Det som kallades Mellanöl och man köpte i livsmedelsaffär. Fick inte säljas på kvällar eller söndagar då det täcktes över.
Minns när jag -liten kille- handlade i lilla butiken på Dalaberg och ett gäng kom in och ville köpa mellis. Handlaren sade nej. De lyfte då av ett par flak av de täckta ölen och slängde några sedlar på disken.
Ingen vågade göra något och jag minns fortfarande handlarens stressiga uppsyn.
Men här kommer det lite fake-nostalgi:
Minns ni mobiltelefonerna som var så små att man kunde ha dem i fickan?
En sådan har jag, och använder som enda telefon, fortfarande:
Jo jag har två kvar och klarar multiplikation och division fortfarande. Men övriga funktioner är det lite skralt med. Början 70-talet så räknade jag matte med sådan. Även el ämnen men då var det även cosinus mm som gällde.
[bild]
Och logaritmtabellen. Undrar var jag har den nånstans?
Chokladcigaretter som såg ut som riktiga cigg både paketet och cigaretterna. Varenda unge (framförallt jag) älskade att springa runt med en sådan i mungipan.
Kom o tänka på sk tropikhjälmar (skyddshjälm) o tunna handskar som fanns när det skulle köras bil. Tror att det användes vid sk aktiv körning, någon kanske minns. Jag kommer ihåg att en farbror hade en sådan utrustning liggande på hatthyllan i sin Amason på 60-talet, kanske bit in på 70-talet.
ärvde ett par nya Sådanna av min morfar, skall användas när jag kör min jaguar xjs v12 ( avställd sedan 2012) eller jaguar xj6 -77 (avställd sedan -86) till sin första besiktning på många år
Använder tropikhjälm ofta. Bra på sjön och på kalfjället samt vid arbete i trädgården på fast plats när det inte är skugga där man jobbar. Särskilt när man inte har något hår, man vill ju inte få varken värmeslag eller malignt melanom på skalpen.