Byggahus.se
I slutet av augusti 2020 köpte jag en 220 l regntunna för att kunna samla upp mer vatten på landet i skärgården där det är vattenbrist. Skall vara till växterna.
Den stod uppe i en dryg månad varefter den tömdes och vintrades in.
För en månad sedan sattes den upp igen och vi åkte hem. När vi kom ut igen efter att det varit rätt regnigt väder så var den inte full! Men frömjölet avslöjade att den hade varit full men vattnet hade alltså läckt ut.
Jag kunde inte hitta någon förskruvning eller liknande som var otät men det var alldeles blött på baksidan av tunnan in emot huset. Såg ut som om den smygläckte i botten.
Samma visa nästa gång vi kom ut och den här gången mätte jag upp att den läckte 2 liter per timme ungefär.
Och nu igen var tunnan halvtom när vi kom ut i förrgår.
Nu har jag tömt tunnan och undersökt den noga och hittat ett konstruktionsfel!
Tunnan skall stå på ett medföljande plaststativ så att den kommer upp c:a 30 cm och kan tömmas med kran.
Stativet stöder upp tunnans botten runt periferin men huvuddelen av botten är insänkt (dvs 12 mm högre upp än periferin) och utan stöd. Det som nu händer är att vikten av 220 l vatten trycker på plastbottnen som är rätt tunn och det bildas sprickor vid ett antal "förstärkningar" inne i tunnan vid kanten mellan botten och stödringen.
Och här läcker det ut vatten när sprickbildningen är fullbordad!
Jag har hittat 5 st såna här sprickor runt stödkanten.
Tunnan kommer från Biltema

Vad göra?
Jo det man kan göra (innan tunnan spruckit) är att tillverka ett stöd av 12 mm plywood, som kan passas till så att den kan ligga som stöd under hela botten och reducera påfrestningarna på plasten.
Här är några bilder på hur det ser ut och den mall jag tillverkat idag för att göra inlägget efter när jag kommit till min hemmaverkstad.
Biltemas katalogbild:
Svart 220 liter regntunna på ett plaststativ utan stöd för botten, vilket orsakat sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är stativet som man ställer tunnan på, observera avsaknaden av stöd för tunnans botten!
Insida av regntunnans botten med markerade sprickor och stödstruktur.
Skapa konto

Så här ser tunnans botten ut med mina markeringar av 4 sprickor:
Regntunnans botten med markeringar för sprickor och brist på stöd mot grönt gräs.
Skapa konto

Man ser hur botten i huvudsak är insänkt och saknar stöd....

Här närbild på två sprickor på utsidan:
Närbild av svart regntunnas botten med markerade sprickor och lappar som visar på konstruktionsfel.
Skapa konto

Och samma sprickor på insidan:
Detaljbild av regntunna visande två sprickor markerade med röda cirklar på plastens insida.
Skapa konto

Slutligen stativet med pålagd mall för att tillverka plywoodstöd efter.
Regntunnans botten med plywoodmall pålagd för att indikera behovet av extra stöd.
Skapa konto

• Gilla
yonna och 8 till
  • Laddar…
Fantastiskt inlägg! Reklamera till Biltema och få anställning som konstruktörskorrigeringskonsult?

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
G Gornor Ulragh skrev:
Fantastiskt inlägg! Reklamera till Biltema och få anställning som konstruktörskorrigeringskonsult?
Jo jag surnade till ordentligt på det eländiga sätt de placerat förstärkningar inuti tunnan och sedan inte något stöd för den botten som utsätts för vattentrycket. Då blir det en brottanvisning, som efter ett antal fyll/töm-cykler resulterar i en läckande spricka.
Denna undersökning gjorde jag efter att jag varit på Biltema i Norrtälje (på väg ut till landet) för att beskriva problemet. Som att tala till en vägg. Men jag skall ta dit tunnan och kräva en ny (som jag sen skall stöda upp botten på förstås.
Igår var jag på Biltema hemma i stan när de fått in nya tunnor och provade att min passbit av 12 mm plywood för att skapa stödet verkligen passade i botten. Då kollade jag också i tunnorna där brott-problemet finns och det ser ut som om tunnorna redan har börjat spricka där...
Varning alltså!

Skicka det till Biltema centralt.

Att diskutera med kundtjänst kan ofta vara svårt. Att försöka förklara för någon som inte förstår, kanske inte kan förstå och inte vill förstå är svårt...

Men för att vara rättvis:
När jag var där var det på väg ut till landet så jag hade ännu inte undersökt den noga så som jag gjorde sedan jag kom ut. Jag bara sade att tunnan läckte i botten och ville veta vad jag skulle ta med mig när jag reklamerade den. Jag skulle ju egentligen bara behöva en ny tunna, men inte stativet, locket och alla smådetaljerna som kom med...
Ta med allt var svaret.
Nästa gång vi åker ut måste jag köra en tur fram och åter Norrtälje enbart för detta eftersom tunnan är så stor att inget annat får plats i bilen när den väl är inlastad...
Tunnan i sig är OK om den bara inte läckte.

Tror du har fått ett måndagsexemplar, byt den mot en ny bara. Vi har 6 sådana tunnor av olika åldrar och har inte haft något problem med någon.

• Gilla
Jacuran och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Tror du har fått ett måndagsexemplar, byt den mot en ny bara. Vi har 6 sådana tunnor av olika åldrar och har inte haft något problem med någon.
Fast jag tittade ner i de nya tunnorna som kommit in till Biltema här i närheten och jag såg den här vitaktiga färgen i plasten just vid de här förstärkings-balkarna...

Jag pratar om dessa från mina bilder ovan fotat inuti tunnan:
Närbild på insidan av en svart tunna med vitaktig missfärgning vid förstärkningsbalkarna, markerade med röda cirklar.
Skapa konto

På Biltema såg jag liknande (fast mindre) "sprickbildningar" på oanvända tunnor på samma platser...

Nissens
B Bo Berglund skrev:
Fast jag tittade ner i de nya tunnorna som kommit in till Biltema här i närheten och jag såg den här vitaktiga färgen i plasten just vid de här förstärkings-balkarna...

Jag pratar om dessa från mina bilder ovan fotat inuti tunnan:
[bild]

På Biltema såg jag liknande (fast mindre) "sprickbildningar" på oanvända tunnor på samma platser...
Ja, man får det man betalar för…

Det är dyrt att köpa billigt…

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, man får det man betalar för…

Det är dyrt att köpa billigt…
Precis. Jag tog beslutet för ett par år sedan att sluta handla på Biltema. Precis allt är kanske inte skit men tillräckligt mycket för att det ska vara rent lotteri. Inköparna verkar helt sakna gränser för hur låg kvalitet de accepterar.

I längden gör frustrationen, resorna för att returnera saker, och tiden det tar att göra om projekt där deras produkter gått sönder att det inte lönar sig att handla där, hur billiga de än är.

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Precis. Jag tog beslutet för ett par år sedan att sluta handla på Biltema. Precis allt är kanske inte skit men tillräckligt mycket för att det ska vara rent lotteri. Inköparna verkar helt sakna gränser för hur låg kvalitet de accepterar.

I längden gör frustrationen, resorna för att returnera saker, och tiden det tar att göra om projekt där deras produkter gått sönder att det inte lönar sig att handla där, hur billiga de än är.
Kan bara hålla med. Sist köpte jag en billig ”skelettspruta” på Biltema och tänkte att det är ok om den bara håller för det mindre jobbet jag skulle göra… som en engångspryl alltså.

Det som hände var att vid första användandet så vek din sig direkt och blev helt oanvändbar…så jag fick köpa en ny omgående…

Där och då bestämde jag mig att undvika Biltema så mycket det går… för det är inte värt det helt enkelt.

Såå, TS fick säkert sin regntunna snorbilligt. Det är en varningssignal i sig.

Nissens Nissens skrev:
Såå, TS fick säkert sin regntunna snorbilligt. Det är en varningssignal i sig.
Nja, den kostade ju 499 kr i alla fall...
Jag tog den för den var den enda stora jag fick tag i förra sommaren.
Nu har jag lämnat tillbaka den och köpt en ny likadan. Jag har också sågat till en 12 mm plywood-rundel som passar i upphöjningen i botten så att när man ställer tunnan på sitt underrede med enbart stöd runt periferin så kommer plywoodskivan att stöda upp den upphöjda bottendelen så den inte kan tryckas ner och starta sprickbildningen.
Jag tror detta är lösningen, den nya tunnan har i alla fall hållit tätt en dryg vecka nu (jag fyllde den från brunnen som i alla fall behövde bli tömd för att bli av med det humusfärgade vattnet).
Så nu har jag totalt 500 l uppsamlingskärl för regnvatten. :cool:

• Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
I slutet av augusti 2020 köpte jag en 220 l regntunna för att kunna samla upp mer vatten på landet i skärgården där det är vattenbrist. Skall vara till växterna.
Den stod uppe i en dryg månad varefter den tömdes och vintrades in.
För en månad sedan sattes den upp igen och vi åkte hem. När vi kom ut igen efter att det varit rätt regnigt väder så var den inte full! Men frömjölet avslöjade att den hade varit full men vattnet hade alltså läckt ut.
Jag kunde inte hitta någon förskruvning eller liknande som var otät men det var alldeles blött på baksidan av tunnan in emot huset. Såg ut som om den smygläckte i botten.
Samma visa nästa gång vi kom ut och den här gången mätte jag upp att den läckte 2 liter per timme ungefär.
Och nu igen var tunnan halvtom när vi kom ut i förrgår.
Nu har jag tömt tunnan och undersökt den noga och hittat ett konstruktionsfel!
Tunnan skall stå på ett medföljande plaststativ så att den kommer upp c:a 30 cm och kan tömmas med kran.
Stativet stöder upp tunnans botten runt periferin men huvuddelen av botten är insänkt (dvs 12 mm högre upp än periferin) och utan stöd. Det som nu händer är att vikten av 220 l vatten trycker på plastbottnen som är rätt tunn och det bildas sprickor vid ett antal "förstärkningar" inne i tunnan vid kanten mellan botten och stödringen.
Och här läcker det ut vatten när sprickbildningen är fullbordad!
Jag har hittat 5 st såna här sprickor runt stödkanten.
Tunnan kommer från Biltema

Vad göra?
Jo det man kan göra (innan tunnan spruckit) är att tillverka ett stöd av 12 mm plywood, som kan passas till så att den kan ligga som stöd under hela botten och reducera påfrestningarna på plasten.
Här är några bilder på hur det ser ut och den mall jag tillverkat idag för att göra inlägget efter när jag kommit till min hemmaverkstad.
Biltemas katalogbild:
[bild]

Detta är stativet som man ställer tunnan på, observera avsaknaden av stöd för tunnans botten!
[bild]

Så här ser tunnans botten ut med mina markeringar av 4 sprickor:
[bild]
Man ser hur botten i huvudsak är insänkt och saknar stöd....

Här närbild på två sprickor på utsidan:
[bild]

Och samma sprickor på insidan:
[bild]

Slutligen stativet med pålagd mall för att tillverka plywoodstöd efter.
[bild]
Jag tror tanken är att foten ska fyllas med sand ändra upp till kanten så att tunnan får stöd, men det kanske har missats i manualen? Det står bara att foten "kan" fyllas med sand eller grus.

dof dof skrev:
Får rätta mig själv lite här. Nu då tunnorna åkte fram är det en tunna som i princip hela botten är borta på. Kan inte svara på vad som hänt dock men hela botten känns jättespröd.

Har du reklamerat? Åtminstone här i Finland har jag tyckt att Biltema är seriösa och plockar bort och byter ut dåliga grejer ur sortimentet ganska omgående.

F Finndjävel skrev:
Biltema är seriösa och plockar bort och byter ut dåliga grejer ur sortimentet ganska omgående
Det är jag som är trådstartaren som fick läckageproblemet och jag reklamerade tunnan förra sommaren.
På den nya tunnan (som hade samma konstruktionsproblem men ännu inte spruckit) applicerade jag en förstärkning av 12 mm plywood under tunnans botten som ett "bottenstöd" för att förhindra utbuktning av botten och därmed sprickor.
Detta fungerade fint och jag har inte längre problem med läckage.

För 2 veckor sedan var jag med min svåger på Biltema och då hade dessa tunnor kommit in igen så jag skulle visa den dåliga konstruktionen för honom.
Men nu har de själva fixat botten i tunnan!
De har satt extra förstärkningar på undersidan och lagt mer material på de svaga ställena så nu tror jag att tunnan inte längre kommer att spricka!

Så din bedömning från Finland kanske stämmer, men det tar en stund att åtgärda i produktionen (ett drygt år) till att det finns i butik....

• Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.