Byggahus.se
K Kijen123 skrev:
Arbetade för hyresbolag i Gbg när den kom på marknaden. Då och då får vi 'döingar' i lägenheterna
och har kroppen legat ett tag är det svårt att få bort liklukten även efter sanering av lägenhet och med fönster öppnade lång tid, vilket kan vara svårt under vintern. Det är dyrt att ha en lägenhet stående tom i flera månader
i väntan på att lukten försvinner. Även för nikotinskadade lägenheter som trots att spärrmålning tagit plats vid renovering kan lukten sitta i.
Jag köpte in och testade denna ozonmaskin och efter 8-10 dagar hade lukten försvunnit helt.
Jag tyckte den var bra och mina kollegor använder den fortfarande!
mvh Kijen
Kan inte ozonen sprida sig till grannarna och så att säga inte bara döda lukten av den döde utan även med lite otur döda eller skada grannarna?

J JohanLun skrev:
Kan inte ozonen sprida sig till grannarna och så att säga inte bara döda lukten av den döde utan även med lite otur döda eller skada grannarna?
En lght i betonghus är väldigt tät.
Tänk bata att du kan ha ett lik innanför dörren i 4 månader o ingen i trapphuset har märkt någmärktr
J JohanLun skrev:
I Betonghus byggda på 60-70 talet är lägenheterna väldigt täta. Tänk dig att det tar bara 6 månader för en kropp att bli mumifierad. Och den kan ofta ligga innanför lägenhetsdörren och inga grannar har luktat något alls i trapphuset.
Så nej, jag kunde lukta ozon luften i själva lägenheten men ingen kunde lukta den utanför.

Jobbar som skadeutredare och ozon fungerar, men det är väldigt reaktivt och reagerar ofta direkt på ytan av material och tränger inte in på djupet i stoppningen i möbler eller i isolering som kutterspån inuti väggar eller trossbotten. Därför kommer ofta lukten tillbaka efter en tid om det handlar om ett mögelskadat hus.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Och det är inte hälsosamt att andas in. Eftersom det är så reaktivt att det bryter ner gummi så irriterar det både slemhinnor i ögon och svalg.

• Gilla
larsan89
  • Laddar…
Vi har flyttat in i ett 3-vånings radhus och renoverat 5 av 7 rum. De rum vi inte har renoverat har en ganska unken stank. Vi har blivit rekommenderad att använda ozonrening för att bli av med stanken.

Nu till min frågor. I ett klassiskt svenskt radhus finns det ofta ett ”trapphus” och flera rum som inte har någon dörr till ”trapphuset”. Vårt vardagsrum och hall har inte någon dörr till ”trapphuset”. Måste man stänga till dessa ytor för att kunna använda ozonrening? Typ plasta igen trappen.

hur är deg med möbler? Låter man dem stå eller måste allt bäras ut innan ozonreningen?

• Gilla
Rubicon
  • Laddar…
A
Du ska absolut inte vistas på ytor där du kör ozonrening, dessutom ska du vara lite försiktig med metaller. Stoppade möbler fungerar faktiskt ozonrening bra på.

stäng de ytorna du ska behandla, plasta och tejpa, ta utrymme för utrymme. Tro inte att det är ett mirakel.

Varning också för latexgummi, det "åldrades" och började lukta surt gammalt gummi = bara att slänga. Kallskum gick däremot bra och blev av med sin mögellukt i mitt fall.

• Gilla
evamariamatell31
  • Laddar…
Jag äger en ozoneair och har använt den på tre olika objekt.

Första var en uthyrningslägenhet där hyresgästen inte varit så renlig av sig. Mat hade runnit bakom spisen och surnat på golvet bland annat. Trots upprepad städning luktade det illa. Efter en körning med ozonaggregatet försvann lukten och har inte kommit tillbaka, har gått 6 månader nu.

Det andra var en hund-luktande bil. Samma utmärkta resultat.

Tredje är ett fritidshus med mögelskadad syll. Lukten försvann efter 2 körningar men var tillbaka en vecka senare. Här återstår nog bara syllbyte.

Min slutsats: rätt använd fungerar den bra, men det är ingen mirakelmaskin som åtgärdar sjuka hus.

• Gilla
Stugmannen och 6 till
  • Laddar…
Kan även jag intyga på att det fungerar! Har precis köpt hus, 122 väl inrökta kvm. Hyrde 2 ozonmaskiner från Ozon Stockholm i 2 dagar för under 800kr. Körde dessa i de stora rummen i 4h och de mindre rummen i 2h. Sedan vänta 2h, flytta runt maskinerna och körde igen. Totalt körde jag maskinerna 5 gånger på 2 dygn. Har nu börjat slita ned tapet och väggar och känner fortfarande ingen röklukt! Kan verkligen rekommendera ifall någon tvekar! Slänger in en liten video från i tisdags :)

• Gilla
JoakimÅ och 9 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Nja "Most organic matter" inte "all" vilket ångautoklav eller strålning fixar. Tveksamt dock om ens en sådan strålapparat skulle kunna sterilisera ett rum med organiskt material i golv, väggar och/eller tak.
Jodå. Det skulle inte vara något problem. Man steriliserar tom jordbruksprodukter för konsumtion mha gammastrålning. Allt går att sterilisera med gammastrålning. (Här är exv. en länk till försök där man steriliserat jord både med gammastrålning och autoklav.)

Men det är naturligtvis komplett opraktiskt att sterilisera stora föremål (rakt inte ett hus) med den här metoden. Och säkerhetsriskerna/åtgärderna skulle inte behöva gå av för hackor. Man räknar t ex en dödlig dos för en människa i häraden 3-4-5 Gy (Gray, nåja Sievert men det blir samma värde här). 10 Gy är en snabbt dödande dos. (Allt givet att dosen mottas under relativt kort tid.)

Men när man steriliserar så använder man doser på kilo Gray. I exemplet ovan 34 kGy. Alltså > 3000 gånger en snabbt dödande dos för en människa.

Så till de som tänker sterilisera hus med gammastrålning, lycka till, glöm inte att jobba snabbt... Och gör det långt, långt borta från mig... ;)

Jag har fö lekt med tanken att ozon-sanera utrymmen i min båt som är svåra att komma åt att städa. Men då behöver jag ett aggregat med slang för att leda luften. Någon som har några bra tips? Jag antar att det smarta är att hyra första gången man försöker.

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
”Lukt och mögelsporer försvinner helt och kommer inte tillbaka”. Företaget Ozoneair marknadsför ozongeneratorer som påstås kunna få bukt med dålig lukt och mögel i bostaden. Men experter som Byggahus talat med anser att saneringsmetoden varken är så effektiv eller ofarlig som det påstås.

Du kan läsa artikeln här: Ozonrening – för bra för att vara sant?
Jag har köpt en ozongenerator på eBay, samma som Ozonair säljer men ungefär halva priset.
Använt i bil, sommarstuga och båt med gott resultat.
Men man ska inte vistas i utrymmet under och en tid efter behandling.
Ozon skadar gummi och andra material så kolla innan användning.

Scouten skrev:
Jag har aldrig använt deras aggregat, men ozon är väldigt bra mot lukt. Vi sanerade inrökta lägenheter med det.

Ozon är dock mycket skadligt och väldigt korrosivt, vi glömde vår över en helg :oops: och därefter var allt av metall i lägenheten skadat. Handtag mm var bara att byta.

Som saneringsmetod och i soprum är det bra, som ersättning för att åtgärda fel, så är det dummare än att måla över ruttna brädor.
Ja ozon är starkt oxiderande men jag är ändå lite förvånad att det gick så hårt åt metall, åtminstone om det var torrt. Jag vore däremot inte förvånad över stora skador på organiskt material som gummi, plast och färg, i värsta fall elektrisk isolering och vattenrör. Därmed inte sagt att skadorna skulle komma över en helg på allt sådant material. Kanske metallen var skyddad av en klarlack som snabbt tog stryk?

P Peter787 skrev:
Jag har köpt en ozongenerator på eBay, samma som Ozonair säljer men ungefär halva priset.
Använt i bil, sommarstuga och båt med gott resultat.
Men man ska inte vistas i utrymmet under och en tid efter behandling.
Ozon skadar gummi och andra material så kolla innan användning.
Har du en länk till den?

HogeN HogeN skrev:
spilled lite bensin i skåpbilen engång "20L" blev hög som ett hus när man körde en bit men den.. men köpte liten ozonmaskin på 12V från clash och körde den över helgen och bensinlukten försvann och senast renasde syrrans "nya" bil. Klarar inte av lukten av doftgranar. 1h och märkvärt mindre arom... så klart det tar bort aromen men att den dödar sporrer av mögel och är ohäslofarligt man märker den metalliska doften och smaken när man sätter sig i bilen efteråt..
Ok, intressant, klarar ozonmaskiner bensinlukt? Hade du rengjort skåpbil från den utrunna bensinen innan du körde ozonmaskinen?

Claes Sörmland
M Madelar15 skrev:
Ok, intressant, klarar ozonmaskiner bensinlukt? Hade du rengjort skåpbil från den utrunna bensinen innan du körde ozonmaskinen?
Troligen. Bensinlukten är relaterad till aromatiska kolväten och då främst bensen. Bensen oxideras av ozon så det bryts ned.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.