan och göra fler plintar. De yttre bärlinorna kommer man säkerligen åt utifrån så för dessa slipper man säkert slippa öppna upp golvet.
Är det så att det skulle vara något fel så är det inte ni som ska bekosta en eventuell förstärkning utan hamnar på konstruktören.
Det lättaste är nog dessvärre att öppna upp vid den inte bärlinan och göra fler plintar. De yttre bärlinorna kommer man säkerligen åt utifrån så för dessa slipper man säkert slippa öppna upp golvet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Golvet är lite bökigt, men behöver inte vara dyrt att åtgärda, fler plintar/stolpar under grunden behövs. Så åtkomligheten avgör hur lång tid det tar.Karin_Edin skrev:
Jag anlitade konstruktören via Byggarkivet. Har tyvärr inget bra avtal, utan bara en enkel offert.
Konstruktören verkade mycket erfaren när jag pratade med honom så jag litade tyvärr på att han visste vad han gjorde (förbannar mig själv för att jag inte läste på mer innan) . Jag har bett honom reodovisa beräkningarna och väntar på svar. Bifogar även takritningar här, men vet inte om jag vill veta om fler problem då huset redan står klart.
Har förberett mig på att vi behöver bryta upp golvet för att åtgärda detta, vilket kommer att bli dyrt och jobbigt eftersom vi redan har överstigit budget. Undrar om du har något förslag hur man bäst åtgärdar detta? Huset är sammanbyggt med två andra hus, så att lyfta det för att byta ut bärlinor är nog tyvärr inte möjligt.
Fler plintar? Mindre cc mått på golvreglar?
[bild]
Taket kan nog vara ok, har dock inte räknat, men dimensionerna verkar rimliga (beroende på snözon)
A Autodidak1 skrev:
Stort tack för alla svar och engagemang! Det är en rejäl limträbalk, tror den är 90x270 både på nockbalk och den balk som ligger som stöd tvärs över. Känns väldigt rejäla. Stugan ligger utanför Norrtälje.